کارشکنی‌های اشتون در روند مذاکرات

معاون کاترین اشتون در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود مجدداً خواهان تعویق گفت‌وگوها و برگزاری آن در ماه فوریه شد،این در حالی است که اتحادیه اروپا مقامات ایران را به تلاش برای به تأخیر انداختن این مذاکرات متهم کرده است.در این گفت‌وگوی تلفنی، باقری با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام مذاکرات با 1+5 از طرف مقابل خواست تا به تاریخ توافق شده درماه ژانویه برای برگزاری گفت‌وگوها پایبند باشند.
کد خبر: ۵۳۶۲۴۵
کارشکنی‌های اشتون در روند مذاکرات

به گزارش جام جم آنلاین مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه هفته گذشته گفت که گروه ۱+۵ به طور اصولی با هیچ مکانی برای انجام مذاکره مخالف نیست، اما ایران مدام جاهای مختلفی را پیشنهاد می کند. مکان انجام مذاکرات اهمیتی ندارد، اما به نظر می رسد که ایران با مطرح کردن مکرر شرایط جدید می خواهد مذاکرات را به تأخیر بیندازد.

اما علیرغم این مواضع که از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده است،با وجود آمادگی ایران برای برگزاری گفت‌وگوها با 1+5 در تاریخ توافق شده در ماه ژانویه، «هلگا اشمید» شب گذشته در گفت‌وگوی تلفنی به علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اعلام کرد که 1+5 آمادگی لازم برای برگزاری مذاکرات در ماه ژانویه را نداشته و تاریخ جدیدی را به ایران در ماه فوریه پیشنهاد کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی، باقری با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام مذاکرات با 1+5 از طرف مقابل خواست تا به تاریخ توافق شده درماه ژانویه برای برگزاری گفت‌وگوها پایبند باشند.

صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به مصر از پیشنهاد ایران برای میزبانی قاهره برای دور تازه مذاکرات ایران و 1+5 خبر داده بود.

در این میان دو کشور عضو گروه 1+5 روسیه و چین همواره بر آغاز و ادامه گفت‌‌وگوها تاکید کرده‌اند و خواهان از سر گیری مذاکرات شده‌اند.

کشورهای غربی عضو گروه 1+5 همواره با فرافکنی و تخریب فضای مذاکرات هسته‌ای سعی در به نتیجه نرسیدن روند گفتگوها را در پیش گرفته‌اند.شاهد این ادعا هم اتخاذ و بیان مواضع ضد و نقیض درباره زمان مذاکرات است.هفته گذشته از ایران به خاطر به تأخیر انداختن مذاکرات انتقاد می‌کنند و دو روز پس از آن خود زمان تعیین شده مذاکرات را به عقب می‌اندازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها