مردم معترض از اندونزی تا مصر با برگزاری تظاهرات، عوامل تهیه کننده فیلم موهن را محکوم کردند

خشم توفنده مسلمانان علیه توهین کنندگان به پیامبر (ص)‌

یک بار دیگر دست‌های فتنه‌گر صهیونیست‌ها از آستین یک فیلمساز ناشناس به در آمده و با توهین به مقدسات اسلام خشم و انزجار مسلمانان را برانگیخت.
کد خبر: ۵۰۲۱۳۴

انتشار بخش‌هایی از یک فیلم موهن به شخصیت پیامبر اسلام (ص) در یوتیوپ طی روزهای گذشته موجی از خشم و نفرت را نسبت به عوامل سازنده این فیلم و بخصوص دولت‌های حامی آن در غرب برانگیخته است. در نخستین مورد از این اعتراضات روز سه‌شنبه تظاهرکنندگان در مصر و لیبی که دولت آمریکا را مقصر اصلی دراین عمل توهین‌آمیز می‌دانستند، به سفارتخانه و کنسولگری آن کشور در قاهره و شهر بنغازی لیبی، حمله کردند.

در حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی، چهار آمریکایی از جمله سفیر ایالات متحده و تعدادی از محافظان لیبیایی سفارت کشته شدند و در قاهره، تظاهرکنندگان پرچم آمریکا را به آتش کشیده و جای آن پرچم «‌لااله الا الله محمد رسول‌الله» نصب کردند.این در حالی است که موج اعتراضات طی دور روز گذشته نیز ادامه داشته و بویژه در روز گذشته پس از برگزاری نمازهای جمعه به اوج خود رسید. همین مساله از یک سو تدابیر امنیتی را در اطراف سفارتخانه‌های خارجی بویژه آمریکا تشدید کرد و از سوی دیگر به دلیل ترس و وحشت برخی کشورها را برآن داشت تا کارکنان خود را فراخوانند.

این اقدام توهین‌آمیز از سوی شخصیت‌های جهانی بشدت محکوم شد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، محتوای فیلم ضد اسلامی بی‌گناهی مسلمانان را همراه با خشونت در تظاهرات اعتراضی محکوم کرد، اما درعین حال گفت: ‌هیچ توجیهی برای این‌گونه حملات و قتل افراد وجود ندارد. وی درعین حال اعتراف کرد که ‌این فیلم نفرت‌برانگیز عمدا در صدد پاشیدن بذر نفاق و خونریزی در میان مردم است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز تاکید کرد لازم است تا نسبت به احساسات مذهبی معتقدان به ادیان الهی با احتیاط کامل برخورد کرد.

پوتین اعلام کرد که مقامات مسکو قتل دیپلمات‌ آمریکایی، در لیبی را محکوم می‌کنند، ولی در عین حال خواستار برخورد بسیار دقیق و با احتیاط نسبت به احساسات مذهبی معتقدان به ادیان الهی هستند.

از دیگر سو هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا در اظهاراتی ضمن منزجر خواندن تولید فیلمی توهین‌آمیز به پیامبر اسلام بر این نکته پافشاری کرد که در آمریکا آزادی بیان وجود دارد و دولت آمریکا نمی‌تواند کسی را به دلیل بیان احساساتش محکوم کند. در این میان میت رامنی نامزد جمهوری‌خواهان باانتقاد تند از روش برخورد باراک اوباما در برابر تحولات جاری کشته شدن کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی و سه آمریکایی دیگر در حمله تظاهرکنندگان معترض را مصیبت و بحران برای آمریکا خواند.

محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر نیز طی سخنانی در بروکسل انتشار فیلم موهن علیه پیامبر اسلام را محکوم کرد، وی در اظهارات خود تاکید کرد پیامبر اکرم خط قرمز است و نباید از این خط عبور شود. اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین هم ساخت فیلم موهن را محکوم کرد و درعین حال از دولت آمریکا خواست از امت اسلام به خاطر این اقدام ناروا معذرت‌خواهی کند.

گسترش اعتراضات

روزگذشته شبکه پرس.تی.وی خبر داد سفیر آمریکا در قاهره درپی افزایش اعتراضات مردم خشمگین، مصر را ترک کرد. از سوی دیگر الجزیره نیز گزارش داد همزمان با افزایش اعتراضات خیابانی در قاهره علیه ساخت فیلم موهن آمریکایی_اسرائیلی که در آن به پیامبر اسلام توهین شده، دیواری بتونی به ارتفاع چهار متر در مقابل سفارت آمریکا و انگلیس بنا شده است. از صبح دیروز چهارمین روز درگیری بین مردم با نیروهای امنیتی اطراف سفارت تشدید شد و شش نفر در این درگیری زخمی شدند. وزارت بهداشت مصرنیز اعلام کرد تاکنون 224 نفر در درگیری بین نیروهای امنیتی با معترضان در خیابان قصر العین که سفارت آمریکا در آنجا قرار دارد طی روزهای گذشته زخمی شده‌اند.

در یک خبر دیگر وزارت خارجه آلمان دیروز اعلام کرد تصمیم به تعطیلی سفارتخانه‌های خود در چند کشور اسلامی گرفته است.به گزارش فارس، این اقدام از بیم گسترش دامنه اعتراضات مردمی به فیلم موهن انجام می‌گیرد. طبق برنامه قرار است سفارتخانه‌های این کشور در پاکستان، افغانستان و کشورهای شمال آفریقا تعطیل شود. برخی گزارش‌ها نیز از آمادگی انگلیس برای خارج کردن دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان از خاورمیانه خبر می‌دهد.

به دنبال حمله سه‌شنبه شب معترضان به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی دیروز اعلام شد همه پروازهای فرودگاه بنغازی به حال تعلیق درآمده است. در ادامه نگرانی آمریکا از گسترش تظاهرات مسلمانان جهان علیه فیلم موهن به پیامبر (ص)، سفارت آمریکا در اردن نیز با صدور بیانیه‌ای‌ به اتباع آمریکایی درباره احتمال تظاهرات ضد آمریکایی هشدار داد.

روزگذشته شهرهای مختلف عراق از جمله بغداد، کوت و نجف اشرف نیز صحنه تظاهرات مردم عراق برای محکوم کردن فیلم اهانت‌آمیز به ساحت مبارک رسول گــــرامی اسلام (ص) بود.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم از عراق، تظاهرکنندگان عراقی از جهان اسلام خواستند که با چنین اقدامات تجاوزکارانه‌ای مقابله کنند. آنها همچنین با سردادن شعار ، خواهان بازخواست و محاکمه تهیه کنندگان و تولید کنندگان این فیلم موهن در دادگاه‌های بین‌المللی به خاطـــــر اهانت به ادیان و دین مبین اسلام و حضرت محمد (ص) شدند.

مردم عربستان سعودی و کویت نیز همراه دیگر ملت‌های مسلمان با تحصن مقابل سفارت آمریکا در ریاض و کویت خشم خود را از پخش فیلم موهن به ساحت نورانی پیامبر اسلام(ص) در آمریکا ابراز کردند. در پی افزایش موج اعتراضات مردمی مقابل سفارت آمریکا در یمن، تعداد کشته‌های این اعتراضات به چهار نفر رسید. ده‌ها نفر از شهروندان یمنی روز پنجشنبه با حمله به سفارت آمریکا در شهر صنعا شیشه‌های ساختمان سفارت را شکسته و خودروهای دیپلماتیک آن به آتش کشیدند.

همچنین هزاران افغان نیز در اعتراض به هتک حرمت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص)، با برگزاری تظاهرات شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند. به گزارش فارس، تظاهر‌کنندگان در پایان آدمک اوبــاما و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

درپاکستان نیز تظاهرات مشابهی برگزارشد و علمای این کشور ضمن محکوم کردن تولید فیلم اهانت آمیز به پیامبر اسلام خواستار مجازات عاملان این اقدام شدند. مسلمانان اندونزی هم مقابل سفارت آمریکا در جاکارتا تجمع کردند. آنها در این تجمع توهین به مقدسات اسلامی بویژه پیامبر اسلام(ص) را شدیدا محکوم کردند.این تجمع درحالی برگزار شد که سفارت آمریکا تحت تدابیر شدید نیروهای امنیتی اندونزی بود. در یک خبر دیگر گفته شد رژیم صهیونیستی از ترس فعالیت‌های اعتراض‌آمیز مردمی به فیلم موهن به ساحت پیامبر اکرم (ص) تدابیر شدید امنیتی در قدس اشغالی بویژه در اطراف سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خارجی اتخاذ کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها