رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی حمایت اعانه‌ای نمی‌خواهد بلکه به دنبال حمایت توانمندساز است.
کد خبر: ۴۸۶۹۹۲

به گزارش فارس، محمد نهاوندیان در همایش چالش‌های تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی اظهار کرد: ما باید بدانیم که چگونه حمایتی را نیاز داریم و در نوع حمایت می‌توان به دو گونه اشاره کرد یکی حمایت اعانه‌ای و دیگری حمایت توانمندساز که هر دو نگاه طرفدارانی دارد.

وی افزود: حمایت اعانه‌ای از تولید، کار و سرمایه با سه شاخص قابل شناسایی است اول این‌که تصمیم در تأسیس یک واحد تولیدی مبتنی بر توجیه اقتصادی نیست و ممکن است دلایل اجتماعی یا فشارهای سیاسی باعث آن شده باشد. دوم آن‌که مدیریت تولید با سرمایه دولتی و شبه‌دولتی ایجاد می‌شود و میزان دستمزد تابع بازار رقابتی نیست و شاخص سوم این‌که معمولا در فروش رانت حضور دارد و بدون این اعانه‌ها بنگاه‌ نمی‌تواند سر پا بایستد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حمایت توانمندساز پنج شاخص اهمیت دارد، اولین شاخص آن‌که حمایت باید در زیرساخت‌ها باشد، بی‌شک در اقتصاد‌هایی مثل اقتصاد ایران دولت وظایفی دارد. دوم پر کردن فاصله بین توجیه اقتصادی کوتاه مدت و بلند مدت است که در این میان نقش نهادهای مالی بسیار مهم است.

نهاوندیان در تشریح شاخص سوم حمایت توانمندساز گفت: کم کردن ریسک با حمایت استراتژیک دولت بدون آن‌که دخالت در بازار صورت گیرد از نکات مهم دیگر است و حتی دولت‌ها می‌توانند شرایط بازار را به نحوی حمایت کنند که ریسک حضور بنگاه خصوصی را به حداقل ممکن برساند. نکته چهارم مقابله با حمایت‌های رقبا است، در مواردی مثل آنتی دامپینگ که دولت‌ها برای حمایت از اقتصاد کشورشان انجام می‌دهند دولت باید بتواند با حمایت قدرت رقابت بخش خصوصی خود را حفظ کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها