وزارت اطلاع‌رسانی بحرین اعلام کرد، حمدبن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین طی دستوی از همه نمایندگان جمعیت‌های سیاسی و مستقل‌ها در عرصه سیاسی برای تکمیل روند گفت‌وگوهای ملی دعوت کرد.
کد خبر: ۵۳۲۲۴۵

به گزارش فارس، سمیره‌بن رجب، وزیر مشاور در امور اطلاع‌رسانی و سخنگوی رسمی دولت بحرین در این باره گفت: منتظر هستیم نظر طرف‌های دعوت شده را بشنویم تا روشن کنیم چه کسانی با گفت‌وگو مخالف هستند و امیدواریم از هر کسی که ضرورت پایان دادن به بحران و دستیابی به راهکار و توافق را خواستار است، پاسخ مثبت بشنویم.

وی افزود: درباره موضوعات جدول کاری بعدا توافق خواهد شد اما هدف، رسیدن به توافق بیشتر درباره محورهای کار و فعالیت سیاسی است. چند روز پیش شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق طرحی را برای گفت‌وگو و تقسیم قدرت در بحرین پیشنهاد کرده بود. به نظر می‌رسد سخنان اخیر پادشان بحرین، پاسخی به این طرح باشد.

روز گذشته خلیل المرزوق، معاون سیاسی رئیس جمعیت ملی الوفاق جزئیات طرح این گروه برای حل بحران بحرین را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، وی اظهار کرد: این طرح شامل برگزاری مذاکرات جدی است که نمایندگان تمام مردم بحرین طرف‌های این مذاکرات باشند و نظام حاکم نیز یکی از شرکت‌کنندگان اصلی در مذاکرات باشد؛ چراکه مشکل اصلی با نظام است. المرزوق عنوان کرد باید درخصوص دستورالعمل این مذاکرات توافق حاصل شود تا این مذاکرات تکرار نمونه‌های گذشته نباشد که در حل و فصل بحران ثمره‌ای نداشتند.

وی بر لزوم برگزاری مذاکرات درخصوص مسائل مورد اختلاف و در راس آن تشکیل دولت و سپس انتخاب پارلمان دارای اختیارات کامل، تشکیل دستگاه قضایی مستقل و نظام عادلانه انتخاباتی و امنیتی تاکید کرد. المرزوق تصریح کرد: گام بعدی این است که آنچه بر سر آن توافق حاصل شده، در ساختار قانونی مطرح شود و سپس از طریق شورای موسسان قانون اساسی یا با برگزاری همه‌پرسی تصویب شود. این مساله به معنای اجرای انتخابات آزاد و شفاف و تشکیل دولت است.

وی تصریح کرد: اگر نظام نخواهد در این چارچوب گام بردارد، گزینه دیگری نیز وجود دارد که همان تشکیل دولت ملی است و تمام گروه‌ها را شامل شود، به گونه‌ای که مخالفان نیمی از کرسی‌های آن را در اختیار داشته باشند.

معاون سیاسی رئیس جمعیت ملی الوفاق تاکید کرد: توپ اکنون در زمین نظام، دولت و جامعه بین‌الملل است که با مشروع دانستن نظام بحرین مسئول تداوم بحران سیاسی در این کشور هستند.

وی عنوان کرد: مخالفان به رهبری جمعیت الوفاق اعتراضات مردمی، سیاسی و رسانه‌ای خود را ادامه می‌دهند تا تغییرات مثبتی در کشور اعمال شود و اقدامات نظام علیه قشر گسترده‌ای از مردم پایان پذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها