مربی تیم ملی: باید با یک اجماع جهانی مانع این اتفاق ویرانگر برای ورزش کشورمان شویم

شوک بزرگ به ورزش ایران؛ حذف کشتی از المپیک

حتی تصور آن نیز همه تار و پود ورزش ایران را می لرزاند ؛ حذف رشته کشتی از المپیک که دیروز خبر آن از سوی کمیته بین‌المللی المپیک مخابره شد یعنی حــــذف بیش از 60 درصد ظرفیت مدال آوری ورزش ایران در بازی‌های المپیک! و این موضوع پیش پا افتاده‌ای نیست که بسادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. به همین دلیل بود که به محض مخابره این خبر ، موجی از نگرانی و البته تاکید بر‌لزوم فعال شدن دیپلماسی ورزش، مورد تاکید همه اهالی ورزش ایران قرار گرفت.
کد خبر: ۵۴۰۲۹۳

کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان بالاترین و موثرترین مرجع بین‌المللی ورزش هر از گاهی و به فراخور درخواست‌های فدراسیون‌های بین‌المللی دست به تغییر و تحولاتی هر چند محدود در میان رشته‌های این بازی‌ها می‌زند. در این رابطه دیروز خبرگزاری آسوشیتدپرس از لوزان گزارش داد که هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک در تازه‌ترین تصمیم خود که البته هنوز به تصویب نهایی نرسیده، رای به حذف کشتی از بازی‌های المپیک داد. تصمیمی که گفته می‌شود در نشست رسمی سال آینده این کمیته اعلام و از بازی‌های المپیک 2020 اجرایی خواهد شد.

این در حالی است که رهاورد ورزش ایران در طول تاریخ بازی‌های المپیک 60 مدال بوده است که از این تعداد 38 مدال یعنی بالای 63 درصد کل مدال‌ها را کشتی کسب کرده است. وزنه‌برداری با 16، تکواندو با پنج و تک مدال ​دوومیدانی، دیگر مدال‌ها را برای کشورمان به دست آورده‌اند.

به هر ترتیب در حالی که مارک آدامز، سخنگوی IOC در کنفرانس مطبوعاتی که در لوزان برگزار شد ، با تائید این خبر تاکید کرد که کشتی یکی از هشت رشته ورزشی است که اکنون در جلسه سپتامبر بوئنوس‌آیرس برای بازگشت به بازی‌های المپیک تلاش خواهد کرد. انتشار این خبر بازتاب گسترده‌ای در کشورمان داشت که در زیر اشاره‌ای داریم به این بازتاب گسترده.

محمدی: نگذاریم این ضربه ویرانگر وارد شود

غلامرضا محمدی، مربی تیم ملی کشتی آزاد درباره این موضوع به جام‌جم گفت: به نظر من نباید اجازه داد چنین اتفاق ویرانگری نهایی شود؛ چرا که کشتی به درستی ورزش اول ایران است و نبود کشتی یعنی متضرر شدن عمیق ورزش ایران.

وی افزود: معتقدم کشتی از جمله ورزش‌های جذاب بازی‌های المپیک است و در شرایطی که کشورهای صاحب قدرت ورزش مثل آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه و برخی کشورهای تازه استقلال یافته روی مدال‌های این ورزش در المپیک حساب ویژه‌ای باز می‌کنند، نمی‌توان براحتی کشتی را کنار گذاشت​. برای این منظور مسئولان ورزش ایران با توجه به ملی بودن اهمیت این موضوع و فارغ از اختلاف نظرهای داخلی، باید هرچه سریع‌تر دست به کار شده و با تشکیل یک اجماع جهانی همراه فدراسیون بین‌المللی کشتی(فیلا) مانع نهایی شدن این تصمیم شوند.

مربی تیم ملی کشتی در پاسخ به این پرسش که فکر نمی‌کنید تغییرات پیاپی قوانین کشتی از سوی فیلا، چنین سرنوشتی را برای این ورزش رقم زد، گفت: دقیقا همین طور است در این سال‌ها فیلا با قوانین من‌درآوردی هم کشتی آزاد و هم کشتی فرنگی را از زیبایی انداخت و حالا فیلا نشینان باید با همکاری کشورهای عضو این خطر را از کشتی دور کرده و هرچه سریع‌تر کشتی را که یک ورزش فنی و تکنیکی است نه یک ورزش هل دادن و ساده، به حالت سابق بازگردانند.

دیگر کارشناسان و مسئولان چه گفتند؟

محمد علی‌آبادی(رئیس کمیته ملی المپیک): شک نکنید که با جدیت این مساله را پیگیری خواهیم کرد. اگر نیاز باشد خودم به سوئیس خواهم رفت و با ژاک روگ دیدار می‌کنم. قطعا با شیخ احمد، رئیس شورای المپیک آسیا نیز وارد مذاکره می‌شوم و به عنوان نماینده یک کشور آسیایی می‌خواهم آنها از حق ما دفاع کنند. خوشبختانه هنوز حذف کشتی از المپیک قطعی نشده است و این نامه به دست ما رسیده، اما به فدراسیون‌های معترض فرصت داده تا در جلسه اردیبهشت که در سن‌پطرزبورگ برگزار می‌شود اعتراضشان را ارائه کنند و برای بقای کشتی در المپیک دفاع کنند. ضمن آن که نهایی شدن این مساله یک سال زمان می‌برد.

بهرام افشارزاده(دبیرکل کمیته ملی المپیک): ضمن این ‌که معتقدم این تصمیم سیاسی نیست باید تلاش کنیم مانع قطعی شدن آن شویم. اکنون شانس کشتی برای ماندن در المپیک یک هشتم است و باید در کنار رشته‌های دیگر مانند کاراته و ووشو، برای حضور در المپیک تلاش کند.

حسن رنگرز(نایب رئیس فدراسیون کشتی): با توجه به ظرفیت‌هایی که کشتی در اختیار دارد، فرصت مناسبی برای رایزنی و جلوگیری از حذف کشتی در اختیار داریم. مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم با حساسیت خاصی پیگیر این موضوع هستند.

منصور برزگر(سرمربی سابق تیم ملی ایران): اگر کشتی در المپیک نباشد چه رشته‌ای می‌خواهد در این رقابت‌ها برای ایران مدال بیاورد؟ ایران باید با کمک فدراسیون‌های کشتی روسیه، ترکیه و فیلا تلاش کند این اتفاق نیفتد.

محمد توکل(نایب رئیس پیشین فیلا): یک ساعت قبل از اعلام خبر با مارتینیتی(رئیس فیلا) صحبت کردم و او هم اطلاعی در این زمینه نداشت. مطمئنا این موضوع در جلسه هیات رئیسه فیلا که در تایلند برگزار می‌شود، در دستور کار قرار دارد. من بعید می‌دانم چنین اتفاقی برای کشتی بیفتد.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها