معاون برنامه ریزی استاندار ایلام از آزادسازی واردات 10 قلم کالای اساسی و ضروری از راه پایانه بازرگانی مهران به کشور برای نخستین بار خبر داد.
کد خبر: ۴۸۹۱۰۴


"حشمت الله عسگری" گفت: این کالاها؛ شامل مرغ، روغن، گوشت قرمز، شکر، کره، گندم، برنج، کنجاله سویا، ذرت و زیتون است که علاوه بر تامین نیازهای کشور برای رونق بخش بازرگانی خارجی در پایانه مرزی مهران با تعرفه صفر وارد کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: بازرگانان و فعالان اقتصادی می توانند بدون هیچ گونه محدودیتی برای ورود این اقلام ضروری اقدام کنند و مسوولان استان مشوق های لازم را در اختیار واردکنندگان کالاهای یاد شده قرار خواهند داد.

ایلام از طریق خط آهن "مهران- کوت - کربلا" به عتبات عالیات متصل می شود

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام گفت: مذاکره و توافق های نخستین با مسوولان عراقی و استان واسط برای احداث این خط آهن انجام شده است.

وی ادامه داد: ساخت این خط آهن ، افزون بر کوتاهی مسیر و تسهیل در تردد زوار عتبات عالیات عراق و شهرهای زیارتی جمهوری اسلامی ایران، نقش مهمی در افزایش مبادله های بازرگانی و انتقال مسافر و زائر بین دو کشور ایفا می کند.

وی افزود: هزینه ایجاد خط آهن و قطار در این مسیر به سبب وجود دشت های هموار بسیار پایین و از حیث اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

دو بازارچه مرزی جدید در مرزهای ایلام و عراق راه اندازی می شود

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام گفت: این استان به سبب موقعیت راهبردی و برخورداری از طولانی ترین مرز مشترک و ارتباط های قومی و فرهنگی با بخش وسیعی از جمعیت عراق، گرانیگاه فعالیت های اقتصادی، فرهنگی با این همسایه است.

عسگری بیان کرد: با توجه به این موقعیت ممتاز، مسوولان ایلام و استان های همسایه عراقی برای راه اندازی دو بازارچه مرزی در مناطق سرحدی استان 'دیالی' در همسایگی شهرستان ایلام و 'میسان' عراق در مجاورت شهرستان دهلران موافقت کردند.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: این بازارچه ها در منطقه مرزی "هلاله شمالی" بخش"'چوار" ایلام و "چم سری" بخش "موسیان" شهرستان دهلران در آینده نزدیک احداث خواهد شد.

وی افزود: ایلام با داشتن مرز مشترک با سه استان میسان (به مرکزیت العماره)، واسط (به مرکزیت کوت) و دیالی (به مرکزیت بعقوبه) می تواند نقش مهمی در توسعه روابط بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی به ویژه در حوزه گردشگری مذهبی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق ایفا کند.

معاون استاندار ایلام یادآور شد: عمده ارتباط های فرهنگی و اقتصادی ایلام با عراق تاکنون در مرزهای استان واسط و مرز بین المللی مهران انجام شده است که هم در بحث مسافری و هم بازرگانی از فعال ترین مرزهای جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

عسگری گفت: با توجه به این که استان واسط به شدت به حکومت مرکزی وابسته و منطقه ای غیر برخوردار است، با وجود سرمایه گذاری های کلان استان ایلام در مرز بین المللی مهران، طرف مقابل یعنی مسوولان استان واسط عراق به علت فقر اقتصادی و نداشتن بنیه مالی در نقطه مقابل پایانه مهران در داخل عراق هیچ امکانات و خدماتی به طور دایم ارایه نمی دهند.

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام با بیان اینکه اشتراک های فرهنگی، قومی و قبیله ای زیادی میان مردم ایلام و استان دیالی عراق وجود دارد، ادامه داد: با راه اندازی بازارچه هلاله شمالی در مرزهای دیالی عراق ارتباط و مناسبت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم ایلام با این منطقه از عراق گسترش بسیار چشمگیری خواهد یافت.

400 میلیون دلار حجم صادرات کالاهای غیر نفتی از ایلام به عراق

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام اعلام کرد: 400 میلیون دلار انواع کالای غیر نفتی سال گذشته از پایانه بازرگانی مهران به کشور عراق صادر شده است.

عسگری گفت: با توافق های انجام گرفته میان مسوولان ایلام و عراق با راه اندازی دو بازارچه مرزی "چم سری" و"هلاله شمالی" در سال جاری، حجم و ارزش صادرات کالا به این کشور به چند برابر میزان کنونی افزایش می یابد.

او تاکید کرد: به منظور امنیت بیشتر فعالیت های بازرگانی و تسهیل در مبادله های مرزی استان ایلام مجوزهای قانونی لازم برای راه اندازی شعبه 'بانک ملی' در شهر کوت مرکز استان واسط عراق اخذ شده که بزودی با استقرار این مرکز پولی و مالی جمهوری اسلامی ایران در کشور همسایه روابط بازرگانی بین دو کشور توسعه و گسترش قابل توجهی خواهد یافت.

معاون برنامه ریزی استاندار ایلام همچنین از ره گیری و ترانزیت کالا از مرز مهران به عراق و سوریه خبر داد و افزود: این امتیاز ویژه با وجودی که تنها در اختیار و انحصار پایانه مرزی بین المللی مهران قرار دارد، متاسفانه فعالان تجاری و بخش خصوصی از این ظرفیت در ایلام استفاده نمی کنند که نیازمند ورود و فعالیت بیشتر بازرگانان به این عرصه است.

استان ایلام با داشتن 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارای طولانی ترین مرز در میان استان های سرحدی جمهوری اسلامی ایران با این کشور همسایه است.

پس از فروپاشی رژیم بعثی صدام برای نخستین بار در تاریخ رسمی ایلام و عراق صادرات کالا از پایانه مرزی مهران به این کشور آغاز شد.

نزدیک به 600 میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی سالانه از راه پایانه مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب باختری ایلام به عراق صادر می شود.

افزون بر این، روزانه شش هزار زایر ایرانی و عراقی از طریق پایانه مرزی مسافری مهران به شهرهای زیارتی و مکان های مذهبی دو کشور رفت و آمد می کنند. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها