جلالی: پارلمان اروپا با عمل نابخردانه خود مانع از انجام این سفر شد

لغو سفر هیات پارلمان اتحادیه اروپا به ایران

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا با اشاره به لغو سفر هیات اروپایی به تهران گفت: پارلمان اروپا با عمل نابخردانه خود مانع از انجام این سفر شد که به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست و تبعات انجام نشدن این سفر متوجه پارلمان اروپا است.
کد خبر: ۵۱۲۴۶۰

به گزارش ایرنا، کاظم جلالی با بیان این که سفر هیات اروپایی به تهران به درخواست پارلمان اروپا تنظیم شده بود و ما با درخواست آنها موافقت کردیم، گفت: معمولا این‌گونه سفرها با هدف توسعه مناسبات پارلمانی و رایزنی در مورد مسائل مورد علاقه صورت می‌گیرد و استفاده ابزاری و سیاسی از سفر به قصد اعمال فشار، روشی ناپسند و نکوهیده است.

وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی به‌طور اصولی از تعاملات و رفت و آمدهای پارلمانی با کشورها و مجموعه‌های منطقه‌ای و به‌طور مشخص پارلمان اروپایی حمایت کرده است و این امر را در راستای گفت‌وگو و رایزنی درباره موضوعات مورد علاقه طرفین و کمک به تقویت درک و تفاهم متقابل می‌داند.

جلالی افزود: در مورد سفر مدنظر هیات پارلمان اروپایی نیز همین نگرش وجود داشت و اقدامات لازم برای تنظیم و انجام سفر در چارچوبی مناسب به عمل آمد.

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا گفت: متاسفانه پارلمان اروپا با تصمیمات جدید و درخواست‌های غیرمعقول و غیرمعمولی که اتخاذ کرد موانعی را ایجاد و انجام سفر را با اشکال مواجه کرد.

جلالی افزود: از نظر ما این موضوع که در آستانه انجام این سفر، تحقق آن به برخی خواسته‌های مداخله‌جویانه و غیرمنطقی گره زده شود و به بهانه اعطای جایزه به محکومان دادگاه‌های صالحه، فضاسازی‌های سیاسی ـ تبلیغی جهت‌دار دنبال شود، قابل پذیرش و قابل درک نبوده و در عرف رفت و آمدهای پارلمانی و دیپلماتیک در دنیا، امری غیرمرسوم تلقی می‌شود.

وی یادآور شد: از همان ابتدای بحث درباره سفر، لابی رژیم صهیونیستی به روش‌های مختلف به مخالفت با آن پرداخت و متاسفانه پارلمان اروپایی تحت‌تاثیر این مخالفت‌ها قرار گرفت و نشان داد در تصمیم‌گیری‌های خود از استقلال لازم برخوردار نیست و تحت‌تاثیر جریانات مغرض عمل می‌کند.

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا تصریح کرد: پارلمان اروپایی باید بداند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه تحت‌تاثیر این‌گونه فشارهای مغرضانه قرار نگرفته و سیاست‌های اصولی و منطقی خود در زمینه‌های مختلف از جمله حقوق بشر را ادامه خواهد داد.

وی افزود: اعطای جایزه به اشخاصی که به دلیل جرایم ارتکابی در دادگاه صالحه به صورت شفاف و براساس موازین قانونی محاکمه و احکام آنها صادر شده، نشان‌دهنده بی‌اعتنایی پارلمان اروپا به قوانین و عدم احترام آنها به موازین حقوقی و حاکمیت ملی کشورها است.

جلالی ادامه داد: بر همین اساس، اعطای جایزه به این‌گونه محکومان را که با اهداف سیاسی صورت گرفته است، محکوم می‌کنیم.

رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا تاکید کرد: پارلمان اروپا باید رویکرد گزینشی و نگاه ابزاری خود را به مقوله حقوق بشر مورد تجدیدنظر قرار دهد و با درک صحیح واقعیات رهیافتی منطقی و واقع‌بینانه اتخاذ کند.

سفر هیات ۴ نفره پارلمان آلمان به تهران

در همین حال خبرگزاری فارس گزارش داد هیات چهار نفره گروه دوستی پارلمانی آلمان و ایران به ریاست بیژن جیرسرایی امروز به تهران می‌آید.

بیژن جیرسرایی نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان از حزب لیبرال دموکرات، آنگلیکا گراف از حزب چپ و توماس فایست از حزب دموکرات مسیحی به همراه یک نفر دستیار، اعضای این هیات چهار نفره هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها