مهاجرت 49 گونه پرنده به آذربایجان‌غربی

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: امسال 49 گونه انواع پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی که برای زمستان گذرانی به این استان آمده‌اند، سرشماری شدند.
کد خبر: ۵۳۹۵۸۴

حمید رعناقد افزود: طرح سر شماری به مدت 24 روز همزمان با کشور و سایر کشورهای جهان در سطح 36 منطقه تالابی استان انجام گرفت. در نتیجه اجرای این طرح 40 هزار قطعه انواع پرنده در قالب 49 گونه در سطح تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی این استان سرشماری شد.

رعناقد با اشاره به برودت هوا و نیز یخ بستن تعدادی از تالاب‌های استان گفت: در سال‌های گذشته 85 هزار قطعه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی در قالب 65گونه به این استان مهاجرت کرده و سرشماری می‌شد، ولی امسال به دلیل برودت هوا این جمعیت کاهش یافته است. وی، شناسایی گونه‌های نادر و بررسی اندازه و جمعیت پرندگان هر یک از مناطق تالابی، مسیرهای مهاجرت آنان، بررسی سلامت و بیماری‌های احتمالی و خطر انقراض گونه‌های مختلف پرندگان، تشریح تغییرات حاصله در تعداد و پراکنش جمعیت‌ پرندگان، ارزیابی اهمیت هر یک از زیستگاه‌ها، مقایسه میزان جمعیت و تنوع پرندگان موجود را از اهداف اجرای این طرح برشمرد. معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی غاز خاکستری، اردک سرسفید، اردک مرمری، قو و فلامینگو را از مهم‌ترین گونه‌های شناسایی شده در سطح استان ذکر کرد و گفت: بسیاری از این‌گونه‌ها در خطر انقراض قرار دارند.

وی یادآور شد: ایران بخصوص آذربایجان غربی به علت بهره‌مندی از شرایط توپوگرافی، اقلیمی و پوشش گیاهی مناسب، زیستگاه‌های متنوعی را برای زمستان‌گذرانی ده‌ها هزار پرنده دارد و به همین علت در زمره پیشگامان اجرای طرح سرشماری پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.

تالاب کانی‌برازان به‌عنوان اولین سایت پرنده‌نگری کشور، تالاب‌های نقده، میاندوآب، سد نوروزلو و سواحل جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه از مهم‌ترین تالاب‌های زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر در آذربایجان غربی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها