استاد «احمد احمد نعینع» قاری بزرگ جهان اسلام از مصر به ایران می‌آید

رقابت 65 کشور جهان در مسابقات بین‌المللی قرآن

همزمان با فرارسیدن عید مبعث از بامداد 28 خرداد، 104 قاری و حافظ کل قرآن از 65 کشور جهان در سالن همایش‌های برج میلاد تهران در بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران به رقابت می‌پردازند.
کد خبر: ۴۸۰۵۷۶

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف که ریاست ستاد عالی مسابقات قرآن کریم را هم برعهده دارد به جمع خبرنگاران آمد و از آغاز به کار یکی از معتبرترین مسابقات بین‌المللی جهان اسلام از 28خرداد خبر داد.

اما مهم‌ترین خبر بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را باید در هیات داوران آن جستجو کرد؛ هیاتی که از 9 داور خارجی و 5 کارشناس قرآنی از کشورمان تشکیل شده است و در میان آنها نام دکتر «احمد احمد نعینع» قاری شهیر مصری هم دیده می‌شود.

استاد احمد احمد نعینع در راه ایران

استاد احمد احمد نعینع که یکی از بزرگ‌ترین قاریان جهان اسلام به‌شمار می‌آید؛ حضورش در تیم داوری این دوره از مسابقات ایران می‌تواند اعتبار ویژه‌ای به بخش علمی ببخشد.

این قاری شهیر مصری که به سبک استاد مرحوم مصطفی اسماعیل تلاوت می‌کند طی بیست‌ و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان عضو هیات داوران و قاری مدعو به ایران خواهد آمد.

علاوه بر نعینع «علی محمد شمیس» یکی دیگر از چهره‌های شناخته شده قرآنی کشور مصر هم برای اولین بار به ایران می‌آید و به تلاوت قرآن در حاشیه مسابقات می‌پردازد.

داورهایی از مالزی، الجزایر، اندونزی، سوریه، عراق، ترکیه و لبنان هم در تیم داوری مسابقات حضور دارند و عباس امام جمعه به عنوان قاری تجوید، محمدحسین سعیدیان داور صوت، سیدجواد سادات فاطمی داور وقف و ابتدا، غلامرضا شاه ‌میوه اصفهانی داور لحن و محمد درایتی داور حسن حفظ هم تیم داوران ایرانی هستند.

همچنین عبد‌الرسول عبایی رئیس هیات داوران، شهریار پرهیزگار هادی حافظان و علی‌اکبر حشمتی به عنوان ناظر هیات داوران نیز در این مسابقات فعالیت می‌کنند.

حضور نمایندگان کشورهای غیرمسلمان

یکی دیگر از ویژگی‌های بیست و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حضور نمایندگانی از کشورهای غیرمسلمان فرانسه، انگلستان، روسیه، چین، کانادا، دانمارک، نروژ و صربستان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی همچنین با اشاره به در اختیار قرار گرفتن بودجه 5/0 درصدی قرآنی که در بودجه سال 90 دیده شده بود؛ یکی از تاثیرات آن را رشد جوایز مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: امسال جوایز 50 درصد افزایش داشته است و جایزه نفر اول 36 میلیون تومان خواهد بود.

او همچنین گفت: مانند سال‌های گذشته سران 3 قوه در مراسم‌ افتتاحیه، تجلیل از بانوان قرآنی و اختتامیه حضور خواهند داشت و از تمام ظرفیت‌های موجود برای برپایی یکی از باشکوه‌ترین مسابقات قرآنی جهان بهره گرفته‌ایم.

محمدی با اشاره به شعار بیست ‌و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم افزود: وحدت و همگرایی ملت‌های مسلمان حول محور قرآن، شعار این دوره از مسابقات است که این شعار با توجه به نزول قرآن از سوی خداوند و این‌ که کتاب آسمانی ما تجلی‌گاه خداوند بزرگ محسوب می‌شود، انتخاب شده است. سرپرست سازمان اوقاف در بخش دیگری از سخنانش از مردم و خیرین خواست تا موقوفات منفعتی را برای امور قرآنی اختصاص دهند و افزود: هم‌اکنون اکثر خیرین موقوفات قرآنی را برای امور انتفاعی اختصاص می‌دهند که به مراکز قرآنی تبدیل می‌شوند؛ این‌ دست از موقوفات در ادامه هزینه‌بر خواهد بود که بهتر است برای امورقرآنی، موقوفاتی منفعتی که عوایدی دارد از سوی خیرین اختصاص یابد.

احتمال حضور بانوان از سال آینده

رئیس ستاد عالی مسابقات قرآن کریم ایران همچنین در پاسخ به خبرنگار نیویورک تایمز درباره چرایی حضور نداشتن بانوان در مسابقات ایران گفت: بانوان قرآنی ایران که اتفاقا از آقایان در زمینه فعالیت‌های قرآنی جدی‌تر هم هستند در سطح ملی مسابقات خود را دارند، اما حضور بانوان در مسابقات بین‌المللی را در دست بررسی داریم و این موضوع ازنظر شرعی دارای اشکالاتی است که اگر این مسائل برطرف شود احتمال دارد سال آینده بانوان هم در این مسابقات حضور داشته باشند.

بخش جنبی مسابقات

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بخش‌های جنبی هم خواهد داشت که برپایی سومین همایش تجلیل از بانوان فعال در امور قرآنی که 31 خرداد برگزار می‌شود و طی آن از 29 بانوی فعال قرآنی کشور تجلیل به عمل خواهد آمد یکی از این برنامه‌هاست.

برپایی همایش‌‌ پژوهش‌های قرآنی در اول تیرماه هم از دیگر برنامه‌های جانبی این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است که طی آن بیش از 550 مقاله بررسی و ارائه خواهد شد که 45 مقاله از مجموع مقالات ارسالی به دبیرخانه این همایش از پژوهشگران خارجی است.

زمان افتتاحیه این مسابقات 28 خرداد امسال در برج میلاد تهران است که تا 2 تیر ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها