مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: مرمت و بازسازی امامزاده کلیبر تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.
کد خبر: ۵۱۳۷۲۲

«تراب محمدی» با اعلام این خبر اظهار داشت: مرمت این بنای تاریخی از 2 سال گذشته آغاز شده و با توجه به وسعت و تعداد سه برج مجموعه امامزاده، بازسازی آن تا کنون ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه مجموعه امامزاده کلیبر دارای تک بناهای شاخصی شامل سه برج و سازه‌های مرتبط با آن مانند سردابه‌ها است، قدمت بنای اصلی امامزاده را مربوط به دوره ایلخانی دانست و گفت: در دوره‌های صفوی و قاجار نیز الحاقات و تغییراتی روی بنای اصلی صورت گرفته است.

این مقام مسوول با بیان اینکه در دوره‌های بعدی پس از ساخت، برج‌ها به وسیله بناهای میان‌افزا و ایوان به هم متصل شده و فضای میانی آنها به صورت میان‌سرا درآمده است، خاطرنشان کرد: هر سه برج دارای گنبد آجری و بنای برج اول و سوم دارای سردابه هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی این استان برج اول را ساختمانی با پلان هشت ضلعی و محل تدفین عنوان کرد و گفت: تعمیرات بعدی در میانسراها با توجه به اینکه در اقلیم پربارش و سرد منطقه جوابگوی نیازهای فضای مسجد و امامزاده نبوده، با پوشش سقف چوبی پوشیده شده است.

محمدی تزئینات اجرا شده روی گنبد همچون گره‌بندی با کاشی تک رنگ فیروزه‌ای را از مشخصات بناهای تاریخی منطقه در قرون پنجم تا هفتم هجری قمری دانست و خاطرنشان کرد: 2 برج دیگر دارای پلان مربعی شکل هستند که در و پنجره‌های برج دوم از تزئینات ترکیبی کاشی و آجری زیبایی پوشیده شده است.

وی با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته بر روی این اثر یادآور شد: سال گذشته اقداماتی نظیر مرمت برج امامزاده، مرمت و تثبیت دیواره‌های شکسته برج بیرونی، استحکام‌بخشی اتاق‌های بین 2 برج، بازسازی پوشش گنبدی، بندکشی، کف‌سازی، بازسازی اتاق‌های جنب مقابر و بازسازی دیوارهای بیرونی انجام گرفت.

محمدی خاطرنشان کرد: هم اکنون مرمت مسجد و تعویض و بازسازی سقف پوسیده آن با شیروانی، بازسازی ستون‌ها، خاکبرداری از کف، مرمت و بازسازی دیوار غربی مسجد، بازسازی گنبد و سردابه برج سوم، شیب‌بندی و ایزولاسیون نهایی بر روی بنای امامزاده کلیبر در حال اجراست.

این مقام مسوول بازسازی هشتی ورودی، محوطه‌سازی و نازک‌کاری بنا را از دیگر اقدامات مرمتی عنوان کرد که تا پایان سال جاری بر روی این اثر تاریخی انجام خواهد گرفت.

این مجموعه فرهنگی، تاریخی به همراه مسجد جامع و حمام تاریخی تشکیل‌دهنده هسته مرکزی بافت تاریخی شهر کلیبر هستند که در سال 87 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.(میراث آریا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها