یکی از اعضای پلیس افغانستان روز شنبه روی همکاران خود آتش گشود و 10 نفر را کشت

طرح ترور معاون کرزای در افغانستان خنثی شد

خبرهای امنیتی این روزهای افغانستان یا مربوط به انجام ترور یا طرح ترور برخی از مقامات بلندپایه این کشور است که در کنار کشته شدن سربازان خارجی و افغان به دست نیروهای نفوذی طالبان با یونیفورم ارتش افغانستان انجام می‌گیرد و در مجموع شرایط امنیتی این کشور را نگران‌کننده نشان می‌دهد. در تازه‌ترین این خبرها، اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد پنج نفر را به اتهام تلاش برای ترور محمدکریم خلیلی، معاون رئیس‌جمهوری این کشور دستگیر کرده است.
کد خبر: ۴۹۵۴۵۵

به گزارش بی.بی.سی، براساس بیانیه اداره امنیت ملی، این افراد در پی عملیات ویژه سه ‌ساعته در یکی از مناطق شهر کابل بازداشت شدند. اداره امنیت ملی گفته است این پنج مرد که یکی از آنها پاکستانی است، چند جلیقه انتحاری، مسلسل، راکت آرپی‌جی ۷، بمب دستی و صدها گلوله با خود داشتند. بنابه گفته منابع امنیتی، این مهاجمان قصد داشتند با استفاده از یونیفورم ارتش ملی افغانستان به محمدکریم خلیلی، معاون دوم رئیس‌جمهوری افغانستان در خانه‌اش حمله کنند. به گفته این منابع، حمله به مقر پارلمان افغانستان از دیگر اهداف این گروه پنج نفره بوده است.

در حالی که هنوز ماهیت وابستگی این پنج مهاجم مشخص نشده است، یک سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان طرح حمله به محمدکریم خلیلی را به گروه طالبان نسبت داد. بنابه گفته وی، افراد بازداشت شده قصد داشتند این طرح را روز گذشته اجرا کنند. تصاویر ویدئویی که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، این افراد را به همراه وسایل و جنگ‌افزارهای خود نشان می‌دهد. این دومین طرح حمله انتحاری به محمدکریم خلیلی در سال جاری است که از سوی اداره امنیت ملی افغانستان خنثی می‌شود. پیش از این نیز دوم اردیبهشت امسال، اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد سه مرد که تصور می‌شد اعضای شبکه حقانی باشند، به اتهام تلاش برای حمله انتحاری به خلیلی در خانه‌اش، دستگیر شده‌اند. خنثی‌سازی دومین برنامه حمله به معاون کرزای نشان می‌دهد که شورشیان او را از اهداف عمده‌ای می‌دانند که از آن دست‌بردار نیستند.

محمدکریم خلیلی از رهبران ائتلاف سابق شمال افغانستان است که در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ علیه حاکمیت گروه طالبان می‌جنگید. پیش از این لطف‌الله مشعل، سخنگوی اداره امنیت ملی گفته بود که طالبان، رهبران ائتلاف شمال را از بدترین دشمنان خود می‌داند.

کشته شدن 10 پلیس افغانستان

شکننده بودن وضع ارتش و آغاز روند واگذاری مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان، از جمله عواملی است که شرایط امنیتی افغانستان را آسیب‌پذیر کرده و باعث بروز چنین حوادثی می‌شود. در تازه‌ترین این خبرها، مقامات افغانستان اعلام کردند یک نفر از اعضای پلیس ملی این کشور روز شنبه در یک ایست بازرسی در جنوب غرب این کشور به روی همکاران خود آتش گشوده و دست‌کم ده نفر از آنها را کشته است.

به گزارش ایسنا، این حادثه در منطقه دل‌آرام استان نیمروز رخ داد. در همین حال عبدالکریم براهاوی، فرماندار استان نیمروز ضمن تائید تعداد کشته‌شدگان نیروهای پلیس اظهار کرد: براساس تحقیقات اولیه، عامل کشته شدن این ده نیروی پلیس ملی افغانستان یک نفوذی از گروه طالبان بوده است. گفته می‌شود به دنبال تبادل آتش با نیروهای امنیتی و پلیس، عامل این حمله نیز کشته شد.

این حادثه در حالی رخ داد که طی چند روز گذشته شش نفر از نیروهای خارجی نیز به دنبال حملاتی مشابه کشته شده بودند. در یک حادثه در منطقه گرمسیر افغانستان، سه نظامی توسط یک پلیس افغان کشته شدند و چند ساعت بعد نیز رسانه‌های خبری از تیرباران سه نظامی دیگر ناتو به دست یک فرمانده ارشد پلیس در منطقه سانجین خبر دادند.

در همین راستا، یک مقام افغان گفت: فرد حمله‌کننده یک فرمانده ارشد پلیس در منطقه سانجین بود که شماری از سربازان ناتو را به یک مهمانی در منطقه لشکرگاه در ولایت هلمند در 555 کیلومتری جنوب شهر کابل دعوت کرد و به سوی سه نفر از آنها شلیک کرد. پس از این حادثه، قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از مکانی نامشخص ادعا کرد که این فرمانده پلیس از اعضای طالبان بوده و پس از کشتن سربازان خارجی به اعضای این گروه پیوسته است.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که طی 48 ساعت گذشته نیروهای خارجی و افغان حملات همه‌جانبه‌ای علیه نیروهای شبه‌نظامی انجام داده‌اند. در همین راستا، وزارت کشور افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در چند عملیات مختلف 48 ساعت گذشته نیروهای ائتلافی ناتو و نیروهای ارتش و پلیس افغانستان در کنر، لغمان، تخار، قندهار، اروزگان، لوگار و غزنی 40 شبه‌نظامی طالبان کشته و 30 نفر دستگیر شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها