محسنی‌اژه‌ای: دادگاه رسیدگی به قضات کهریزک، 8 اسفند برگزار می‌شود

صدور کیفرخواست برای 40 اخلالگر بازار ارز

سخنگوی قوه قضاییه در نشست دیروز خود درباره مباحث مختلفی از جمله پرونده‌های ستار بهشتی، مهدی هاشمی، قضات کهریزک، اخلالگران ارزی و موضوعاتی چون محارب شناخته شدن و اعدام دو زورگیر، معوقات بانکی و آخرین وضع مهدی کروبی و میرحسین موسوی سخن گفت.
کد خبر: ۵۳۲۰۷۷

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای درخصوص آخرین وضع پرونده اخلالگران در بازار سکه و ارز گفت:‌ برای 40 نفر از آنان کیفرخواست صادر شده و پرونده آنها به دادگاه ارسال شد، حدود 19، 20 نفر هنوز در بازداشت هستند. وی یادآور شد که تعداد بازداشتی‌ها ممکن است تغییر کند.

در مورد موسوی و کروبی تغییر خاصی ایجاد نشده

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که «آیا طرح مباحثی نظیر این‌که حجم حصر آقایان موسوی و کروبی کاهش یافته و آنها معالجات خود را انجام می‌دهند و همچنین امورات روزانه خود را پیگیری می‌کنند، صحت دارد؟» گفت: در مورد معالجات همیشه همین طور بوده که در صورت نیاز، معالجات انجام می‌شد اما در غیر این مورد، تغییر خاصی ایجاد نشده است.خبرنگار دیگری خواستار اعلام تعیین وقت رسیدگی برای پرونده قضات کهریزک شد که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: برای رسیدگی به این پرونده هشتم اسفندماه تعیین وقت شده است.

نماینده یکی از رسانه‌ها با اشاره به اجرای احکامی که اخیرا در مورد زورگیرها صورت گرفت، گفت: همیشه پس از اجرای چنین احکامی، فشارها درخصوص حقوق بشر زیاد شده است، آیا با توجه به چنین موضوعی، پس از این فشارها نیز این روال ادامه خواهد داشت، که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: ما در این موضوع مصمم هستیم. کسانی که به نحوی امنیت جامعه را برهم می‌زنند و ایجاد فساد می‌کنند، اگر اثبات شود که مفسد‌فی‌الارض هستند حتما به مجازاتی مشابه خواهند رسید.

محسنی‌اژه‌ای در‌خصوص چگونگی رسیدگی به پرونده دو زورگیری که اخیرا اعدام شدند، توضیح داد: پرونده‌ای تشکیل شده و در چارچوب آیین دادرسی به آن رسیدگی شده است. همه متهمان این پرونده وکیل داشتند، پرونده در دادسرا بود، کیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفت، متهمان به رای اعتراض کردند،‌ به دیوان عالی کشور فرستاده شد و در آنجا حکم آنها را دیوان عالی کشور تائید کرد، پس از آن حکم آنها اجرا شد،‌ یعنی همه ضوابط و مقررات آیین دادرسی در این‌پرونده رعایت شده است.

وی در توضیح محارب بودن یا نبودن این افراد نیز گفت: اگر چنانچه کسی سلاح بکشد اعم از سلاح سرد و گرم و موجب اخافه مردم شود، محارب محسوب می‌شود و مجازات محارب هم معلوم است. این افراد در روز روشن و در ملأ عام سلاح سرد کشیدند و از طرف مقابل پول درخواست کردند، طرف مقابل مقاومت می‌کند و حاضران در صحنه وقوع جرم از ترس جلو نمی‌آیند؛ لذا مجازات این افراد خلاف قانون نبوده است و باید بگویم همه مواردی که باید رعایت می‌شده در این پرونده با کمال احتیاط رعایت شده است.

خبرنگار دیگری با اشاره به دستگیری 58 نفر از اراذل و اوباش از دادستان کل کشور خواستار توضیح در این باره شد که وی پاسخ داد: نیروی انتظامی و قوه قضاییه مصمم هستند در مواردی که شرارت صورت می‌گیرد موضوع را دنبال کنند و این امر ادامه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دستگاه قضایی در برخورد با متعرضان به نوامیس مردم مصمم است و هیچ گونه ملاحظه‌ای در مورد آنها نمی‌کنیم و به هیاهوی حامیان آنها نیز توجه نمی‌کنیم.

هنوز معلوم نیست ستار بهشتی چگونه فوت کرده است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که پرونده زورگیری اخیر طی 50 روز رسیدگی و منجر به اجرای حکم شد اما پرونده ستار بهشتی با گذشت بیش از چند ماه هنوز در دادسرا به سر می‌برد، گفت: پرونده‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. در مورد پرونده زورگیری اگر فیلم نبود شاید رسیدگی به این پرونده نیز طولانی می‌شد. در پرونده ستار بهشتی یک بخش موضوع این بود که آیا مرگ طبیعی صورت گرفته یا نه که مشخص شد هیچ اقدام فیزیکی یا غیرفیزیکی منجر به مرگ انجام نشده و نظریات پزشکی‌قانونی مشخص نکرد که اقدامی منجر به فوت شده، جز احتمال شوک. در مورد تخلفاتی که درخصوص ماموران بود نیز زمان بسیاری صرف شد.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: امروز نیز که از دادستانی پرسش شد، گفتند که هنوز قاضی دارد از پزشکی‌قانونی پرسش می‌کند و هنوز پرسش‌هایی مطرح است. این‌که تصور داشته باشیم همه پرونده‌ها در زمانی مشخص مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، تصور درستی نیست. بیش از پرونده زورگیران روی پرونده ستار بهشتی کار شده است.خبرنگاری از دادستان کل کشور پرسید دستگاه قضایی برای جلوگیری از تکرار اتفاقاتی مانند پرونده کهریزک و نیز پرونده‌هایی همچون پرونده ستار بهشتی چه اقداماتی را انجام می‌دهد، که محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: هنوز معلوم نیست که ستار بهشتی به چه صورت فوت کرده است، در واقع هنوز به‌دست من چیزی نرسیده که این فرد به خاطر عامل بیرونی مرده است. البته باید بگویم در این‌که ما در هر بخشی از اقدامات خود باید تمهیداتی را بیندیشیم که هیچ عارضه‌ای پیش نیاید، خوب است.

اتهامات مهدی هاشمی، امنیتی و مالی است

سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اتهامات مهدی هاشمی و این‌که چرا در این زمینه اطلاع‌رسانی نشده است، گفت: اتهامات آقای هاشمی هم‌امنیتی و هم مالی است اما از مطرح کردن جزئیات آن معذور هستم.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: در مواردی که هنوز حکم قطعی صادر نشده، اگر کسی در مورد جزئیات آن اظهارنظر نکند بهتر است. دادستان کل کشور تصریح کرد: کیفرخواست پرونده مهدی هاشمی صادر شده ولی هنوز دادگاه تعیین وقت نکرده است. اگر پرونده‌ای باشد که اتهاماتی را داشته باشد، ممکن است بعضی از جرایم آن ضعیف و بعضی از جرایم سنگین‌تر باشد.

وی افزود: پرونده مهدی هاشمی در دادسرای انقلاب مطرح است که طبعا به دادگاه انقلاب خواهد رفت.

محسنی‌اژه‌ای همچنین درخصوص حکم دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال حکم مدیرعاملی سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی، گفت: اگر اصل، عدم اجرای حکم باشد قابل پیگیری است و در صورت دیگر اگر اجرا نشد و تصرفاتی صورت گرفت، این اقدامات پیامد دارد و بستگی به این دارد که تصرفات چگونه باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها