وزیر دفاع: اقدام بهنگام و قاطع نیروهای مسلح، هواپیمای ناشناسی را که وارد فضای ایران شده بود مجبور به فرار کرد

واکنش نیروهای مسلح ایران به تجاوز پهپاد ‌آمریکایی

پس از آن‌که پنتاگون مدعی حمله ایران به پهپاد آمریکایی در خلیج‌فارس شد، وزیردفاع کشورمان تاکید کرد: هفته گذشته یک فروند هواپیمای ناشناس وارد فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج‌فارس شد که با اقدام بهنگام، هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرار شد.
کد خبر: ۵۱۵۱۷۵

سردار احمد وحیدی افزود: این تجربه و نیز سوابق قبلی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری لازم همه تحرکات را به طور دقیق رصد نموده و با اقتدار موثر، اقدام‌هایی قاطع، لازم و بموقع را معمول خواهد کرد.

وحیدی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ظرفیت‌های خود از جمله مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی در حال پیگیری موضوع است.

سردار سیدمسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح نیز اعلام کرد: هرگونه پرنده بیگانه‌ای که بخواهد وارد فضای کشورمان شود، نیروهای مسلح ما با آن برخورد خواهند کرد.

پنجشنبه گذشته وزارت دفاع آمریکا، با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شد که هفته گذشته دو فروند جنگنده سوخوی ۲۵ ایران در حریم هوایی بین‌المللی به یک پهپاد آمریکایی غیرمسلح شلیک کرده‌اند که این شلیک به هدف نخورده است.

براساس ادعای پنتاگون، این هواپیمای بدون سرنشین، حدود ١٦ مایل دریایی (نزدیک به ٣٠ کیلومتر) با خط ساحلی ایران فاصله داشته است و دو هواپیمای ایرانی در ساعت 4 و 50 دقیقه صبح اول نوامبر (یازدهم آبان) این پهپاد را مشاهده کرده‌اند.

همزمان جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون نیز گفت: این هواپیماها چندین بار به پهپاد پریدیتور شلیک کردند و در حالی که پهپاد از حریم هوایی ایران دور می‌شد تا چندین مایل آن را تعقیب کردند.

به گفته لیتل، لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا و اعضای کنگره و کاخ سفید بلافاصله در جریان این حادثه قرار گرفتند و آمریکا با ارسال هشداری به ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک گفت که واشنگتن از دارایی‌های نظامی خود دفاع می‌کند و به فرستادن هواپیما برای عملیات‌های نظارتی ادامه خواهد داد. سخنگوی پنتاگون چنین اتفاقی را بی‌سابقه خواند و گفت: فرض ما بر این است که ایرانی ها با هدف سرنگونی پهپاد به آن شلیک کردند، ولی دلیلش را باید از ایرانیان پرسید.

مقابله با پهپادهای دشمن، افتخار ایران است

در همین حال امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) در جمع خبرنگاران با اشاره به توانمندی نیروهای متعهد و متخصص ایرانی در عرصه پدافند هوایی گفت: مقابله پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران با انواع پهپادهای جاسوسی دشمن، افتخار ایران است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از مباحث پدافندی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)، چگونگی رویارویی و برخورد با هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی دشمن (پهپادها) است.

رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 خبر داد و با بیان این‌که در این رزمایش انواع پهپادهای هدف شرکت خواهند داشت، خاطرنشان کرد: سامانه‌های توپخانه‌ای و موشکی ما در این رزمایش با استفاده از این پهپادها که از نوع ملخ‌دار و موتور جت هستند؛ آزمایش می‌شوند.

وی افزود: پهپادهای دیگری نظیر پهپاد شناسایی نیز در این رزمایش حضور خواهند داشت که کار شناسایی اقدامات دشمن فرضی نسبت به پدافند و پدافند علیه دشمن فرضی را انجام می‌دهند و به دوربین‌های پیشرفته و حسگرهای شناسایی حساس مجهز هستند. وی ادامه داد: در این رزمایش، تمامی سامانه‌هایی که بومی و بهینه‌سازی کرده‌ایم، از جمله سامانه‌های بخش راداری از جمله شهاب و ثامن و همچنین سامانه‌های موشکی مرصاد و برخی از سامانه‌های توپخانه‌ای بهینه‌سازی شده به همراه سامانه‌های شنود الکترونیکی و تاکتیکی به کار گرفته می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها