هم‌اکنون 52 درصد ظرفیت‌های دانشگاه غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی خالی است

تعطیلی دانشگاه‌های غیرانتفاعی با حذف کنکور

هنوز هم آنقدر مبهم است که بسیاری از کارشناسان خبره آموزش عالی نتوانسته‌اند از جزئیات حذف کنکور سر دربیاورند؛ علاوه بر ابهام در معرفی کد رشته‌های حذف شده، حالا برخی از موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی هم هشدار داده‌اند که پس از حذف کنکور، راهی بجز اعلام ورشکستگی ندارند.
کد خبر: ۵۲۵۷۸۶

همین دو هفته قبل بود که خبر حذف کنکور ده‌هزار کدرشته در مقطع کارشناسی، سر و صدای زیادی در بین محافل دانشگاهی کشور به‌پا کرد؛ به گونه‌ای که خیلی‌ها امیدوار بودند همین اقدام، منشا حذف کنکور 20 هزار کد رشته تحصیلی دیگر نیز شود.

اما طی این مدت، همه خبرها درباره حذف کنکور نیز به ابراز امیدواری ختم نشد؛ بسیاری از استادان دانشگاه‌ها همچنان درباره کارآمد بودن سیستم جایگزین کنکور ابهام دارند و برخی از موسسات غیردولتی آموزش عالی هم نگران هستند که حذف کنکور، مقدمه‌ای برای حذف ناخواسته این موسسه‌های غیردولتی شود.

تبعیض در توزیع دانشجو

موسسه‌های غیرانتفاعی از طریق کنکور برگزار‌شده از سوی سازمان سنجش، دانشجو جذب می‌کنند، اما قبل از زمزمه‌های حذف کنکور، روال به این ترتیب بود که دانشگاه آزاد از طریق کنکورهای برگزار شده از سوی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجو می‌پذیرفت.

حالا با خبر تجمیع کنکورهای سراسری و آزاد در سال 92، هر دو دانشگاه باید از طریق کنکور سازمان سنجش دانشجو بگیرند.

علی آهون‌منش، رئیس اتحادیه موسسات غیرانتفاعی به جام‌جم می‌گوید: اگرچه تجمیع کنکورها کار درستی است، اما متاسفانه همچنان در توزیع دانشجو بین دانشگاه‌ها، عدالت رعایت نمی‌شود و همین موضوع بعد از حذف کنکور نیز موجب ورشکستگی بسیاری از موسسه‌های غیرانتفاعی خواهد شد.

وی توضیح می‌دهد: هم‌اکنون اوضاع به این روال است که دانشگاه آزاد می‌تواند با تکمیل ظرفیت‌های متعدد، کلاس‌هایش را پر کند، اما این امکان به ما داده نشده است و به همین دلیل برخی موسسات غیرانتفاعی مجبور هستند با کمترین تعداد دانشجو فعالیت کنند که با این تعداد دانشجوی محدود، برای این موسسات مقرون به‌صرفه نیست کلاس برگزار کنند.

رئیس اتحادیه موسسه‌های غیرانتفاعی با بیان این‌که شهریه موسسات ما 48 درصد شهریه‌های دانشگاه آزاد است، تاکید می‌کند: معتقدم با حذف کنکور هم قضیه فرقی نخواهد کرد و باز هم به دانشگاه آزاد، امکان جذب دانشجوی بیشتری نسبت به دانشگاه غیرانتفاعی خواهند داد؛ یعنی آن‌گونه که از شواهد برمی‌آید سهم دانشگاه آزاد برای جذب بدون کنکور دانشجو، بسیار بیشتر از سهم موسسات غیرانتفاعی خواهد بود.

دولت حمایت نکند، تعطیل می‌شویم

اولین دوره جذب دانشجوی بدون کنکور در مقطع کارشناسی در بهمن امسال خواهد بود؛ یعنی در این شرایط، این خود متقاضی است که تصمیم می‌گیرد در چه رشته‌ای و در کدام واحد دانشگاهی تحصیل کند.

اما به گفته آهون‌منش، این وضع موجب خواهد شد در برخی موسسات غیرانتفاعی که داوطلبی آن مرکز را برای ادامه تحصیل انتخاب نکند، مجبور به اعلام ورشکستگی شود.

وی توضیح می‌دهد: با حذف کنکور، احتمال دارد بسیاری از موسسات غیرانتفاعی کوچک هیچ متقاضی نداشته باشد و در آن شرایط، این موسسه‌ها بدون حمایت‌های دولت نمی‌توانند ادامه حیات دهند.رئیس اتحادیه موسسه‌های غیرانتفاعی خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون 52 درصد ظرفیت‌های دانشگاه غیرانتفاعی در مقطع کارشناسی خالی است و همچنین 75 درصد ظرفیت‌ها نیز در مقطع کاردانی این دانشگاه، خالی مانده است؛ حال در این وضعیت اگر کنکور هم حذف شود، اما وزارت علوم به این موسسات دانشجوی کافی برای تشکیل کلاس ندهد، راهی بجز تعطیلی مراکز کم متقاضی نخواهیم داشت.

جزئیات حذف کنکور را می‌دانند و نمی‌گویند!

مسئولیت نحوه حذف کنکور با کارگروه ماده 4 حذف کنکور است که اعضای این کارگروه، شامل روسای سازمان سنجش و وزارت علوم است که اتفاقا مسئولان دانشگاه آزاد هم در این کارگروه حضور داشته‌اند.

آهون‌منش ضمن انتقاد از حضور نداشتن مسئولان موسسات غیرانتفاعی در این کارگروه می‌گوید: مسئولان دانشگاه آزاد از جزئیات حذف کنکور باخبر هستند و می‌دانند که چه کدرشته محل‌هایی حذف شده است، چون آنها در کارگروه ماده 4 حضور داشته‌اند، ولی برایم عجیب است چرا به ما درباره جزئیات حذف کنکور نمی‌گویند.

وی عنوان می کند: جالب است که مسئولان دانشگاه آزاد و پیام نور با اطلاع از جزئیات حذف کنکور، امکان این را دارند که با برنامه‌ریزی خیلی دقیق‌تری به جذب دانشجو در رشته‌های بدون کنکور اقدام کنند، اما همین امکان از ما گرفته شده است، مثلا نمی‌دانیم آیا این کد رشته‌های حذف شده شامل رشته‌های فنی هم می‌شود و اصلا آیا دانشگاه‌های دولتی هم شامل قانون حذف کنکور می‌شود. البته علاوه بر روسای دانشگاه‌ها که همچنان برای انتخاب سیاست‌های کلی دانشگاه‌هایشان منتظر اعلام دقیق جزئیات حذف کنکور هستند، متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی هم بدرستی نمی‌دانند آیا بالاخره باید در کنکور سراسری شرکت کنند یا خیر؟

یعنی در حالی که سازمان سنجش در شانزدهم آذر اقدام به انتشار دفترچه کنکور کرده است، اما همین سازمان، پنج روز بعد اعلام می کند که کنکور در ده هزار کد رشته محل حذف خواهد شد و در این شرایط معلوم نیست که مثلا یک متقاضی تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک، باید در کنکور سال 92 شرکت کند یا این‌که منتظر اعلام پذیرش رشته‌های بدون کنکور در سال 91 باشد؟

حذف کامل کاغذ از ثبت نام کنکوری ها

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره حذف کاغذ از فرآیند ثبت‌نام در آزمون‌های سراسری گفت: سال گذشته برای دو آزمون کارشناسی ارشد و دکتری دفترچه ثبت‌نام چاپ نکردیم و برای کنکورهای سال 93 هم هیچ دفترچه ثبت‌نامی چاپ نخواهیم کرد.

ابراهیم خدایی در گفت‌وگو با مهر افزود: امسال آخرین سالی بود که دفترچه کنکور سراسری را چاپ کردیم و سیاست سازمان سنجش این است که در حوزه‌های ثبت‌نام آزمون‌ها به سمت الکترونیکی شدن پیش برود.

وی عنوان کرد: به هر حال دفترچه آزمون سراسری 48‌صفحه است و با توجه به تعداد زیاد داوطلبان صرفه‌جویی مناسبی هم در حذف آن انجام می‌گیرد و با اینترنتی شدن فرآیند ثبت‌نام 99 درصد الکترونیکی شدن فرآیند آزمون‌ها محقق شده است.

خدایی یادآور شد: قصدمان این بود که هرچه سریع‌تر این کار انجام گیرد که البته در آزمون سراسری به دلیل یک​سری حساسیت‌های موجود، گستردگی آزمون و این‌که باید از یک سال قبل تمام تغییرات آزمونی اعلام شود، حذف کاغذ و چاپ‌نشدن دفترچه ثبت‌نام از سال 93 عملی می‌شود.

رئیس سازمان سنجش اظهار کرد: این موضوع هزینه‌ها را برای سازمان سنجش و مردم کم کرده است، البته آموزش و پرورش هم باید کمک کند و بسترش را فراهم کند تا با استفاده از فناوری اطلاعات آزمون‌ها نیز به روز انجام شود.

امین جلالوند / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها