بودجه اشتغال زنان سرپرست خانوار فقط 50 میلیارد تومان است

ادامه تلاش‌ها برای محدود کردن مهریه‌های نامتعارف

با این که تعیین سقف کردن مهریه در شورای نگهبان رای نیاورد، اما وجود 3500 بدهکار مهریه در زندان‌ها، توجیه خوبی برای مسئولانی است که دلشان با محدود کردن مهریه است.
کد خبر: ۴۹۱۹۴۵

اسدالله جولایی، رئیس ستاد دیه کشور، مجدانه پیگیر است تا دفاتر ازدواج، مهریه‌های بالای 110 سکه را ثبت نکنند، هر چند تاکنون تلاش‌های او به نتیجه نرسیده، اما حساسیت موضوع به اندازه‌ای است که دیروز پروین هدایتی، معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که همراه رئیس و سایر معاونان این مرکز در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، این مساله را باز کرد.

هدایتی، تعبیرش از تلاش‌های رئیس ستاد دیه به محدود‌کردن مهریه و ممنوعیت قائل شدن برای زنان نیست بلکه او بیان می‌کند تلاش رئیس این ستاد در این جهت است که برای ثبت مهریه‌های سنگین و نامتعارف، محدودیت اعمال شود.

هدایتی البته خودش اذعان کرد چون محدود کردن مبلغ مهریه و ایجاد سقف برای آن در متون اسلامی سابقه ندارد، هرگاه چنین قوانینی تصویب شود، شورای نگهبان به خاطر مخالف‌بودنش با موازین شرعی، تائیدش نخواهد کرد. اما با این حال او در نشست دیروز، بویژه آنجا که تاکید کرد اگر مهریه زنان مطابق با توان و استطاعت مالی مردان طراحی شود، پیامدهای منفی‌اش برای جامعه کم می‌شود و اگر عده‌ای به محدود کردن مهریه‌ها فکر می‌کنند از بابت یافتن راهی برای مقابله با سوءاستفاده از مهریه هستند، به صورت ضمنی نشان داد او و همکارانش در مرکز امور زنان نیز موافق محدود شدن مهریه‌ها هستند.

بیمه مهریه و عزم وزارت دادگستری

مخالفان و موافقان بیمه مهریه چند روزی است که مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند آن هم در حالی که مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری به عنوان پیشنهاددهنده، بارها بر خام بودن این پیشنهاد تاکید کرده است.

اما با این حال دیروز مریم مجتهدزاده، معاون رئیس‌جمهور، خیال همگان را از بابت بیمه مهریه راحت کرد و این طور توضیح داد که چون در کشور از بابت زندانیان مهریه نگرانی وجود دارد، چنین پیشنهادی مطرح شد و حالا این وزارت دادگستری است که باید مساله را پیگیری کند.

این موضوع تا قبل از این جلسه البته هرگز مطرح نشده بود و اصحاب رسانه گمان می‌کردند که این پیشنهاد در هیات دولت مطرح و پرورانده می‌شود و خط سیر سایر مصوبات را طی می‌کند، در حالی که حالا با گفته مجتهدزاده، این وزارت دادگستری و شخص وزیر است که باید پیگیر امور مربوط به این بیمه باشد، البته اگر این پیشنهاد در لابه‌لای حجم وسیع کارهای این وزارتخانه فراموش نشود. با این وجود در نشست روز گذشته پروین هدایتی، معاون معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد که موضوع بیمه مهریه موضوعی قدیمی است که برخی شرکت‌های بیمه‌گذار از سال‌ها قبل آن را انجام می‌دادند و حالا نیز اگر کسی به آن متمایل باشد و تمکن مالی داشته باشد، می‌تواند از مزایای این بیمه بهره‌مند‌شود.

زنان سرپرست خانوار، طرح بدهند

زنان سرپرست خانوار، اوضاع اقتصادی و اجتماعی درهم ریخته‌ای دارند، اما با این حال رئیس مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری تاکید دارد که برنامه‌های این مرکز برای حمایت از اشتغال این گروه از زنان بی‌عیب است.

مجتهدزاده به توافق دولت با صندوق مهر امام رضا اشاره می‌کند که بر مبنای آن با موافقت بانک مرکزی، زنان سرپرست خانوار از این پس برای دریافت وام پنج میلیون تومانی اشتغال دیگر نیازی به ضامن ندارند و یارانه‌شان به عنوان ضمانت پذیرفته‌می‌شود.

او در همین ارتباط از زنان سرپرست خانوار خواست تا با توجه به این‌که بودجه اشتغال این گروه از زنان، تنها 50 میلیارد تومان است، هرچه سریع‌تر طرح‌های توجیهی اشتغال خود را به ستادهای استانی تحویل دهند، چون با توجه به محدودیت بودجه، کسانی که زودتر اقدام کرده‌اند در اولویت قرار دارند.

برخورد با کارفرمایان متخلف

امنیت شغلی برخی زنان پس از زایمان به خطر می‌افتد و آنها دیگر نمی‌توانند به جایگاه سابقشان برگردند، با این حال مجتهدزاده تاکید دارد که اگر کارفرمایی از بازگشت مادران به چرخه کار سر باز بزند، با او برخورد خواهد شد.

او می‌گوید: تمام کارفرمایان چه در بخش دولتی و چه خصوصی، موظف به تبعیت از قوانین کار هستند و چنانچه کارفرمایی پس از بازگشت کارمند یا کارگر از مرخصی زایمان از این کار امتناع کند، تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

مریم خباز / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها