قائم مقام بنیاد فارابی: ظرفیت اکران فیلم‌های داخلی را اشغال نمی‌کنیم

آغاز اکران دوباره فیلم‌های خارجی با «عشق»

با وجود توجه سازمان سینمایی به در اختیار قرار دادن سالن‌های سینما به اکران فیلم‌های داخلی و توقف شش‌ماهه اکران فیلم‌های خارجی، بنیاد سینمایی فارابی فیلم سینمایی «عشق» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی را به اکران درآورده است. همچنین قرار است فیلم سینمایی «سزار باید بمیرد» ساخته برادران تاویانی هم برنامه آینده اکران آثار خارجی باشد تا چرخ اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران در آستانه نوروز آرام آرام به حرکت درآید.
کد خبر: ۵۴۸۵۸۸

به گزارش جام‌جم، با اتمام اکران محدود «درخت زندگی»(ترنس مالیک) در شهریور ماه، تا چندی پیش هیچ فیلم خارجی روی پرده سینماهای کشور نرفت تا این‌که بنیاد سینمایی فارابی با نمایش فیلم اسکاری «عشق»(میشاییل هانکه) چرخه متوقف شده اکران این آثار را به حرکت درآورد. فیلم سینمایی «عشق» از اواخر هفته گذشته اکران خود را آغاز کرد و دیروز و امروز هم چند سینمای تهران و شهرستان‌ها به جمع سینماهای اکران کننده «عشق» پیوستند تا این فیلم اولین فیلم خارجی اکران نوروزی سال 92 باشد.

«عشق» پنجمین فیلم خارجی اکران شده در کشور است که با فاصله‌ای شش ماهه از فیلم‌های «عقاب»، «پسرکی با دوچرخه»، «جرم هنری» و «درخت زندگی» به اکران درآمده است. در واقع پس از اکران «درخت زندگی»، دیگر هیچ فیلم خارجی روی پرده قرار نگرفت. این در حالی است که جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی در نشست رسانه‌ای ابتدای سال 90 با اهالی رسانه، درباره اکران این فیلم‌ها در کشور، گفته بود: نظر شخصی من این است که اکران فیلم خارجی مفید است اما باید ظرفیت‌های آن هم مشخص شود. یکی از این ظرفیت‌ها سالن سینماست که طبیعتا باید در این موضوع احتیاط کنیم. یکی دیگر مشکل خرید رایت فیلم‌هاست که بحث تحریم در این زمینه اهمیت زیادی دارد.

او با تاکید بر این‌که باید کارشناسان در این زمینه تصمیم بگیرند، گفته بود: کارشناسان باید در این رابطه اظهار نظر کنند، چرا که ما نظری در این رابطه نداریم. اما با این حال اگر فیلم‌های پرمخاطب خارجی از سینماها اکران شود، عادت سینما رفتن باب می‌شود. این تحلیل،‌ تحلیل بدی نیست و می‌توان روی آن فکر کرد.

با این حال اکران فیلم‌های خارجی همواره با حرف و حدیث‌هایی مواجه بوده است، عده‌ای نمایش این آثار را محدود کردن عرصه برای فیلم‌های داخلی می‌دانند و تعدادی هم آن را فرصتی برای رقابت تولیدات داخلی با فیلم‌های استاندارد خارجی و بالا بردن سطح کیفی محصول داخلی برمی شمرند.

ظرفیت اکران سینمای ایران را اشغال نمی‌کنیم

حسن نجاریان، قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی درباره شروع اکران فیلم‌های خارجی به جام‌جم گفت: بنیاد سینمایی فارابی اکران فیلم‌های خارجی را با فیلم «عشق» آغاز کرده و قرار است فیلم‌های دیگری که خریداری شده یا در حال خریداری آن هستیم را به اکران در آوریم.

او از اکران فیلم سینمایی «سزار باید بمیرد» ساخته برادران تاویانی خبر داد و گفت: ما این فیلم را که برنده خرس طلایی برلین است، خریداری کرده و در برنامه اکران قرارداده‌ایم. ضمن این‌که در حال مذاکره و خریداری فیلم‌های تازه هم هستیم.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی با بیان این‌که تعداد سالن‌های اکران فیلم‌های خارجی افزایش می‌یابد، گفت: برنامه اکران فیلم‌های خارجی با سیستم تک سئانس ادامه می‌یابد و هیچ ظرفیتی از سینمای ایران را اشغال نکرده است. امسال هم مثل سال گذشته، فیلم‌های خوب و ارزشمند را برای سینمادوستان و سینماگران به نمایش می‌گذاریم.

او تاکید کرد: البته ما فیلم‌هایی را در نظر گرفتیم که حذفیات کمتری دارند و در انتخاب و تهیه آثار مشکلات زیادی داشتیم، چون بحث تحریم‌ها هم در بین بود.

به گفته نجاریان، فیلم‌های خارجی با زبان اصلی و زیرنویس فارسی اکران می‌شود و فقط در موارد خاص دوبله خواهد شد.

نجاریان با اشاره به دلایل توقف اکران فیلم‌های خارجی گفت: به دلیل کمبود سالن‌های سینما، فشارهای زیادی روی اکران بود، چون اکران فیلم خارجی در سینما فرهنگ متمرکز بود و ما نمی‌خواستیم ظرفیت اکران فیلم‌های ایرانی را حتی در یک سئانس هم اشغال کنیم، به همین خاطر این اکران متوقف شد و اکنون به دلیل نیاز سینمای ایران به‌صورت تک سئانس ادامه می‌دهیم.

او افزود: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان بازوی اجرایی سازمان سینمایی، طی هماهنگی که با سازمان داشت، برنامه ریزی اکران فیلم‌های خارجی را آغاز کرد. این اکران به صورت گسترده نخواهد بود که فضای اکران فیلم‌های ایرانی را اشغال کند، ولی به صورت تک سئانس ولی در تعداد سینماهای بیشتری اجرا می‌شود.

اکشن، کمدی، معناگرا

مهدی عظیمی، معاون فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی با بیان این‌که اکران فیلم سینمایی «عشق» در ادامه روند اکران تک سئانسی فیلم‌های خارجی است، به جام‌جم گفت: قبلا هم به صورت جسته گریخته بعضی فیلم‌های خارجی به صورت محدود به اکران در آمده‌اند که اکران گسترده‌ای نبوده است که اکران «عشق» هم بر همین مبناست. با این تفاوت که اکران این فیلم اعلام شده ولی فیلم‌های دیگر اعلام نمی‌شده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا مخالف اکران فیلم‌های خارجی است، گفت: توجه به این ماجرا که فضای اکران باید در اختیار سینمای داخلی قرار بگیرد، امر مهمی است. اگر سینماهای فیلم‌های ایرانی را تحویل فیلم‌های خارجی دهیم، نه تنها مفید نیست که خسارت هم می‌زند.

معاون فعالیت‌های سینمایی افزود: قرار دادن تمام فضای فیلم ایرانی به فیلم خارجی به فرهنگ و سینمای ایران آسیب می‌زند، فیلم‌های ایرانی، ایجابی هستند و ارزش‌های اجتماعی و پذیرفته شده را گسترش می‌دهند.

عظیمی در پاسخ به این‌که فیلم‌های خارجی خریداری شده اکشن و هندی هستند، گفت: اصلا چنین چیزی نیست، ما فیلم‌های خارجی را با معیارهای جمهوری اسلامی انتخاب می‌کنیم که این می‌تواند شامل فیلم‌های اکشن، کمدی، معناگرا و... باشد و حواسمان هست تا اکران داخلی را فدای خارجی‌ها نکنیم.

برخی سینماگران خواب اکران فیلم‌های هنگ‌کنگی را می‌بینند

علیرضا رئیسیان، رئیس سابق کانون کارگردانان هم درباره اکران فیلم‌های خارجی به جام‌جم گفت: معروف است پرندگانی که کنار باتلاق‌های نیمه کویری زندگی می‌کنند، خواب اقیانوس را می‌بینند یا موجوداتی که در محیط سردسیر زندگی می‌کنند، همیشه رویای آفتاب در سرشان است. برخی سینماگران خواب اکران فیلم هندی و هنگ‌کنگی را می‌بینند؛ فیلم‌هایی که با قیمت ارزان خریده شود و مدت‌ها هم از اکرانش بهره ببرند.

او اکران این دست فیلم‌ها را به ضرر تهیه کننده خصوصی دانست و افزود: این اتفاق یک عارضه جدی برای صنعت تولید داخلی است که به بهانه رونق گیشه انجام می‌شود که به نفع سینمادار است. تهیه کننده شخصی که با هزینه خودش فیلم می‌سازد؛ در این جریان 70 درصد ضرر می‌دهد. این امر باید کجا لحاظ شود؟

این کارگردان سینما می‌افزاید: خیلی از کشورها می‌گویند ای کاش وضع اکران فیلم خارجی در کشورشان مثل ایران بود و از آن جلوگیری می‌شد. آن هم کشورهایی که دغدغه‌شان اکران فیلم خوب خارجی است، نه هندی!

رئیسیان به تسلط اکران فیلم خارجی به سینمای ایران در قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب، در سال 56 اکران فیلم آمریکایی، سینمای ایران را از پا در آورد و تولیداتش را به شش عنوان رساند. در چنین شرایطی تولید فیلم در مقابل واردات به صرفه نیست. الان هم اگر واردات فیلم گسترش یابد، همان اتفاق می‌افتد.

علیرضا رئیسیان با اشاره به کمبود سالن‌های سینما حتی برای اکران فیلم‌های داخلی گفت: وقتی عدد سالن‌های سینما به هزار رسید، آن وقت می‌شود 10 درصد این ظرفیت را برای فیلم‌های استاندارد خارجی گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها