عباسی: دلایل آژانس برای بازدید از پارچین، قانع‌کننده نیست

سلطانیه: گزارش آمانو سندی بر صلح آمیز بودن فعالیت ایران است

با انتشار گزارش جدید آمانو و پس از آن‌که رسانه‌های غربی با برجسته کردن بخشی از این گزارش اعلام کردند که نشانه‌هایی از تولید اورانیوم ۲۷درصدی در سایت فردو دیده می‌شود علی‌اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تلاش برخی از رسانه‌های غربی برای سیاسی کردن این بحث فنی در گزارش آمانو خبر داد و گفت:‌ این امر نشان می‌دهد که برخی در پی مخدوش کردن فضای همکاری سازنده تهران و آژانس هستند.
کد خبر: ۴۷۷۲۲۰

یک روز پس از برگزاری مذاکرات بغداد، آمانو گزارش فصلی خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان منتشر کرد که دربخشی ازآن آمده است بازرسان آژانس در تأسیسات غنی‌سازی فردو نشانه‌هایی از تولید اورانیوم غنی‌شده را تا میزان ۲۷ درصد یافته‌اند.

این در حالی است که درگزارش آژانس تاکید شده است که پیدایش اورانیوم غنی شده در مقیاس 27 درصد لزوما به معنای قصد ایران برای غنی‌سازی در چنین سطحی نیست و ممکن است براساس یک خطای فنی چنین اتفاقی افتاده باشد. یوکیا آمانو در این گزارش با اشاره به مذاکرات اخیرش با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در تهران از ایران خواسته است تا به توافق نهایی درباره این رویکرد ساختاری همان‌طور که با جلیلی در 21 می 2012 در تهران توافق شد، شتاب بخشد و در عین حال گام‌هایی را در جهت اجرای کامل توافقنامه پادمانی و دیگر تعهداتش بردارد. به‌علاوه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که چون ایران همکاری لازم را از جمله از طریق اجرا نکردن پروتکل الحاقی ارائه نمی‌دهد، آژانس قادر نیست تضمین معتبری را درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه کند. آمانو همچنین در این گزارش با اشاره به این‌که درخصوص یک رویکرد ساختاری برای روشن ساختن مسائل مطرح شده در زمینه گزارش نوامبر 2011 مدیرکل، پیشرفت حاصل شده است از ایران خواست تا در سریع‌ترین زمان ممکن با آژانس درباره ماهیت مسائل ساختاری از جمله از طریق ارائه دسترسی سریع به سایت پارچین وارد تعامل شود.

واکنش ایران

گزارش آژانس در حالی منتشر می‌شود که این گزارش همچون دفعات قبل پیش از انتشار در شورای حکام توسط برخی رسانه‌های خاص پیشاپیش افشا شده است. این رسانه‌ها تلاش کردند تا پیدا شدن اورانیوم ۲۷ درصدی در فردو را به معنای آن نشان دهند که ایران تلاش کرده تا مخفیانه میزان غنی‌سازی را بالا ببرد و از آن در راه ساخت بمب هسته ای استفاده کند . این درحالی است که ایران در تاسیسات زیرزمینی فردو زیر نظر آژانس غنی‌سازی ۲۰ درصدی را انجام می‌دهد.

سلطانیه، سفیر ایران در آژانس درباره ادعای برخی رسانه‌های غربی در این زمینه گفت: همان‌گونه که در گزارش آژانس آمده است این امر یک بحث فنی عادی است که توسط کارشناسان در حال بررسی است. به گفته سلطانیه پرداختن به این مسائل جزئی و فنی که در تاسیسات غنی سازی دیگر کشور‌ها نیز رخ می‌دهد نشانه اهداف سیاسی برخی از رسانه‌ها است و در راستای مخدوش کردن فضای همکاری سازنده میان ایران و آژانس صورت می‌گیرد. سلطانیه تصریح کرد : گزارش جدید آمانو سندی دیگر از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و موفقیت‌های کشورمان در زمینه تکنـولوژی هسته‌ای به خصوص غنی‌سازی و همکاری کامل با آژانس است.

وی با اشاره به این‌که این گزارش پس از بازرسی از 16 مرکز هسته ای و 10 مرکز جانبی آن نوشته شده است، افزود: در این گزارش آمده است که بیش از 6 تن اورانیوم «تا غنای 5 درصد» با موفقیت تولید شده و نیز در گزارش از تولید بیش از 140 کیلو اورانیوم «تا غنای 20 درصد» خبر داده شده است که این آمار نشانه موفقیت‌های کشورمان در زمینه علم و فناوری است.

در مجموعه نظامی پارچین سایت هسته‌ای نداریم

در همین حال فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیروز در حاشیه همایش «مقاومت دیروز، ایستادگی امروز» در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات آمانو در مورد بازدید از سایت پارچین عنوان کرد:‌ به دلیل فشار برخی کشورها که از آژانس می‌خواهند از سایت پارچین بازدید کنند، این سایت همیشه مورد علاقه آژانس بوده است، اما ما هنوز در این مورد قانع نشده‌ایم.

به گزارش فارس، وی افزود: هنوز دلایل و مدارکی از سوی آژانس به ما ارائه نشده که بتواند ما را برای اجازه این بازدید قانع کند. عباسی گفت: ما در مجموعه نظامی پارچین سایت هسته‌ای نداریم. وی درخصوص امضای توافق‌نامه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که آمانو از آن خبر داده بود، تصریح کرد: این توافق‌نامه در باره بحث چارچوب ساختاری است، اما درمورد بازدید از سایت پارچین آنها باید ما را قانع کنند.

عباسی در ارزیابی خود از گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در مجموع گزارش مثبت بود، هرچند تفاوت زیادی با گزارش‌های قبلی نداشت. عدم اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی ایران از نکات تکراری این گزارش بود، اما از نکات مثبت می‌توان به علاقه آژانس به تداوم گفت‌وگوها با ایران اشاره کرد که می‌تواند در نهایت به نتایج روشنی برسد.وی در سخنان خود در این همایش با بیان این‌که نیروگاه بوشهر آذرماه به حداکثر توان خود می‌رسد، گفت:‌ این نیروگاه در همین ماه، از پیمانکار روس تحویل گرفته می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از برنامه ایران برای ساخت نیروگاه دوم هزار مگاواتی در بوشهر خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها