دیدبان حقوق بشر، حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک خانواده فلسطینی را جنایت جنگی خواند

برگزاری مراسم سالگرد تاسیس حماس با حضور خالد مشعل

روز گذشته مراسم بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس حرکت مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با حضور هزاران نفر از مردم غزه و نیز رهبران حماس در نوار غزه برگزار شد. در این مراسم خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس و موسی ابومرزوق در کنار اسماعیل هنیه از شخصیت‌های مطرح این جنبش حضور داشتند.
کد خبر: ۵۲۱۷۷۱

به گزارش ایسنا، مراسم بزرگداشت تاسیس جنبش حماس با حضور هزاران نفر از ساکنان غزه که پرچم‌های سبز در دست داشتند، آغاز شد. در این مراسم علاوه بر رهبران حماس، برخی رهبران دیگر گروه‌های فلسطینی از جمله جنبش آزادیبخش فلسطین (فتح) و هیات‌های رسمی و پارلمانی از خارج فلسطین و نیز هیات‌هایی از کشورهای مصر، قطر، ترکیه و مالزی شرکت داشتند.

بر اساس گزارش‌های موجود، ده‌ها هزار نفر از شهروندان ساکن غزه از ساعات اولیه صبح دیروز در میدان الکتیبه تجمع کردند و ده‌ها اتوبوس شهروندان را از استان‌های مختلف نوار غزه به این میدان انتقال می‌داد. با وجود بارش باران، سرود مقاومت پخش می‌شد و مردم غزه در حالی که پرچم‌های سبز حماس و پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند، آماده شنیدن سخنان رهبران حماس بودند. خالد مشعل روزجمعه پس از 45 سال برای نخستین بار در راس هیاتی از رهبران حماس که در خارج به سر می‌برند به غزه سفر کرد. موسی ابو مرزوق، معاون مشعل و عزت الرشق و محمد نصر از اعضای دفتر سیاسی حماس در این سفر مشعل را همراهی می‌کردند.

خالد مشعل دیروز با خانواده شهید احمد الجعبری از چهره‌های برجسته نظامی در جنبش حماس، در محله شجاعیه دیدار کرد. او ضمن تسلیت به آنها خطاب به مردم فلسطین گفت: انگشتانتان را روی ماشه تفنگ‌ها بگذارید و دل‌هایتان را با مقاومت همراه کنید.

وی افزود: شهادت احمد الجعبری به دست رژیم صهیونیستی برای مردم فلسطین مصیبت بزرگی است، زیرا او پوزه نتانیاهو را به خاک مالید و کاملا در خدمت مقاومت بود ونقش مهمی در پیروزی مقاومت بر اشغالگران در جنگ هشت روزه اخیر داشت.مشعل با تاکید بر حق بازگشت پناهندگان به خانه هایشان که از آنجا هجرت کرده‌اند گفت: آن روز که هر پناهنده فلسطینی به خانه‌اش برگردد، بزودی فرا می‌رسد و همان‌طور که ما در میدان جنگ، متحد شدیم در سیاست بر پایه اصول، خاک فلسطین، قدس و حق بازگشت فلسطینی‌ها متحد خواهیم شد.

بیانیه حماس

جنبش مقاومت اسلامی حماس به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس خود در بیانیه‌ای اعلام کرد: جنایت‌های رژیم صهیویستی علیه ملت و سرزمین فلسطین و مقدسات آن باعث مقاومت و پایمردی بیشتر آن شده است و این اقدامات نمی‌تواند باعث شکستن اراده ملت مبارز فلسطین شود. علاوه بر این باید گفت این جنایت‌ها با مرور زمان فراموش نشده، بلکه جنایتکاران جنگی صهیونیستی به خاطر کشتارها و جنایت‌های خود محاکمه خواهند شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما همچنان به قدس و مسجد الاقصی و مقدسات اسلامی و مسیحی وفادار خواهیم ماند و از هیچ جزئی از آنها چشم‌پوشی نخواهیم کرد و در این راه دست اهالی مقاوم قدس و اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین را که با وجود تمامی اقدامات یهودی سازی رژیم صهیونیستی در شهر و دیار خود مانده‌اند، می‌فشاریم. آزادی اسرای قهرمان فلسطینی از پشت میله‌های زندان‌های رژیم صهیونیستی همچنان جزو اولویت‌های ما خواهد بود و همان طور که در مبادله «وفاداری به آزادگان» به عهد خود وفا کردیم تا آزادی کامل اسرا از پای نخواهیم نشست.

جنبش حماس به عنوان شاخه‌ای از اخوان‌المسلمین در چهاردهم دسامبر 1987 در غزه تاسیس شد. مراسم امسال به جهت این‌که پس از پیروزی‌های اخیر حماس در جنگ هشت روزه برگزار می‌شد، حال و هوایی متفاوت تر از سال‌های گذشته داشت.

جنایت جنگی اسرائیل

دیدبان حقوق بشر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک خانواده فلسطینی را جنایت جنگی خواند و خواستار محاکمه عاملان این حمله شد.

دید‌بان حقوق بشر اعلام کرد رژیم صهیونیستی در هجدهم نوامبر (بیست و هشتم آبان) اقدام به حمله هوایی و هدف قرار دادن خانه‌ای سه طبقه در شهر غزه متعلق به خانواده الدلو کرد که این حمله هوایی منجر به کشته شدن ده نفر از اهالی این خانواده از جمله یک مرد، پنج زن و چهار کودک شد و یک جوان و زن سالخورده‌ای که در کنار این منزل ساکن بودند نیز در این حمله هوایی کشته شدند.

دید بان حقوق بشر افزود: اگر ادعاهای اسرائیل در هدف قرار دادن یکی از مسئولان جنبش حماس با این توجیه که هدفی نظامی و به موجب قوانین جنگی اقدامی قانونی بوده است، پس ‌باید حمله به خانه و محل زندگی غیرنظامیان را که تعداد زیادی از شهروندان بی‌دفاع نیز در آن کشته شده اند که مغایر قوانین جنگی است، بر خلاف قانون دانست.

فرید آراهامز مشاور ویژه در سازمان دید‌بان حقوق بشر که در غزه بررسی‌هایی انجام داده است در این باره گفت: واقعیت‌ها، ادعاهای اسرائیل را در توجیهاتش برای حمله به منزل الدلو تائید نمی‌کند و مقامات اسرائیلی باید دلیل بمباران منزلی را که 12 نفر از شهروندان فلسطینی در آن ساکن بودند، بیان کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها