اولین موضوع مهم در صنعت گردشگری معمولا مبحث حمل و نقل و کیفیت خدمات آن است به گونه ای که مراحل بعدی گردشگری به سهولت و آرامش بیشتری صورت می گیرد. به طور کلی به عقیده بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی باید سیستم جاده ای منطبق با استانداردهای بین المللی باشد چرا که بدون تردید صنعت گردشگری موفقی را هم تجربه خواهیم کرد.
کد خبر: ۵۳۸۸۲۴
جاده های ایمن، گردشگران رابه ایران فرا می خوانند

این کارشناسان معتقدند جاده های  ایمن و استاندارد علاوه بر رونق اقتصادی منطقه می تواند تعدد گردشگران و مسافرت و در نهایت رونق اقتصاد گردشگری را نیز به همراه می آورد. دسترسی آسان و مطمئن به مقاصد گردشگری در گوشه و کنار دهکده جهانی اصولی است در  جهت موفقیت و رونق صنعت گردشگری آن منطقه؛ بنابراین کشورهایی که بکوشند با ایمن سازی راههای مواصلاتی خود یا همان جاده ها در این صنعت نیز به سمت موفقیت حرکت خواهند کرد.

امروزه اگرچه حمل و نقل هوایی اولین گزینه اکثر گردشگران است اما بسیاری از گردشگران که قصد اقامت یا گشت و گذار در منطقه ای خاص از جهان را دارند راهی جز استفاده از جاده و خدمات زمینی حمل و نقل ندارد بنابراین قبل از سفر ابتدا توجه ویژه ای به حمل و نقل و شرایط جاده های مقصد خواهند داشت. چگونه رسیدن و کیفیت خدمات ارائه شده در زمینه حمل و نقل عمومی می تواند از اصلی ترین دغدغه های این گروه باشد که در صورت عدم اطمینان شاید باعث انصراف آنها از سفر نیز بشود.

از این رو این مهم باعث شده دست اندرکاران سلامت از جمله و البته نیروی انتظامی (راهنمایی و رانندگی) کشورمان به عنوان یکی از بانیان از سال گذشته برگزاری کنگره بین المللی ایمنی جاده ها را در دستور کار خود قرار دهند و بیمارستان رضوی در مشهد مقدس را به عنوان مرکز این کنگره درنظر بگیرند.

هرچند این کنگره هفته آینده یعنی 25 و 26 بهمن 1391 به همت بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد مقدس دوساله خواهد شد اما در نشست خبری امروز این کنگره بین المللی که در برج میلاد تهران برگزار شد، دکتر سعید عبدالحسینی رییس کنگره بین المللی ایمنی جاده ها گفت: به عقیده من نقطه عطف دومین کنگره حضور و مشارکت سازمان بهداشت جهانی WHO خواهد بود.

وی افزود: باتوجه به نیاز جامعه امروز ایران و البته ازدیاد درخواست سفرهای زمینی و بخصوص با خودروهای  شخصی در کشورمان بخش های ویژه ای با عناوین کودکان و ایمنی جادها، رسانه ها و ایمنی جادها و روش های جدید در امر ایمنی جاده ها در نظر گرفته شده که در دومین کنگره امسال به آنها رسیدگی و مقالات مناسبی هم ارائه خواهد شد.

رییس کنگره بین المللی ایمنی جاده ها تصریح کرد: تمامی دست اندرکاران این کنگره یکصدا معتقدند که با فرهنگ سازی می توان نرخ بالای حوادث جاده ای کشورمان را به حداقل برسانیم.

عبدالحسینی معتقد است که هرچند رسانه ها همیشه همکاری دقیق و دلسوزانه ای در این زمینه داشتند، اما این گروه امسال بیشترین مسوولیت اجرایی را در کنار دیگر ارگان های درگیر برعهده خواهند داشت تا علاوه بر اطلاع رسانی اخبار کنگره ، به فرهنگ سازی که اصلی ترین پایه رسیدن به موفقیت کنگره است، اقدام کنند.

وی درباره جایگاه تلفات جاده ای ایران عنوان می کند، هرچند هم اکنون در سنین پنج تا 25 سال دومین علت شایع مرگ و میر در ایران سوانح جاده ای است اما امیدوارم با ادامه و برگزاری این گونه کنگره ها و نشست ها شاهد تغییر عادت و البته فرهنگ سازی نوجوانان و کودکان مان در کنار بزرگترها باشیم تا بتوانیم این آمار را کاهش دهیم.

به عقیده رییس بیمارستان فوق تخصصی رضوی، حوادث و سوانح جاده ای قابل پیشگیری است بصورتی که هیچ راننده ای با این نیت که درگیر حادثه ای در طول سفرش می شود، حرکت نخواهند کرد بنابراین می توان با آگاهی و البته فرهنگ سازی سوانح را به حداقل رساند و جایگاه کشورمان را در زمینه حوادث جاده ای به موقعیت مناسبی ارتقا داد.

در این خصوص، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز اظهارداشت: اگرچه عوامل انسانی در بسیاری از حوادث جاده های دخیل هستند اما نباید شرایط جاده ها را نادیده گرفت؛ چون اگر جاده ای نا امین باشد و راننده هم به قوانین اهمیت ندهد، شانس ایجاد حادثه در واقع دوبرابر شده است بنابراین هدف اصلی این کنگره که بحث و بررسی چگونگی ایمن سازی جاده هاست می تواند این مشکل را برطرف کند و با فرهنگ سازی بخش دوم این ضایعه یعنی حوادث رانندگی را هم در کشور به حداقل رساند.

سرهنگ جهانگیری اینگونه ادامه می دهد که بطور کلی تصادف عاملی  قابل پیش بینی و قابل پیشگیری است بنابراین هرچه بتوانیم خوب پیش بینی کنیم یعنی از ایمنی جاده ها مطمئن باشیم و با فرهنگ سازی برای رانندگان خوب پیشگیری کنیم کمتر شاهد بروز حوادث ناگوار جاده ای که هزینه سنگینی را بر دولت و بطور کل کشور تحمیل می کند، نخواهیم بود.

رییس کنگره بین المللی ایمنی جاده ها درمورد انتخاب زمان و مکان برگزاری این کنگره بین المللی اظهارداشت: از آنجا که نزدیک ایام نوروز و ازدیاد درخواست سفر از سوی هموطنان و گردشگران خارجی قرار داریم و در عین حال مشهد مقدس هم یکی از مهمترین مقاصد سفر این ایام است ، زمان و مکان برگزاری کنگره را انتخاب کردیم و  امیدواریم که برگزاری این کنگره بتواند امسال اهداف کوتاه مدت خود را درباره ایمنی جاده ها را در این ایام به نتیجه برساند و درباره اهداف بلند مدت نیز همانند گذشته سربلند باشد.

عماد عزتی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها