در پی انتشار گزارشی از وضعیت نابسامان دستگاه‌های ضدعفونی کننده اتوکلاو در بیمارستان‌های پایتخت، وزارت بهداشت و درمان، مسوولیت استاندارد نبودن این دستگاه‌ها را برگردن موسسه استاندارد انداخت.
کد خبر: ۴۷۹۲۴۶

پیش از این مدیرکل استاندارد استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که در بسیاری از بیمارستان‌ها، مسوولان از مشکل‌دار بودن دستگاه‌های اتوکلاو خود بی‌اطلاع هستند خبر داد براساس بررسی‌های انجام شده در 59 بیمارستان شهر تهران، دستگاه‌های اتوکلاو یا همان محفظه‌ای که برای استریل و ضدعفونی در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی و مراکز بهداشتی و درمانی به کار می‌رود، غیراستاندارد و مشکل‌دار است و ایمنی لازم را ندارد.

وزارت بهداشت و درمان در این باره واکنش نشان داد و خبر داد: دستگاه‌های اتوکلاو از سال‌های پیش استاندارد اجباری داشته و علاوه بر مجوز وزارت بهداشت با اجازه و مجوز موسسه استاندارد به کشور وارد یا تولید شده است. لذا مسوولیت اصلی کیفیت این دستگاه‌ها بر عهده موسسه استاندارد کشور است.

با وجود این، وزارت بهداشت با عنایت به وظیفه ذاتی خود در پیشگیری و کاهش عفونت و افزایش سلامت و بهداشت جامعه قطعا نمی‌تواند در مقابل موضوع کنترل عفونت در بیمارستان‌ها بی‌تفاوت باشد. بنابراین کنترل عفونت در مراکز درمانی یکی از دغدغه‌های همیشگی وزارت بهداشت بوده و موضوع به جدیت از طریق معاونت‌های مختلف وزارت متبوع در حوزه‌های کاری مربوط پیگیری می‌گردد. بنابراین طرح موضوع سکوت و بی‌توجهی وزارت بهداشت در این مورد به هیچ وجه صحت نداشته و غیرمنصفانه است.

همچنین اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در حوزه نظارت بر فرآیندهای تولید، واردات، صادرات، نصب، راه‌اندازی و خدمات پس از فروش تجهیزات پزشکی مطابق ضوابط و قوانین مربوط به‌صورت کاملا تخصصی نظارت داشته و توانسته است طی سال‌های اخیر نظم و انضباط خوبی در این حوزه ایجاد نماید.

این اداره کل به همراه مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان و مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت متبوع، مطالعه دقیق و کاملی طی سنوات گذشته از وضعیت بخش‌های CSR بیمارستان‌های شهر تهران (بیش از 112 بیمارستان) انجام داده است. در مطالعات به عمل آمده اشکالات عمده مشاهده شده مربوط به فرسوده بودن برخی از تجهیزات بخش‌های استریلیزاسیون، مشکلات فضای فیزیکی و برخی اشکالات جزئی بوده است که در مورد استریلیزاسیون با عنایت به انجام کنترل کیفی فرآیند استریلیزاسیون در هر بیمارستان توسط کادر مربوطه برای هر سری با استفاده از شاخص‌های بیولوژیک و شیمیایی و آموزش پرسنل، نگرانی از عدم استریل وسایل و تهدید سلامت وجود ندارد. لذا درج مطلب عنوان شده که باعث ایجاد ترس و وحشت عمومی شده و از مصادیق تشویش اذهان عمومی است، بی‌اساس بوده و صحت ندارد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده که با سعه‌صدر جوابگوی خبرنگاران است و آنها می‌توانند با هماهنگی روابط عمومی، سوالات خود را با مدیران این وزارتخانه مطرح کنند. این در حالی است که طی تهیه گزارش مربوط به دستگاه‌های اتوکلاو، وزارت بهداشت نه‌تنها به خبر خبرگزاری ایسنا، هیچ واکنشی نشان نداد بلکه تماس‌های مکرر جام‌جم با معاون درمان وزارت بهداشت و نیز مدیرکل تجهیزات پزشکی این وزارتخانه بدون پاسخ ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها