بازگشت یک بیماری مهار شده

سالک همچون خوره به جان مردم افتاده

کودکان ایران زمین این روزها پوست همچون برگ گل خود را با زخمی کریه در آینه تماشا می‌کنند .کودکان کویر در اصفهان،زواره و نطنز و بادرود، بعد از مدتها دوباره با بیماری سالک دست و پنجه نرم می‌کنند.این زخم های ناجور برگونه‌های کودکان به خاطر عدم مدیریت ها در کنترل این بیماری، قرار است تا ابد با آنها باقی بماند.کودکانی که در مناطقی از کشورمان زندگی می‌کنند که قدمت شهرهای آنها نشان از فرهنگ گسترده مردم ایران دارد.
کد خبر: ۵۱۵۶۸۱

شاید همین چندی پیش بود که یکی از هموطنانمان با گلایه از گسترش بیماری سالک که همچون خوره به جان مردم زواره افتاده از فرصتی که در نمایشگاه مطبوعات بوجود آمده بود استفاده کرد و به خبرنگاران ما درغرفه جام جم، از درد این فاجعه خبر داد.

او همچون هزاران پدر ایرانی از نگرانی خانواده‌ها و بی تعهدی نسبت به مبارزه با این بیماری از سوی مسوولان گلایه مند بود و از رسانه های گروهی خواست که به کسانی که دستی بر امورات کشور دارند بگویند که بیماری سالک را که هم اکنون تمامی خانواده های منطقه  را تحت شعاع قرار داده کنترل کنند.

سالک بیماری عفونی پوستی است که ضایعه آن حدود یک سال طول می کشد و سپس بهبود می یابد،اما جای این زخم تا ابد بر جای می‌ماند. عامل ایجاد سالک لیشمانیا نامیده می شود که یک موجود تک سلولی است.

لیشمانیا در بدن موش زندگی می کند.و وقتی یک نوع پشه بسیار کوچک به نام پشه خاکی موش را می گزد این انگل وارد بدن پشه می شود و هنگامی که این پشه کوچک که قدرت پرواز زیادی هم ندارد شخصی را نیش بزند، این موجود تک سلولی یعنی همان لیشمانیا وارد پوست فرد شده و بیماری سالک را به وجود می آورد.

 حالا شیوع دوباره سالک در زواره و دیگر شهرهای کویری استان اصفهان، خبر از بازگشت دوباره آن پس از گذشت ۵۰ سال در جنوب کویر نمک ایران می‌دهد. بنابر گفته مردم محلی به طور متوسط از هر ۱۰ نفر یک نفر به سالک مبتلا شده‌اند. به گفته شهردار زواره، بافت‌های تاریخی این شهرستان عامل تجمع و رشد پشه سالک و شیوع آن در منطقه است.

علیرضا شریف زاده شهردار زوازه مهمترین مشکل را وجود نخاله های ساختمانی و زباله‌ها دانسته و یاد آور شده که شهرستان زواره دارای بافت تاریخی با وسعت 36هکتار است و بیشتر خانه های آن مخروبه است که تجمعی از زباله و نخاله در آنجا،خود به وجود سالک در منطقه دامن ‌زده است.

شریف زاده با اشاره به اینکه تا دو سه سال گذشته بحث سالک در منطقه اردستان نبوده اما در سال‌های اخیر سالک خیلی شدت پیدا کرده خاطرنشان کرد که انجام کارهای تحقیقاتی واطلاع رسانی می‌تواند کمک بزرگی به مردم نماید.

اما اظهارات شهردار زواره با واکنش نمایندگان این مناطق مواجه شده و آنان از بی‌درایتی در مدیریت شهری گلایه مند هستند و تأکید دارند که بودجه های اختصاص یافته به درستی مدیریت نشده و نتوانسته است چنین بحرانی را کنترل کند.

 نمایندگان اردستان ،زواره ونطنز و قمصر در گفت وگو با خبرنگار جام جم آنلاین یاد آور شدند که بیماری سالک چیز ناشناخته ای نیست که  بخواهیم بر روی آن کار تحقیقاتی کنیم، لذا تنها راه  اقدامات عملیاتی همچون سم پاشی وتله گذاری برای موش ها و دفع زباله بصورت بهداشتی است که  می‌تواند این بیماری را کنترل و ریشه کن کند.

احمد بخشایشی نماینده اردستان و زواره با اشاره به اینکه در باره این بیماری با دکتر وحید دستجردی وزیر بهداشت و درمان صحبت کرده است گفت:زباله های شهرداری وقتی یکجا جمع می شود موش ها درآنجا لانه می‌کنند و پشه ها هم که همزیستی با موش دارند آنرا منتشر می کنند و روی بدن بچه های کوچک می‌نشینند.

نماینده اردستان یکی از راه‌های مقابله با این بیماری را اختصاص بودجه برای کوبیدن بناهایی ذکر کرد که موش ها درآنجا فعالیت دارند و افزود :ما نیازمند بودجه از وزارت کشور هستیم تا به شهرداری ها کمک شود که بحث دفع بهداشتی زباله را بصورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

وی در ادامه یادآور شد که بعد از رایزنی با وزارت کشور و وزارت بهداشت، هم اکنون اقداماتی در زمینه کنترل این بیماری در حال انجام است. 

بخشایشی با بیان اینکه این بیماری به دلیل بافت منطقه نمی تواند ریشه کن شود تاکید کرد:بیماری سالک تا حد بالایی قابل کنترل است.

وی در خصوص همکاری شهرداری این مناطق برای انهدام موش ها و دفع زباله گفت:متاسفانه شهرداری اعلام می‌کند که بودجه کافی ندارد و به دلیل فقیر بودن شهرها، نمی تواند زباله ها را به مکانهای دورتری منتقل کرده یا دفن کند که همین عامل، مشکلات را چند برابر کرده است.

محمد فیروزی نماینده نظنز و قمصر نیز با اشاره به اینکه  منطقه بادرود نیز از گزند این بیماری در امان نمانده است، از سو مدیریت ها در زمینه کنترل این بیماری گلایه کرد و از ما خواست که با تیتر بزرگ بگوییم که چرا اقدامات دستگاه‌های اجرایی بصورت مقطعی است و چرا این بیماری بصورت قطعی ریشه کن نمی شود. 

وی با بیان اینکه بودجه اندکی برای از بین بردن این بیماری گذاشته شده و همین مبلغ هم صرف مباحث مدیریتی می‌شود افزود: این بودجه ناچیز که باید صرف از بین بردن پشه سالک شود، وقتی که می خواهد وارد فاز اجرایی عملیاتی شود عملا تمام می‌شود .

فیروزی بابیان اینکه با بودجه‌ای معادل 100 میلیون تومان می توان مشکل شهری چون بادرود را حل کرد گفت:همه سنین و تمامی خانواده‌ها در معرض خطر این بیماری هستند.

وی با اشاره به فرهنگ غنی مردم منطقه و رعایت بهداشت از سوی آنان یادآور شد که مبارزه با این بیماری چیزی نیست که مردم به تنهایی بتوانند آنرا کنترل کنند.

فیروزی در ادامه گفت:دلهره این بیماری مردم را در شرایطی قرار داده که هر لحظه منتظر آن هستند .لذا بهتر است دولتمردان به یک باره بودجه ای را برای ریشه کن کردن این بیماری بگذارند و برای همیشه تکلیف آنرا روشن کنند و مطمئن باشند مردم با همکاری کامل،حاضرند خدمت رایگان خود را در همکاری با مسوولان انجام دهند.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها