مهم‌ترین تظاهرات اعتراضی در پاکستان اتفاق افتاد که در برخی مناطق به خشونت نیز کشیده شد

ادامه تظاهرات گسترده علیه اقدامات ضد اسلامی غربی‌ها

موج به پا خاسته در اعتراض به تهیه فیلم موهن آمریکایی و انتشار تصاویری علیه پیامبر اسلام(ص) در یک نشریه فرانسوی، همچنان در کشورهای اسلامی ادامه دارد. تازه‌ترین خبرها از برگزاری این گونه اقدامات اعتراضی در کشورهای لبنان، پاکستان، سریلانکا و برخی دیگر از کشورها حکایت دارد.
کد خبر: ۵۰۳۷۴۸

به گزارش ایسنا، هزاران نفر از مردم لبنان در شهرهای جنوبی این کشور با برگزاری تظاهرات گسترده‌ای اهانت علیه مقدسات اسلامی در اروپا و آمریکا را محکوم کردند. مردم در این تظاهرات که در شهرهای بعلبک، صور و دیگر شهرهای عمدتا شیعه‌نشین جنوب این کشور برگزار شد، برهمبستگی و دفاع از مقدسات اسلامی تاکید کردند.

اما مهم‌ترین این تظاهرات در پاکستان اتفاق افتاد که طبق اخبار رسیده در برخی مناطق خشونت نیز به وجود آمد.

به گزارش منابع خبری، تظاهرات اسلام‌آباد به خشونت کشیده شده و پلیس و معترضان با هم درگیر شدند. گفته می‌شود پلیس در مرکز اسلام‌آباد به استفاده مکرر از گاز اشک‌آور متوسل شد و عده‌ای از تظاهرکنندگان از سد پلیس گذشته و وارد خیابانی شدند که به منطقه دیپلماتیک شهر منتهی می‌شود. تظاهرکنندگان در پیشاور نیز به چند فروشگاه و دست کم دو سینما حمله کرده و یکی از آنها را به آتش کشیدند. براساس این گزارش، ماموران پلیس ضد‌شورش به منظور مقابله با تظاهرکنندگان از گاز اشک‌آور و اسلحه گرم استفاده کردند و گزارش‌هایی از کشته شدن راننده یک شبکه تلویزیونی پاکستانی و زخمی شدن چند نفر دیگر مخابره شده است.

همچنین تلفن‌های همراه در دست‌کم 15 شهر عمده پاکستان قطع است تا معترضان از این وسیله برای برقراری ارتباط جهت اقدامات خشونت‌آمیز استفاده نکنند. در پاکستان، تظاهرات اعتراضی نسبت به فیلم اهانت‌آمیز به‌پیامبر اسلام در روزهای اخیر ادامه داشته و دولت این کشور در واکنش به انتشار این فیلم، روز گذشته را «روز عشق رسول» نام داده و تعطیل عمومی اعلام کرده بود.

در افغانستان نیز صدها افغان با برگزاری تظاهراتی شعارهای مرگ بر فرانسه و مرگ بر آمریکا سر دادند. از سریلانکا نیز خبر می‌رسد حدود 300 معترض مسلمان که در خیابان‌های کلمبو، پایتخت دست به تظاهرات زده بودند، پارچه‌نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «فیلم‌های ضداسلامی را در سراسر جهان ممنوع کنید» و «آمریکا باید از مسلمانان عذرخواهی کند».

در این میان، گفته می‌شود برخی کشورهای عربی و اسلامی روز گذشته تدابیر شدید امنیتی را در اطراف سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورهای غربی به اجرا گذاشتند. در همین راستا، هشام قندیل، نخست‌وزیر مصر با صدور بیانیه‌ای با محکوم کردن انتشار تصاویر موهن به ساحت پیامبر(ص) در یک مجله فرانسوی اعلام کرد که دولت با هرگونه حمله به کنسولگری یا سفارتخانه کشورهای غربی مقابله خواهد کرد.

وزارت کشور یمن نیز برگزاری تجمع و تظاهرات در اطراف اماکن دیپلماتیک کشورهای غربی را ممنوع اعلام کرد. وزارت کشور تونس هم اعلام کرد که هرگونه تظاهرات علیه فیلم موهن و تصاویر موهن منتشر شده در مجله فرانسوی ممنوع است و با کسانی که بعد از نماز جمعه به خیابان‌ها بیایند، برخورد می‌شود.

از سوی دیگر، وزارت امورخارجه آمریکا از اتباع خود خواسته از سفرهای غیرضروری به پاکستان پرهیز کنند. واشنگتن همچنین سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود را روز گذشته در اندونزی تعطیل کرده بود. سفارتخانه‌‌ها، کنسولگری‌ها و مراکز فرهنگی فرانسه هم دیروز در بیست‌کشور جهان تعطیل بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها