معاون وزیر نیرو: برای نخستین بار کولرهای آبی ایرانی با رتبه انرژی A و B که منجر به کاهش 25 درصدی بارمالی قبوض برق خواهد شد، وارد بازار می شود

قیمت برق تا پایان تابستان افزایش نمی‌یابد

معاون وزیرنیرو در امور برق گفت: قیمت برق تا پایان تابستان تغییری نخواهد کرد. محمد بهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم با اشاره به این‌که بسته پیشنهادی وزارت نیرو درباره نرخ برق برای اجرا در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به ستاد هدفمندی ارائه شده، تصریح کرد: ما منتظر تصمیم‌گیری ستاد درباره افزایش نرخ حامل‌های انرژی هستیم؛ اما طبق برنامه‌ای که در دست داریم قیمت برق تا پایان تابستان افزایش نخواهد داشت. معاون امور برق وزارت نیرو درباره وضعیت تولید برق کشور با اشاره به این که در حال حاضر ظرفیت نصب شده تولید برق 66 هزار و 842 مگاوات است، گفت: ظرفیت عملیاتی تولید برق 57 هزار مگاوات است و برای تولید برق در سخت‌ترین شرایط و پیک (اوج) مصرف شبکه‌ای 46 هزار مگاوات آمادگی وجود دارد.
کد خبر: ۴۹۰۳۰۶

بهزاد استفاده از این ظرفیت را تا زمان حاضر 42 هزار و 321 مگاوات اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان مصرف برق تاکنون 42 هزار و 21 مگاوات ثبت شده که پیش‌بینی می‌شود با افزایش دمای هوا طی روزهای آینده، میزان مصرف برق نیز بالا رود.

وی تاکیدکرد: چنانچه دمای هوا در سراسر کشور با افزایش مواجه شود مشکلی برای تامین برق نخواهیم داشت. بهزاد همچنین درباره نحوه محاسبه تعرفه برق در فصل گرما تاکید کرد: هیچ تغییری در محاسبه تعرفه برق صورت نگرفته و نرخ برق در تابستان با سایر فصول تفاوتی ندارد.

براساس این گزارش همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت برق به صورت پلکانی و طبق منطقه‌بندی تعریف شده (مناطق سرد وگرم) محاسبه می‌شود.

براساس این جدول‌بندی منطقه‌ای، استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر در ردیف مناطق گرم یک قرار دارند که نرخ برق در آنها ارزان‌تر از سایر نقاط است.

معاون امور برق وزارت نیرو همچنین با اشاره به افزایش 36/3 درصدی مصرف برق در تهران در ساعات پیک (اوج مصرف) تصریح کرد: دمای هوا در برخی از نقاط کشور گرم‌تر از سال گذشته است، اما مدیریت مصرف برق از سوی مردم باعث شده تا مصرف برق در کشور تا حدودی کاهش یابد؛ اما در تهران با افزایش مصرف روبه‌رو بوده‌ایم که نیازمند مدیریت مصرف بیشتر شهروندان است.

بهزاد در عین حال با مقایسه گرمای استان خوزستان و تهران تاکید کرد: با وجود افزایش دمای هوای استان خوزستان مصرف برق در این استان 2 درصد افزایش داشته و در اصفهان کمتر از یک درصد بوده و این در حالی است که مصرف تهران افزایش بالایی داشته است.معاون امور برق، صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف برق را به نفع اقتصاد خانوار دانست.براساس این گزارش، در حال حاضر متوسط قیمت برق خانگی 43 تومان در هر کیلو وات است که گفته می‌شود با افزایش 20 درصدی و در صورت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌هابه 52 تومان برسد.

ورود کولر آبی کم‌مصرف به‌بازار

معاون وزیر نیرو از مشارکت شش دستگاه و نهاد دولتی برای جمع‌آوری لوازم خانگی پرمصرف برق خبر داد و اعلام کرد: برای نخستین بار تولید کولر آبی ایرانی با رتبه مصرف انرژی A و B با هدف کاهش 25 درصدی بار مالی قبوض برق آغاز شده است.

محمد بهزاد در گفت‌وگو با مهر افزود: طرحی با مشارکت وزارت نیرو، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، گمرک، استاندارد و معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای جمع‌آوری لوازم خانگی پر‌مصرف برق آغاز شده است.

وی با تاکید بر این‌که یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اجرای این طرح کاهش سرانه مصرف انرژی و برق در سطح کشور است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح‌ها به سمت استانداردهای جهانی مصرف برق و انرژی نزدیک شویم. بهزاد با بیان این‌که پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها سرانه مصرف برق و انرژی مشترکان خانگی از 2900 به 2500 کیلووات ساعت در سال کاهش یافته است، بیان کرد: با اجرای برخی از سیاست‌های جدید کاهش متوسط مصرف سالانه برق مشترکان به 2200 کیلووات ساعت در دستور کار قرار گرفته است. معاون وزیر نیرو با یادآوری این‌که پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها متوسط مصرف برق و انــرژی مشترکان خانگی و تجاری حدود 10 درصد کاهش یافته است، تاکید کرد: با این وجود پتانسیـل کاهش 20 درصدی مصرف برق در این بخش وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها