پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای برقراری آتش‌بس در غزه تحویل شورای امنیت شد

تلاش‌های بین‌المللی برای آرام کردن اوضاع غزه

پس از چهار روز درگیری شدید در غزه اینک طرف‌های بین‌المللی با رایزنی‌های خود تلاش می‌کنند اوضاع را آرام کنند. این در حالی است که مقامات صهیونیستی می‌گویند نیروهای تازه‌ای را فراخوانده و قصد دارند آتش جنگ را گسترش دهند.
کد خبر: ۵۱۷۲۰۳

گروه‌های مقاومت نیز با ادامه نبرد خود می‌گویند دو خلبان اسرائیلی را به گروگان گرفته‌اند. همزمان وزیرخارجه تونس با سفر به غزه طی اظهاراتی از شورای امنیت سازمان ملل خواست برای توقف تجاوز صهیونیست‌ها فورا دخالت کند.

به گزارش ایرنا، رفیق عبدالسلام، وزیر خارجه تونس ظهر دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با چند مقام‌ فلسطینی در برابر بیمارستان الشفا در نوار غزه اظهار کرد: جامعه جهانی باید به مسئولیت‌های خود در قبال غزه به صورت کامل عمل کرده و شورای امنیت باید فورا برای توقف تجاوز نظامی به غزه وارد عمل شود. وی همچنین خواستار موضع متحد عربی در نشست وزیران خارجه عرب در قاهره شد و گفت محاصره غزه باید به صورت کامل برداشته شود. وزیر خارجه تونس دیروز از طریق گذرگاه مرزی رفح از خاک مصر وارد نوار غزه شد و در برابر مقر نخست‌وزیری فلسطین که بامداد دیروز در حمله هوایی ارتش صهیونیستی ویران شده بود توقف کوتاهی داشت. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی دیروز صبح با پنج موشک مقر اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت فلسطین را هدف قرار دادند. از سوی دیگر، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مقر رئیس پلیس گمرک در غرب غزه و چند نقطه دیگر را هدف موشک‌های خود قرار دادند.

تلاش‌های بین‌المللی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از تجاوز اخیر این رژیم به غزه سودی نبرده و حتی به گفته ناظران از آن نتوانست در جهت مبارزات انتخاباتی خود استفاده کند، دست به دامن آمریکا شد و در تماسی تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اوضاع غزه را بررسی کرد. در همین رابطه رسانه‌های صهیونیستی از درخواست بنیامین نتانیاهو از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال فشار بر مصر به منظور برقراری آتش‌بس خبر دادند. گفته می‌شود از سوی دیگر باراک اوباما طی یک تماس تلفنی با محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر از وی به‌دلیل آرام کردن اوضاع در غزه تشکر کرده است. رئیس‌جمهور مصر روز جمعه با فرستادن هشام قندیل، نخست‌وزیر کشورش به غزه حمایت و همبستگی مردم مصر از غزه را اعلام کرد. وی همچنین در سخنانی به صراحت اعلام کرد که مصر غزه را تنها نخواهد گذاشت. بسیاری از ناظران حمله اخیر اسرائیل به غزه را آزمونی برای حکومت جدید مصر می‌دانند و معتقدند این بحران به سایر مناطق گسترش نخواهد یافت.

روز گذشته خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس از سودان وارد مصر شد تا در اجلاس اضطراری اتحادیه عرب شرکت کند. مشعل همچنین قرار بود به صورت جداگانه دیدارهایی با مقامات مصر، قطر و ترکیه داشته باشد. در یک خبر دیگر اعلام شد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان ، نخست‌وزیر ترکیه در گفت‌وگویی تلفنی ضمن تاکید بر ضرورت توقف خشونت‌ها در نوار غزه توافق کردند برای برقراری آرامش در منطقه تلاش کنند.

همزمان اعلام شد پیش‌نویس قطعنامه‌ای توسط کشورهای عربی به شورای امنیت ارائه شده است که در آن بر نیاز به بازگشت به آرامش تاکید شده و از همه طرف‌های درگیر خواسته شده است عملیات نظامی خود را متوقف کنند. در همین حال، سامی ابوزهری، سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد این جنبش تماس‌هایی را از جانب میانجیگران بین‌المللی و عربی داشته تا از شروط حماس برای آتش‌بس مطلع شوند. حماس شرط کرده در صورتی آتش‌بس را می‌پذیرد که ابتدا رژیم صهیونیستی تضمین دهد دیگر به غزه حمله نکند، محاصره غزه لغو و هر نوع اقدام خصمانه یا ترور فعالان فلسطینی از جانب رژیم صهیونیستی متوقف شود.

جنگ‌افروزی اسرائیل

با این حال به‌رغم همه این تلاش‌ها، دیروز رسانه‌های صهیونیستی خبر دادند که کابینه نظامی این رژیم‌ احتمالا حمله زمینی به غزه را تصویب خواهد کرد. این کابینه روز جمعه فراخوان 75 هزار نیروی ذخیره ارتش را تصویب کرد. همزمان رادیو اسرائیل گزارش داد بنی‌گانتز، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در جلسه خود با فرماندهان ارتش، دستور گسترش حملات علیه غزه را صادر کرده است.

در مقابل، نیروهای مقاومت اعلام کرده‌اند نیروهای خود را در نزدیکی مرز غزه مستقر کرده‌اند و برای دفاع در برابر هرگونه حمله زمینی اسرائیلی‌ها به غزه، آماده‌اند. همچنین برخی منابع فلسطینی از اسارت دو خلبان اسرائیلی توسط جنبش حماس پس از سرنگونی هواپیمای«اف-16»توسط مبارزان فلسطینی در روز جمعه خبر دادند.

در حملات هوایی چند روز اخیر رژیم‌صهیونیستی به غزه، حداقل 39 فلسطینی شهید و بیش از 340 نفر زخمی شده‌اند. به گزارش فارس، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از روز چهارشنبه تاکنون بیش از یکهزار بار به نوار غزه حمله کرده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفته است در میان شهدا هشت نفر کودک، دو زن و دو پیرمرد هستند و همچنین بیش از یکصد کودک و ده‌ها زن و سالخورده نیز زخمی شده‌اند. کمیسیونر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر با ابراز نگرانی از تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها، از اسرائیل و گروه‌های فلسطینی خواست حملات متقابل خود را خاتمه دهند. به گزارش ایسنا، مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل در یک کنفرانس خبری گفت: ناوی پیلای، نماینده ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر از حملات هوایی توسط نیروهای اسرائیلی به منطقه پر جمعیت نوار غزه در دو روز گذشته شدیدا ابراز نگرانی کرده است.

از سوی دیگر، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه تاکید کرد، هدف از این تجاوزات مانع‌تراشی بر سر راه تلاش‌های دیپلماتیک تشکیلات خودگردان فلسطین در زمینه مراجعه به سازمان ملل متحد و درخواست پذیرش فلسطین به عنوان عضو ناظر در این سازمان است. عباس افزود: رای‌گیری درباره این درخواست تشکیلات رام‌الله در بیست و نهم نوامبر جاری صورت خواهد گرفت و من تحت هر شرایطی در این جلسه شرکت خواهم کرد و هیچ چیز نمی‌تواند مرا از این کار منصرف کند.

پشت پرده تجاوز اسرائیل به غزه

روزنامه نیویورک‌تایمز فاش کرد احمد الجعبری فقط چند ساعت پیش از ترور مشغول بررسی یک طرح آتش‌بس با رژیم صهیونیستی بوده است، اما سران اسرائیل با ترور وی فرصت آتش‌بس را از بین برده‌اند.

نویسنده نیویورک‌تایمز تصریح کرده که از منظر او، ترور الجعبری یک اشتباه راهبردی بزرگ و غیرمسئولانه بود. وی که بر سر آزادسازی «گیلعاد شالیت» و معاوضه وی با زندانیان فلسطینی با الجعبری همکاری داشته، فاش کرده که صبح قبل از ترور، الجعبری پیش‌نویس توافق جدیدی را مبنی بر تمدید آتش‌بس با اسرائیل دریافت کرده بود. به گزارش فارس، این پیش‌نویس از سوی معاون نخست‌وزیر حماس مورد موافقت قرار گرفته بود. الجعبری در عین این‌که نمی‌خواست از مقاومت دست بکشد اما نیاز به یک آتش‌بس طولانی‌مدت را احساس کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها