کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اصل 44 در مجلس تشکیل شد

تولید ملی با اقتصاد مقاومتی جان تازه می‌گیرد

تحریم‌های سنگین غرب علیه اقتصاد ایران، اگرچه بعضا تبعات ناخوشایندی به دنبال داشته، بهانه‌ای شده است تا تولید ملی بیش از پیش مورد توجه و حمایت مسئولان قرار گیرد. به گزارش جام‌جم، در حالی‌که اقتصاد مقاومتی می‌رود تا جای خود را در ادبیات اقتصادی ایران باز‌کند، سوال‌ها و جستجوها پیرامون این واقعیت در حال شکل‌گیری و پاسخگویی است که مولفه‌های اقتصاد مقاومتی چیست؟
کد خبر: ۴۹۲۲۸۰

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در کنار راهکارهایی همچون تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، مقاوم‌سازی، ‌آسیب‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای ناکارآمد و فرسوده، غلبه بر تفکر غلط در برخی سیاستگذاری‌های اقتصادی کشور و از بین بردن زمینه‌های فساد اقتصادی که همگی از اولویت‌های مهم اقتصاد مقاومتی هستند، راه تدوین دکترین اقتصاد ملی از حمایت و پشتیبانی تولید ملی می‌گذرد و همین مساله اکنون در کانون تمرکز مسئولان در قوای مقننه و مجریه قرار گرفته‌است.

صاحب‌نظران اقتصادی شرایط کنونی کشور را برای فعالیت بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی به دلیل وضعیت فضای کسب و کار چندان مساعد نمی‌دانند و همین مساله ضرورت برداشتن موانع از پیش پای تولید را در اقتصاد مقاومتی بیش از پیش گوشزد می‌کند. شاید کینه‌توزی غرب با اقتصاد ایران فرصتی باشد تا این بار تمام دستگاه‌های مسئول حداکثر توان خود را برای بهبود فضای کسب و کار در کشور به کار گیرند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در همین رابطه گفت: دولت و مجلس باید نوع فعالیت خود را تغییر دهند و بنا را بر این بگذارند که منابع لازم برای فعالیت اقتصادی بخش خصوصی را گسترش دهند و ظرفیت داخلی اقتصاد کشور را شناسایی و در حداکثر توان از این ظرفیت داخلی استفاده کنند.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با فارس گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال روی حمایت از سرمایه و نیروی کار ایرانی نشان می‌دهد که از این ظرفیت‌های داخلی بخوبی استفاده نشده است و اگر این‌گونه بود، بی‌نیاز از واردات کالاهای مصرفی بودیم.

وی افزود: در اقتصاد مقاومتی باید موانع تولید و تجارت رفع شود و اجازه ندهیم در برخی شاخه‌های اداری کار کردن در داخل کشور مایوس‌کننده و با مانع جلوه کند.

مصباحی مقدم تصریح کرد: اگر کاری که قرار است چند روزه انجام شود، با موانع اداری ماه‌ها طول بکشد، این برخلاف اقتصاد مقاومتی خواهد بود و باید موانع انجام کار برطرف شود.این نماینده مجلس از دولت درخواست کرد واگذاری کارهای تصدیگری به بخش خصوصی انجام شود، چون بخش خصوصی با کمترین موانع در دادوستد بین‌المللی فعالیت می‌کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: می‌توان از ظرفیت شرکت‌های بخش خصوصی در فروش نفت استفاده کرد و یکی از ایده‌های هدف‌گذاری اجرای سیاست‌های اصل 44، واگذاری امور پایین دستی نفت و گاز شامل پالایش، پخش و فروش نفت به بخش خصوصی است و از نظر قانونی منعی ندارد که بخش خصوصی در فروش نفت مشارکت داشته باشد.

وی افزود: اتفاقا بخش خصوصی مانور بهتری در فروش نفت کشور دارد و می‌تواند درآمدهای بالاتری نصیب کشور کند که در آن صورت تحریم نفتی جدی نخواهد بود.مصباحی مقدم گفت: باید شرایط به گونه‌ای باشد که نخبگان بدون مانع کارهای خود را پیش برده و آنچه جای نگرانی است تحریم خارجی نیست، بلکه نگرانی در مورد موانع تولید و تجارت در داخل کشور است که گاهی شدید‌تر از تحریم‌ها عمل می‌کند.

مصباحی مقدم افزود: اقتصاد مقاومتی اقتضا می‌کند از نخبگان کشور بویژه نخبگان علمی بیشتر از گذشته استفاده شود و توان این افراد در سطوح مختلف قابل استفاده است.عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: بخشی از نخبگان در حوزه دانش هستند و مبنای هر حرکتی همان دانش است.

روز گذشته رهبر معظم انقلاب با مدیران شرکت‌های دانش بنیان جلسه‌ای برگزار کردند که این شرکت‌ها در واقع واسط بین فناوری و تجاری سازی قرار می‌گیرند و فناوری‌ها را تبدیل به ایده‌های تجاری می‌کنند.

مصباحی‌مقدم گفت: وقتی فناوری‌های نوین مشمول تحریم قرار می‌گیرند و کشورهای دشمن اجازه نمی‌دهند این فناوری‌ها به ایران برسند، اگر از نخبگان حمایت شود می‌‌توان فناوری‌ها را تبدیل به فعالیت تجاری کرد.

تشکیل کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44

یک نماینده مجلس شورای اسلامی هم از تشکیل کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 با حضور چهره‌های شاخص اقتصادی مجلس خبر داد.

حمیدرضا فولادگر در خصوص تشکیل کمیسیون اصل 44 در مجلس نهم اظهار کرد: در مجلس نهم کمیسیون خاص اصل 44 نخواهیم داشت و نام آن به کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل 44 تغییر کرده است.

وی افزود: روز یکشنبه 15 عضو این کمیسیون انتخاب شدند؛ ولی هیات رئیسه آن پایان هفته جاری یا یکشنبه هفته‌آینده مشخص می‌شود، ولی کار این کمیسیون فراتر رفته، زیرا هم باید به مساله تولید و هم اصل 44 بپردازد.

این عضو کمیسیون حمایت از تولید و نظارت بر اصل 44 بیان کرد: کمیسیون اصل 44 در دوره قبل از فعال‌ترین و قوی‌ترین کمیسیون‌های مجلس بود، ولی اعضای این دوره از تجربیات اقتصادی و سوابق اجرایی بهتری برخوردارند.

فولادگر در پایان درباره برنامه‌هایی که در این کمیسیون دنبال می‌شود، گفت: تداوم برنامه‌های نظارتی سابق و راهکارهای حمایت از تولید ملی با اتکا به سیاست‌های کلی اصل 44 از اقداماتی است که در این دوره انجام می‌شود.

جعفر قادری با 180 رأی، احمد توکلی با 166 رأی، سیدمسعود میرکاظمی با 160 رأی، حمیدرضا فولادگر با 152 رأی، الیاس نادران با 143 رأی، سیدحسین ذوالانوار با 126 رأی، هادی قوامی با 123 رأی، غلامرضا تاجگردون با 120 رأی، بهروز نعمتی با 119 رأی، نادر قاضی پور با 117 رأی، پورابراهیمی با 114 رأی، رضا عبداللهی با 112 رأی، اسماعیل جلیلی با 100 رأی، نوری قزلجه با 93 رأی و سقائی با 90 رأی از میان 35 نامزد عضویت در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 موفق به کسب حداکثر آرا شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها