شهرستان دهلران ایلام شهرستانی است که سابقه بیماری‌های حاد در پیشینه پزشکی آن گزارش یا مشاهده نشده است، ولی در سال‌های اخیر گسترش بیماری سالک و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و اکنون بیماری هاری سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۵۱۲۷۸۰

شهرستان دهلران دارای سه بخش و 56 روستا با 67 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بعد از مرکز استان ایلام محسوب می‌شود.

تنها روستایی که در مرز فاجعه قرار گرفته و وضع زیست‌محیطی آن تهدید جدی برای سلامت مردم شهرستان محسوب می‌شود روستای فرخ‌آباد است. این روستا سال 72 براساس برنامه دولت ایجاد شد و مردم در این مکان اسکان یافتند. این روستا در پنج کیلومتری شهر دهلران قرار گرفته و ساکنان آن به زبان عربی و فارسی تکلم دارند و شغل اصلی آنها دامداری و دامپروری است، به طوری که دام‌های آنها در روستا آزادانه رها شده‌اند و آغل آنها هم در حیاط منازل مردم این روستاست و تمام خیابان و حیاط منازل پر از فضولات حیوانی است و اکنون با توجه به نزدیک‌شدن زمستان و فصل بارندگی، ایجاد باتلاق‌های فضولات حیوانی در این روستا دور از انتظار نیست.

اکنون بیماری‌های پوستی، سالک، بیماری‌های مشترک انسان و دام، تب مالت و هاری در این روستا مشاهده شده است و وجود بیماری در این روستا بنا به گفته رئیس شورای این روستا تلفات انسانی هم داشته است. قرار بر این بود که روستای فرخ‌آباد سال 1375 به صورت رسمی و به دلیل مشکلات بهداشتی جابه‌جا شود که این امر 15 سال بعد محقق شد و با گذشت زمان زیادی از تعیین سایت جدید دولت، تمام زیرساخت‌ها فراهم و با پرداخت وام مقاوم‌سازی، زمینه جابه‌جایی روستا مهیا شد.

با توجه به این که شغل و منبع درآمد مردم روستای فرخ‌آباد دامداری و دامپروری است و بیش از 1500 راس گاو و حدود 6500 راس گوسفند و بز در این روستاست، به طور قطع فروش لبنیات و دام این روستا می‌تواند تهدیدی جدی برای به خطر انداختن سلامت مردم شهرستان دهلران قلمداد شود.

سعید نطرلهی، معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دهلران در خصوص بیماری هاری در روستای فرخ آباد به مهر گفت: با توجه به حساسیت موضوع هاری در روستای فرخ‌آباد و تلف‌شدن یک راس گاو، بلافاصله کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان برای بررسی بیشتر موضوع به محل اعزام شدند و حدود 11 نفر از افرادی که در تماس با دام آلوده بوده‌اند واکسینه شدند.

وی افزود: تعداد 500 پمفلت آموزشی در این روستا توزیع شده و کلاس‌های آموزشی گروهی و چهره به چهره دایر شده و دانش‌آموزان این روستا در خصوص بیماری هاری و... آموزش‌های لازم دیده‌اند. وی افزود: در این راستا 17 قلاده سگ ولگرد معدوم و به طریق بهداشتی دفن شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها