حماس از تلاش محمود عباس برای عضویت در سازمان ملل حمایت کرده است

روز سرنوشت‌ساز فلسطین در سازمان ملل

چند روز پس از آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قرار است امروز از مجمع عمومی سازمان ملل بخواهد جایگاه فلسطین را از یک «نهاد ناظر» به یک «کشور ناظر غیرعضو» ارتقا دهد.
کد خبر: ۵۱۹۳۰۳

براساس گزارش‌ها، بیشتر کشورهای جهان با این پیشنهاد موافق هستند، با این حال بعضی از کشورهای اروپایی با تردید و دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز به صراحت مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمود عباس گفته است: مردم فلسطین پشتوانه حمایت من هستند، زیرا حق آنهاست که کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن 1967 تشکیل شود، اشغالگری پایان یابد و استقلال کامل برقرار شود. وی همچنین بر آمادگی طرف فلسطینی برای بازگشت به میز مذاکرات به محض دستیابی به عنوان عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد.

از سوی دیگر، ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل این روز را «روزی تاریخی»‌ در مبارزه مردم فلسطین و نیز در تاریخ سازمان ملل دانست. به گفته وی، قرار است امروز محمود عباس به همین مناسبت ویژه سخنرانی تاریخی ایراد کرده و پس از آن پیش‌نویس ارائه شده به شورای امنیت در خصوص تغییر وضع فلسطین در سازمان ملل به رای گذاشته ‌شود.

طی روزهای گذشته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از تلاش محمود عباس برای عضویت در سازمان ملل حمایت کرد. اسماعیل هنیه نخست وزیر منتخب فلسطین از این طرح پشتیبانی کرد و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، موافقت خود را با عضویت غیررسمی فلسطین در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود. همزمان قرار است امروز شماری از گروه‌های مخالف خشونت در تل آویو با برگزاری یک راهپیمایی از این تلاش حمایت کنند.

موافقان و مخالفان

دولت آمریکا تاکنون بارها نارضایتی خود را از این اقدام اعلام کرده و گفته است که چنین تلاشی به روند صلح خاورمیانه کمک نمی‌کند. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است درصورت مطرح شدن پیشنهاد فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل، واشنگتن علیه این درخواست رای می‌دهد؛ زیرا این درخواست را یک اشتباه می‌داند. آمریکا همچنین از فرانسه که به تازگی گفته بود از طرح مذکور حمایت می‌کند، انتقاد کرده است.

از سوی دیگر، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس صراحتا اعلام کرد، لندن در حال آماده کردن خود برای پذیرش درخواست فلسطین در سازمان ملل به عنوان کشور غیرعضو است، زیرا این درخواست را حق فلسطینی‌ها می‌داند. انگلستان پیشتر جزو یکی از مخالفان این طرح بود. ویلیام هیگ درباره تغییر استراتژی بزرگ خود درخصوص سیاست خارجی انگلیس گفت: لندن در صورتی که عباس با از سرگیری مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی بدون هیچ قید و شرطی موافقت کند، به پیشنهاد مطرح شده فلسطین در سازمان ملل رای مثبت می‌دهد. جولیا گیلارد، نخست وزیر استرالیا نیز که پیشتر با این طرح مخالفت کرده بود تحت فشار اعضای کابینه مجبور به عقب‌نشینی شد و اکنون می‌گوید رای «ممتنع» خواهد داد. در همین حال لوران فابیوس، وزیرخارجه فرانسه گفته است پاریس به طرح ارتقای موقعیت فلسطینی‌ها در سازمان ملل به عنوان «کشور غیرعضو» رای مثبت خواهد داد. کانادا نیز جزو کشورهایی است که قرار است به این طرح رای منفی بدهد. سوئیس، اسپانیا، روسیه و چین نیز اعلام کرده‌اند از این طرح پشتیبانی می‌کنند. گفته می‌شود از بین 194 عضو مجمع عمومی بیش از 130 کشور تاکنون موافقت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. مقامات رژیم صهیونیستی با مخالفت شدید خود اعلام کرده‌اند که دست زدن به چنین اقدامی از حملات موشکی خطرناک‌تر است. بنیامین نتانیاهو تهدید کرده است که اگر محمود عباس به سازمان ملل برود، این رژیم توافق‌نامه اسلو را لغو خواهد کرد.

دور زدن شورای امنیت

سال گذشته محمود عباس پیشنهاد عضویت در سازمان ملل بر مبنای مرزهای 1967 را تقدیم شورای امنیت کرد اما به دلیل مخالفت آمریکا و سپس همراهی برخی دیگر از کشورهای اروپایی، شورای امنیت از بررسی چنین پیشنهادی امتناع کرد. مطابق آیین نامه سازمان ملل برای طرح عضویت یک کشور ابتدا باید این مساله در شورای امنیت بررسی و سپس از سوی این شورا به مجمع عمومی پیشنهاد شود. اگر کشوری از طریق شورای امنیت نتواند به عضویت سازمان ملل متحد درآید، می‌تواند از طریق مجمع عمومی اقدام کند. دراین صورت باید رای بالایی در بین کشورهای عضو داشته باشد و در ضمن عضویتش شبیه دولت واتیکان یعنی «کشور غیرعضو» خواهد بود. در چنین حالتی دولت مذکور می‌تواند اقدام به تاسیس سفارتخانه در همه کشورهای عضو کرده و در ضمن به عضویت نهادهای تابعه سازمان ملل درآید. یکی از این نهادهای مهم دادگاه کیفری لاهه است. دولت فلسطین در این صورت می‌تواند علیه اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه اقامه دعوا کند و این مساله به لحاظ بین‌المللی برای رژیم اسرائیل هزینه‌بر خواهد بود. سال گذشته دولت فلسطین در میان مخالفت‌های شدید آمریکا موفق شد به عضویت یونیسف درآید که این اقدام یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای دولت خودگردان بود. شاید این بار نیز فلسطینی‌ها بتوانند پیروزی دیپلماتیک دیگری بدست آورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها