بار دیگر ، مصوبه احداث ترن هوایی (منو ریل) موجب شد تا بدنه دولت در مقابل یک تصمیم دیگر مدیریت شهری همانند برگزاری نمایشگاه در محل دایمی آن ، قرار بگیرد و رسانه ها موضوع را دنبال کنند که سرانجام آیا قانون مصوبه شورا وجاهت پیدا می کند یا تذکرات بدنه دولت به بحث خاتمه می دهد؛.
کد خبر: ۴۹۳۴۳

این که چه کسانی باید تصمیم بگیرند تا مسافران شهری تهران به جای سطح ، از فضا استفاده کنند و از شیشه های ترن هوایی خیابان های بسته شهر را ببینند، مساله ای است که عامل اصلی اختلاف است وگرنه در گفته های مقامات وزارت کشور نیز بحثی بر سر غیرعلمی بودن منوریل نیست . مقیمی ، معاون عمرانی و رئیس سازمان شهرداری های وزارت کشور که البته وجاهت قانونی سازمان متبوعش با ایجاد شورای شهرها زیر سوال است ، می گوید: دولت با طرحها و سرمایه گذاری هایی که روی آن مطالعه شده باشد ، مخالفتی ندارد.

شورای عالی ترافیک کشور یا شورای ترافیک تهران

مقیمی ، پاسخ ندادن شهرداری تهران به 2 نامه وزارت کشور مبنی بر ارائه توضیحات در خصوص مطالعه احداث قطار هوایی و ارائه آن به شورای عالی ترافیک کشور را تخلف می داند. در مقابل هر چند که شهردار تهران طرح مساله را به این شکل صحیح نمی داند ، زریبافان ، عضو شورای شهر به این نکته اشاره می کند که نیازی به ارسال مطالعات به شورای عالی ترافیک کشور نیست . وی به این نکته می افزاید: قانون ، مسائل ترافیکی تهران را از کشور جدا کرده است و طرح ترن هوایی در شورای ترافیک تهران بررسی و تصویب شده است . امیررضا واعظی آشتیانی ، عضو دیگر شورای شهر با اشاره به این که شورای ترافیک شهر تهران قبل از شورای عالی ترافیک کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است ، می گوید: ما همیشه گفته ایم شورای عالی ترافیک باید در سطح ملی وارد عمل شود و فارغ از تهران کارهایش را انجام دهد. وی در ادامه تصریح می کند: اعضای شورای ترافیک تهران تقریبا با اعضای شورای عالی ترافیک یکسان است و نماینده وزارت کشور در شورای ترافیک تهران می توانست نسبت به طرح ، اعتراض و نظر خودش را ارائه کند.

شهرداری باید مجوز بگیرد

مقیمی ، معاون عمرانی وزارت کشور در بحث هزینه های مالی ترن هوایی به این نکته اشاره می کند که مراجع قانونی باید با دستگاه هایی که پول مردم را بدون مجوز هزینه می کنند، برخورد کند. همچنین اشرف بروجردی ، معاون دیگر وزیر کشور که برای اولین بار خبر ابطال احداث منوریل را داد، نظرها را به این نکته جلب کرد که طرحهایی که در شهرداری ها هزینه های بالا دارند ، باید به تصویب وزیر کشور برسند. مدیریت شهری اما همیشه به این نکته اشاره کرده است که در اجرای منوریل ، بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند. امیررضا واعظی آشتیانی هم در این باره می گوید: ما برای ایجاد منوریل از دولت بودجه ای نخواسته ایم و بخش خصوصی سرمایه گذار احداث منوریل است.

ترن زمینی ، ترن هوایی ، کدامیک

اما مساله دیگری که در بحث ترن هوایی مطرح است ، جابه جایی کم مسافر و تزیینی و توریستی بودن این وسیله حمل ونقل است . هرچند برخی کارشناسان اعلام کرده اند ، تنها 2 درصد حمل ونقل ریلی جهان منوریل است ، اما آشتیانی معتقد است ؛ از 10 سال گذشته حتی یک سانت ترن زمینی احداث نشده است . وی تاکید می کند: مخالفان ترن هوایی در فکر احداث ترن زمینی بودند که امروز جزئ حمل و نقل ریلی منسوخ به حساب می آید. وی دسیبل بالای آلودگی صوتی ترن زمینی را غیرقابل انکار می داند و می افزاید: فکر می کنم کسانی که به منوریل اعتراض می کنند ، نگران اعتراض مردم و مسوولان کلانشهرها از احداث قطار زمینی هستند.

فرجام ترن هوایی

این که فرجام ترن هوایی مثل نمایشگاه به حکم مقامات ارشد به خاموشی خواهد رسید یا نه ، مساله ای است که شورای شهر در مقابل آن جبهه گرفته است و امیر واعظی آشتیانی در این باره می گوید: شورای شهر حاضر نیست مثل نمایشگاه به راهکارهای غیرمنطقی گردن نهد و قاطعانه در برابر ترن هوایی و حقوق مردم ایستاده است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها