رسانه‌های دنیا ائتلاف قدرت‌های کشتی جهان و استقبال تماشاگران ایرانی را در المپیکی ماندن کشتی موثر دانستند

بازتاب گسترده میزبانی تهران در جام‌جهانی کشتی

میزبانی جام‌جهانی کشتی دو فرصت ارزشمند برای کشورمان بود تا برای المپیکی ماندن این ورزش گام بردارد؛ دو فرصتی که هم از جانب مردم و هم از طرف مسئولان غنیمت شمرده شد تا جایی که رسانه‌های دنیا لب به تحسین شرایط پیش آمده برای کشتی در این رقابت‌ها گشودند.
کد خبر: ۵۴۳۷۴۲

نداشتن جذابیت و محبوبیت؛ دو استدلالی بود که در هفته‌های گذشته کمیته بین‌المللی المپیک به استناد آن شانس باقی ماندن کشتی در بازی‌های المپیک 2020 را به یک هشتم تقلیل داد و اعلام کرد تصمیم نهایی در این زمینه شهریورماه آینده در اجلاس بوئنوس‌آیرس گرفته می‌شود. گرچه اعلام این موضع کمیته بین‌المللی المپیک، واکنش‌های گسترده‌ای در سراسر دنیا به دنبال داشت و این کمیته را بر آن داشت تا یک قدم از موضع خود عقب‌نشینی کند، با این حال رقابت‌های جام‌جهانی تهران فرصت ارزشمندی برای شکل‌گیری یک تلاش منسجم و واحد جهت حفظ کشتی در المپیک بود.

در این رابطه کمیته ملی المپیک با ترتیب دادن ضیافتی در هتل آزادی تهران و با حضور روسای فدراسیون‌ها و نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در این رقابت‌ها، به بررسی راهکارهای حفظ کشتی در المپیک پرداخت تا عملا ایران در قامت آغازگر تلاش‌های منسجم بین‌المللی برای حفظ کشتی مطرح شود. ضیافتی که همه کشورهای شرکت‌کننده آن را موفقیت‌آمیز دانستند و رسانه‌های دنیا برای آن تعبیر وحدت کشتی دنیا را به کار بردند. جایی که قدرت‌های کشتی دنیا از ایران و روسیه گرفته تا ترکیه، آمریکا، ژاپن، بلغارستان، آذربایجان، قزاقستان و بلاروس دست در دست هم نهادند تا برای رهایی کشتی از خطر حذف هم پیمان شوند.

آسوشیتدپرس در این باره نوشت: ایران و آمریکا پس از این که کشتی به حذف از بازی‌های المپیک تهدید شد، به یک زمینه مشترک رسیده‌اند. این دو کشور از سال 1979 تا به حال روابط دیپلماتیک نداشته‌اند و تصمیم اخیر IOC یک هدف مشترک برای این دو کشور که در کشتی صاحب قدرت هستند، فراهم کرده است. پس از حذف کشتی از بازی‌های المپیک، تیم‌های حاضر در این تورنمنت به یک نیروی متحد تبدیل شدند.

در عین حال واشنگتن پست در گزارشی از جام‌جهانی کشتی در تهران نوشت: با آنکه در چند مسابقه بین کشتی‌گیران آمریکایی و ایرانی رقابت سنگینی در جریان بود، اما روح ورزش و ورزشکاری در مدت برگزاری این رقابت‌ها هویدا بود. هدف مشترک دو کشور برای حفظ کشتی در بازی‌های المپیک، به عنوان موضوع این هفته جای سیاست را گرفته بود.

به گزارش ایرنا، روزنامه اتریشی وینرسایتونگ هم در این باره نوشت: این اقدام باعث شده ایران و آمریکا برای بازگرداندن این رشته ورزشی به المپیک با هم متحد شوند.

این در حالی بود که ریچ بندر ، مدیراجرایی فدراسیون کشتی آمریکا هم از تدبیر ایران برای شکل‌دهی اجماع جهانی برای حفظ کشتی ضمن ابراز خشنودی تاکید کرد با کمک ایران می‌توان کشتی را در المپیک حفظ کرد.

اما پس از پایان رقابت‌های جام‌جهانی کشتی، نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری گفت: کشتی‌گیرانی که در رقابت‌های جام‌جهانی تهران حضور دارند در مراسمی که جمعه برگزار شده، اتحادشان را برای حل این مساله نشان دادندنکته‌ای که در مسابقه‌های تهران به چشم آمد، رفتارهای جوانمردانه ورزشکاران ایرانی و آمریکایی بود. به طور مثال صحنه‌هایی از دست دادن آنها را تماشا کردیم و فضای بسیار پرشوری در مسابقات حاکم بود.

تماشاگران سنگ تمام گذاشتند

حضور پرشور تماشاگران در سالن برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی همه کشتی دوستان را امیدوار کرد که نظر کمیته بین‌المللی المپیک مبنی بر نامحبوب بودن این ورزش عوض شود.

در این رابطه ماگومد گوسینوف، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد روسیه در شرایطی که خود را طرفدار مواضع محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور کشورمان دانست، درباره استقبال تماشاگران ایران از جام‌جهانی گفت: تا به حال چنین جمعیتی را در سالن کشتی ندیده بودم و این نشان می‌دهد کشتی چقدر طرفدار دارد. قطعا حضور تماشاگران می‌تواند به فیلا کمک کند تا به IOC اجازه ندهد کشتی را از المپیک حذف کند.قطعا روسای فدراسیون‌های آمریکا، روسیه، ایران، ژاپن و... می‌توانند با اتحاد و توافق بین خود، جلوی حذف این رشته هیجان‌انگیز را از المپیک بگیرند.

همچنین تانات ساگین‌دیگوف، سرمربی تیم کشتی قزاقستان در این باره گفت: عالی بود؛ تنها جایی که تماشاگران مانند فوتبال، کشتی را تشویق می‌کنند، ایران است. فضای آزادی مانند ورزشگاه‌های منچستر و بارسلونا بود؛ مانند هیجانی که آنها به فوتبال می‌دهند. در مجموع باید بگویم حذف کشتی برای ما غیرقابل هضم است.

همزمان هگه دوش، عضو هیات رئیسه فیلا و نماینده فدراسیون جهانی کشتی در جام‌جهانی تهران که در طول مسابقه‌ها چند بار با تلفن همراهش از تماشاگران حاضر در سالن فیلمبرداری کرد و در چند نوبت هم همراه آنها به ابراز احساسات پرداخت، گفت: فوق‌العاده بود؛ تماشاگران ایرانی بهترین سرمایه‌های کشتی در جهان هستند. از حضور آنان شگفت زده شدم. با این‌که سال‌هاست در کشتی حضور دارم تا به حال چنین جو و تماشاگرانی ندیده بودم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها