استفاده از وسایل گرمایشی برقی در فصل سرما موجب شده زلزله زدگان با قبوض 100 تا 400 هزار تومانی روبه رو شوند

ورزقانی‌ها زیرآوار سنگین‌ قبوض برق

بعد از وقوع زلزله 2/6 ریشتری ارسباران و شروع فصل سرما در این منطقه، مردم برای نجات خود و خانواده شان از سرما بناچار از هیتر برقی استفاده کردند، ولی غافل از این که استفاده مداوم از وسایل برقی هزینه برق مصرفی آنها را بشدت بالا برده است.
کد خبر: ۵۳۹۸۷۲

زلزله مرداد ماه ورزقان ، هریس و اهر باعث تخریب 15 هزار واحد مسکونی در شمال شرقی استان آذربایجان شرقی شد که به بازسازی کامل احتیاج داشتند و از این تعداد 6000 خانه به صورت صددرصد تخریب شد. با شروع فصل سرما مردم در چادرها به وسایل گرمایشی برقی پناه آوردند. تا از سرمای استخوان سوز ارسباران خود را نجات دهند.

در همین راستا چند نفری از هموطنان زلزله‌دیده‌مان دچار حادثه آتش‌سوزی شدند، ولی با همت مسئولان کانکس‌ها تهیه شد تا مردم از چادرها رهایی یابند، ولی کار به اینجا ختم نشد، قبوض چند میلیون ریالی برق در راه بود.

یکی از ساکنان ورزقان در این باره به مهر گفت: مسئولان شرکت توزیع برق روزهای اولیه وقوع زلزله با مراجعه به خانه‌ام اعلام کردند سیم کشی از کنتور منزلم به داخل چادرهایی که در همسایگی‌ام نصب شده بود مانعی ندارد.

حجت اشرفی افزود: پس از هماهنگی با ماموران این شرکت اقدام به سیم‌کشی برق از داخل کنتور به 15 چادر نصب شده در اطراف منزلم کردم و تا پایان احداث خانه‌هایشان تامین برق مصرفی آنها از این طریق بود. در حال حاضر با دو قبض برق سه میلیون ریالی و یک میلیون و 450 هزار ریالی مواجه هستم و بار روانی این ارقام بیشتر از خود زلزله است.

وی اظهار کرد: حمام منزل خود را نیز در اختیار همسایگان قرار داده بودم و حتی غذاهایشان در این خانه تهیه می‌شد.

به دنبال تخفیف هستیم

خلیل ساعی مدیرکل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تائید بالا بودن قبوض برق زلزله‌زدگان ارسباران گفت: در اولین جلسات شورای مدیریت بحران استان که با حضور وزرا و در روزهای اول وقوع زلزله برگزار شد بحث تخفیف قبوض برق مصرفی حادثه‌دیدگان سه شهرستان اهر، هریس و ورزقان و روستاهای اطراف پیشنهاد گردید، اما تاکنون مصوبه‌ای در این رابطه به دستمان نرسیده است.

وی افزود: با توجه به آسیب مالی و جانی زلزله‌زدگان همواره پیگیر قضیه تخفیف هستیم و سعی می‌کنیم تا آنجا که ممکن است از وزارتخانه‌های مربوط مجوز لازم را دریافت کنیم.

محرم فروغی فرماندار شهرستان ورزقان نیز در این رابطه اظهار کرد: کسانی که در اماکن مسکونی سکونت گزیدند و دارای کنتور برق هستند مبالغ قبوضشان بالا بوده و بین یکصد تا 400 هزار تومان (البته برای چهار ماه) در نوسان است.

وی افزود: با توجه به این که تحویل واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده به صورت یکجا نبوده و نصب کنتورها نیز به دنبال تحویل این واحدها انجام گرفته، افزود: قبل از واگذاری کنتورها مصرف برق رایگان بود، اما بعد از نصب متناسب با مصرفشان از آنها پول دریافت می‌شد که البته لازم به یادآوری است کسانی که قدرت پرداخت قبض برق به صورت یکجا را نداشته باشند، می‌توانند آن مبلغ را قسط‌بندی کرده و در چند نوبت پرداخت کنند.

فرماندار شهرستان ورزقان خاطرنشان کرد: در دیداری که امروز با معاونت عمرانی استانداری خواهیم داشت مجددا پیشنهاد تخفیف قبوض برق را مانند گاز مطرح خواهم کرد تا حداقل زلزله‌زدگان برای روزهای پایانی زمستان دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشند.

زلزله‌زدگان به حمایت نیاز دارند

نماینده مردم شهرستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به مهر گفت: خدمات‌دهی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی در حال حاضر ادامه دارد و لازم است تا اعمال تخفیف در قبوض زلزله‌زدگان در ردیف خدمات دولت قرار گیرد.

الله‌وردی دهقان افزود: مصرف رایگان از نیروی برق در روزهای اولیه وقوع زلزله و کاهش شدید دما باعث شد تا وسایل گرمایشی برقی به اولین امید مردم تبدیل شود و دیگر کسی به فکر بهینه‌سازی در مصرف نبود و حال شاهد مبالغ زیاد قبوض مصرفی برق در مناطق زلزله‌زده ارسباران هستیم.

وی گفت: اگر مسئولان دولتی از وضع بدی که برای مردم ارسباران پس از زلزله به وجود آمده است آگاه هستند نباید به جای حمایت، مشکلات آنها را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی نیزاز افزایش میزان مصرف برق در مناطق زلزله‌زده این استان خبر داد و گفت: اعمال تخفیف در قبوض برق مصرفی زلزله‌زدگان تنها با اجازه هیات دولت و وزیر نیرو امکان‌پذیر است.

یوسف سرافراز افزود: بدون اخذ مجوز از وزیر نیرو اعمال هر تخفیفی غیرقانونی است و این شرکت می‌تواند نسبت به تقسیط این مبلغ اقدام کند.

سرافراز تصریح کرد: هزینه برق مصرفی زلزله‌زدگان منطقه ارسباران بیش از انتظار است و با مبلغ قبوض برق مصرفی قبل از وقوع زلزله اختلاف زیادی دارد.

وی با اشاره به رایگان بودن مصرف برق در روزهای اول وقوع زلزله اظهار کرد: با وجود آموزش‌های ارائه شده به این عزیزان باز هم شاهد استفاده نکردن بهینه از برق در این منطقه بودیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی اعلام کرد: پس از نصب کنتورهای برق با واگذاری واحدهای مسکونی و دامی در سه شهرستان ورزقان، اهر و هریس و همچنین روستاهای تابعه برای هرکیلووات ساعت مبلغی معادل با سایر روستاهای استان لحاظ شده است.

وی ادامه داد: کاهش مبلغ هر کیلووات ساعت برق مصرفی در مناطق زلزله‌زده ارسباران نیز در حالی اجرایی خواهد شد که از طرف هیات دولت و وزیر نیرو در جهت حمایت و خدمات‌دهی به زلزله‌زدگان این استان در این رابطه مجوز صادر شود.

30 میلیون تومان تسهیلات

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز درباره تسهیلات مسکن به زلزله‌زدگان گفت: از زمان وقوع زلزله 21 مرداد ارسباران، در مجموع، بیش از 30 میلیون تومان وام و تسهیلات برای هر یک از خانواده‌های زلزله‌زده پرداخت شده است.

محمد اشرف‌‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که بر اثر زلزله، 311 روستای استان از شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا آسیب دید، افزود: در جریان زلزله، 18 هزار و 781 واحد مسکونی روستایی دچار آسیب‌دیدگی 30 تا 100 درصدی شده که 5229 واحد مسکونی روستایی تخریب صد‌در‌صدی شد. در این جهت، دولت، بازسازی واحدهایی را که میزان آسیب‌دیدگی‌شان بیشتر از 60 درصد بود، در دستور کار خود قرار داد.

وی با برشمردن تسهیلات ارائه شده در بخش مسکن روستایی مناطق زلزله‌‌زده، تصریح کرد: برای هر واحد مسکونی، حدود 15 میلیون تومان وام مسکن روستایی در قالب تسهیلات واگذار شده است که 14 میلیون تومان آن توسط بنیاد مسکن و یک میلیون تومان آن نیز توسط تعاونی ناجا اعطا شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها