شهرآورد سنتی استقلال و پرسپولیس همیشه برای هواداران دو تیم، جذاب و حساس بوده است. حتی اگر به دلیل اختلاف امتیاز دو تیم در جدول رقابت‌ها، امتیاز این بازی در تعیین سرنوشت یکی از دو تیم چندان تعیین‌کننده و قابل توجه نباشد، اما شهرآورد سرخابی همیشه داغ و جذاب بوده، بویژه برای طرفدارانی که بعضا صدها کیلومتر دوری مسیر را در سرما و گرما به جان می‌خرند تا خود را به ورزشگاه آزادی تهران برسانند، حتی اگر قرار باشد در شبی زمستانی و سرد و یخ زده در چادر بخوابند، اما دیدن شهرآورد را در فضای پرهیجان ورزشگاه از دست ندهند. در حقیقت برای همه کسانی که سرما و گرما و دوری راه را به جان می‌خرند تا خود را به تهران برسانند، برد و باخت این بازی سنتی حلاوت دیگری دارد و برای همین است که آنان طی این سال‌ها از نتیجه مساوی شهرآورد‌ها تنفر پیدا کرده‌اند، ولو آن‌که رقم‌خوردن چنین نتیجه‌ای به قیمت باخت تیم محبوبشان تمام شود.
کد خبر: ۵۳۲۱۴۱

اگر چه استقلال و پرسپولیس جمعه در شرایطی رو در روی هم قرار می‌گیرند که در آخرین بازی شان نیز به تساوی بدون گل دست یافته‌اند، اما شرایط امروز دو تیم به نسبت بازی رفت، زمین تا آسمان تغییر کرده است.

هر چند در این میان استقلال با حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت، خیالش راحت است که وزن نیمکت فنی‌اش از سرخ‌ها سنگین‌تر است، اما پرسپولیس نیز پس از خداحافظی با مانوئل ژوزه و اعتماد بجایی که به یحیی گل‌محمدی جوان و خوشفکر کرده است، نشان داده در نیم‌فصل دوم، تیم کاملا دگرگون شده‌ای است که بهتر و روان‌تر در زمین به حرکت در آمده، حساب شده‌تر به توپ ضربه زده و آن را در زمین به گردش در می‌آورد.

استقلال که در این فصل اسبش را برای قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی زین کرده است، در تعطیلات نیم‌فصل تیمش را با جذب مهره‌های مورد نیاز تقویت کرد تا بویژه با جذب فرزاد حاتمی و ایمان موسوی، خط‌آتش خود را زهردارتر از پیش کند. حاتمی که طی بازی‌های گذشته گلزن و فرصت‌طلب نشان داده است، در بازی با ملوان وقتی عصبی و هیجان‌زده بازی کرد، قلعه‌نویی از ترس گرفتن کارت زرد دوم و محروم‌‌شدن از شهرآورد، او را بی‌درنگ از زمین بیرون کشید تا نشان دهد روی این بازیکن فرصت‌طلب برای بازی جمعه با پرسپولیس حساب ویژه‌ای گشوده است.

در کنار حاتمی، آرش برهانی نیز این روزها در شرایط آرمانی، رو به گلزنی آورده است تا این خط حمله پرانگیزه که می‌تواند با حضور فرهاد مجیدی حسابی خطرناک نشان دهد، خیال استقلال را راحت کند. جدا از همه اینها استقلال با حضور جواد نکونام با تجربه، ساموئل دونده و جنگنده و مجتبی جباری خوشفکر با آن پاس‌های طلایی اش، خط هافبک خود را نیز منسجم‌تر از هر زمان می‌بیند تا در چنین شرایطی که قلعه‌نویی خیالش از بابت دروازه با حضور سیدمهدی رحمتی راحت است، آبی‌ها با آسودگی خاطر در برابر حریف سنتی‌شان صف‌آرایی کرده و مترصد استفاده از فرصت‌ها برای دستیابی به سه امتیاز بازی باشند.

در دیگر سو، پرسپولیس نیز با یحیی گل‌محمدی شرایط بسیار خوبی پیدا کرده است و بازیکنانش نیز به نسبت دوره حضور مانوئل ژوزه پرتغالی تاکتیک‌پذیرتر نشان می‌دهند. در حقیقت آنچه در چند بازی سرخ‌ها بویژه در مسابقه‌های جام حذفی دیده شده، پرسپولیس تهاجمی دهه 60 را در خاطرات زنده کرده است تا بازیکنان پرسپولیس که گویی با جدایی ژوزه، ازغل و زنجیر رهایی یافته‌اند، بازی‌های چشم‌نوازی را پیش روی هواداران خود قرار دهند.

اضافه‌‌شدن رضا حقیقی به خط هافبک سرخ‌ها، وزن حرکتی و دوندگی پرسپولیس را در مرکز زمین دوچندان کرده است تا کاپیتان علی کریمی با پاس‌های محوری خود نشان دهد اگر تمام حواس‌اش به بازی باشد و ذهنش به حاشیه نرود، می‌تواند بسان فرماندهی مقتدر، قرمزها را به ارائه فوتبالی تهاجمی تهییج نماید. هر چند در حال حاضر و با احتساب یک بازی کمتر، سرخ‌ها با همتای آبی‌شان 13 امتیاز فاصله دارند، اما یقینا جدال جمعه‌شان بسیار تعیین‌کننده خواهد بود و آنها که می‌خواهند گام به گام اختلاف امتیازی‌شان را با تیم‌های مدعی و صدرنشین از بین ببرند باید از همین بازی با استقلال، در جهت جبران بر آیند. از این منظر پرسپولیس با انگیزه برد مقابل استقلال قرار خواهد گرفت و همین مساله می‌تواند با خارج کردن احتیاط از دستور بازی جمعه، شهرآورد هیجان‌برانگیز‌تری را پیش روی علاقه مندان قرار دهد.

پرسپولیس که در طول چند بازی گذشته‌اش در لیگ و جام حذفی، از خط حمله تازه متولد شده‌اش رو نمایی کرده، سخت امیدوار است در این بازی کریم انصاری‌فرد را دوباره در قامت یک گلزن آماده و قبراق رویت کند. هر چند گل‌محمدی با در اختیار داشتن محمد قاضی، هادی نوروزی و غلامرضا رضایی، دستش برای استفاده از مهره‌های تهاجمی باز خواهد بود، اما بی‌شک خط دفاع استقلال نیز با رهبری پژمان منتظری، از استحکام لازم برخوردار است. به هر حال سرخابی‌ها در شرایطی متفاوت جمعه روبه‌روی هم خواهند ایستاد و قطعا تیمی پیروز میدان لقب خواهد گرفت که بتواند از فرصت‌هایش استفاده بهتری کرده و شرایط روحی و روانی بازیکنانش را در طول بازی بهتر و اصولی‌تر هدایت کند.

حجت‌اله اکبرآبادی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها