همزمان با نزدیک شدن به پایان مهلت ماموریت ناظران بین‌المللی در سوریه، روسیه تلاش می‌کند با تمدید زمان ماموریت آنان فرصت بیشتری را در اختیار طرف‌های داخلی و خارجی بحران سوریه بگذارد تا با کاهش درگیری‌های نظامی از طریق گفت‌وگو به راه‌حلی مسالمت‌آمیز دست یابند.
کد خبر: ۴۸۷۳۸۱

دیشب قرار بود شورای امنیت با تشکیل جلسه‌ای از یک طرف تازه‌ترین گزارش کوفی عنان درباره اوضاع سوریه و نیز رایزنی‌هایش با ایران و عراق را بشنود و از سوی دیگر پیشنهاد جدید روسیه را برای تمدید ماموریت ناظران برای سه ماه دیگر بررسی کند.

روسیه سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که به تمدید ماموریت هیات ناظران سازمان ملل متحد در سوریه کمک می‌کند، برای کشورهای عضو شورای امنیت ارسال کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایگور بانکین، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت: این قطعنامه با هدف حمایت از تلاش‌های کوفی عنان و طرح صلحی که مطرح کرده، ارائه شده است.

در پیش‌نویس این قطعنامه تمدید فعالیت هیات ناظران سازمان ملل در سوریه برای سه ماه دیگر پیشنهاد شده است. این قطعنامه بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل نیست.

به گزارش ایسنا، این درحالی است که نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب گفته است تلاش‌های کوفی عنان درباره سوریه با شکست روبه‌رو شده و هم‌اکنون پرونده سوریه در دست شورای امنیت است تا با اجرای بند هفت منشور سازمان ملل درباره این کشور جریانات را پیرامون پرونده سوریه در دست گیرد. در همین حال برخی رسانه می‌گویند بعید است آمریکا و کشورهای اروپایی با پیشنهاد جدید روسیه موافقت کنند، زیرا آنان نیز مانند آمریکا ماموریت عنان را شکست خورده می‌دانند و معتقدند شورای امنیت باید تحت بند 7 قطعنامه جدیدی را که لازم‌الاجرا باشد در مورد سوریه به تصویب برساند.

همراهی تهران و بغداد

در همین رابطه کوفی عنان درهفته جاری با ترتیب دادن سفری دوره‌ای به سه کشور سوریه، ایران و عراق تلاش کرد نشان دهد که درصورت تعهد طرفین به آتش بس و شروع گفت‌وگوهای سیاسی می‌تواند طرح او مثمرثمر باشد.

به گزارش ایسنا، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه بعد از دیدار با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق در جمع خبرنگاران گفت: همه در خصوص توقف خشونت‌ها در سوریه با یکدیگر توافق نظر دارند و این موضع تهران و بغداد است.

وی در ادامه بر اعمال فشار هر چه بیشتر علیه طرف‌های درگیر در سوریه به منظور توقف خشونت‌ها تاکید کرد و افزود: سازمان ملل به دنبال پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه است و داشتن اراده به موفقیت این ماموریت کمک خواهد کرد.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی که در پی دیدار با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق داشت، گفت: در نشستی که با نوری‌المالکی برگزار کردیم به بررسی بحران سوریه پرداخته و بر جلوگیری از تاثیر بحران این کشور بر همسایگانش تاکید کردیم. وی گفت: حل بحران سوریه نیازمند حضور کشورها و گروه‌های ذ‌ی‌ربط بر سر میز مذاکره برای آینده سیاسی سوریه است. عنان تاکنون بارها بر حضور و نقش ایران در حل بحران سوریه تاکید کرده است اما کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا به جای حل بحران سوریه به دنبال منافع خاص خود هستند.

ناوگان روسیه

همزمان با این تحولات درخبرها آمده بود که روسیه یک ناوگان دریایی متشکل از هفت کشتی نظامی به همراه یک کشتی ضدزیردریایی را به پایگاه نظامی خود در طرطوس، در غرب سوریه فرستاده است. بنا به گزارش بی‌بی‌سی، این کشتی حامل نیروی‌های دریایی آموزشی، غذا و سوخت برای نگهداری و تعمیر پایگاه نظامی است. ناظران این اقدام را ارسال پیام جدیدی از سوی روسیه به آمریکا و غرب توصیف کردند. با این حال روز گذشته یک دیپلمات روسی خبر مربوط به اعزام کشتی‌های روسی به سوریه را لطیفه‌ای خنده‌دار توصیف کرد. به گزارش فارس، یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه روسیه که نامش فاش نشده است، گفت: گروهی از کشتی‌های ناوگان دریای شمالی ما از پایگاه خود در دریای مدیترانه خارج شده و مسیر خود به سمت اقیانوس اطلس را در پیش گرفته‌اند. یک گروه کشتی دیگر هم بعدا به جمع آنها پیوسته است. مسأله بر سر طرح مشارکت ناوگان‌های دریایی روسیه در چارچوب اجرای برنامه‌های معمول ناوگان دریایی ماست و این مسأله هیچ ارتباطی به حوادث سوریه ندارد.

آزادی 275 زندانی درسوریه

در خبر دیگری مربوط به سوریه، تلویزیون رسمی این کشور اعلام کرد: مقام‌های سوریه 275 نفر از بازداشت‌شدگان در ماه‌های اخیر را آزاد کردند. این اقدام در راستای اجرای اصلاحات اعلام شده از سوی نظام سوریه صورت می‌گیرد. بنا به گزارش تلویزیون سوریه این هفتمین باری است که دولت سوریه شماری از کسانی را که در جریان ناآرامی‌های این کشور دستگیر شده‌اند، آزاد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها