شورای رقابت نام 2 شرکت پتروشیمی فجر و مبین را از فهرست واگذاری‌های پتروشیمی به بخش خصوصی حذف و آنها را از واگذاری مستثنا کرد.
کد خبر: ۴۷۶۵۳۳

به گزارش فارس، در حالی مسوولان سازمان خصوصی‌سازی درصدد عرضه اولیه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در بورس آن هم بعد از ماه‌ها کش و قوس هستند که واگذاری این هلدینگ 48/2 هزار میلیارد تومانی بار دیگر با اتفاقی مهم مواجه شده است.

براساس این گزارش، شورای رقابت در جلسه 31 اردیبهشت پس از بحث و بررسی، موضوع واگذاری سهام 2 شرکت پتروشیمی فجر و مبین به عنوان تامین‌کنندگان انحصاری خدمات و کالای جانبی (نهاده) صنعت پتروشیمی در عسلویه تحت واگذاری سهام هلدینگ خلیج‌فارس به بخش خصوصی تصویب کرد.

یکی از دلایل این مستثنا کردن، ماهیت انحصاری کالا و خدمات این دو شرکت در ارائه به شرکت‌های پتروشیمی، فروش کالا و خدمات آنهاست که مشمول حکم 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی شده است. براساس بسته پیشنهادی در هلدینگ خلیج‌فارس، واگذاری 45 درصد سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی، 100درصد شرکت‌های پتروشیمی بین‌الملل، مبین، ره‌آوران فنون، عملیات غیرصنعتی پازارگاد، عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی (ماهشهر)، مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، 55/76 درصد پتروشیمی‌های نوری، 70 درصد بندر امام، 70 درصد بوعلی‌سینا، 60 درصد پارس، 75 درصد تندگویان، 70 درصد خوزستان و 70 درصد فجر در نظر گرفته شده است.

یک مقام مطلع درباره علت خروج نام 2 شرکت فجر و مبین از فهرست واگذاری‌های پتروشیمی به بخش خصوصی گفت: این دو واحد تامین‌کننده آب، بخار و برق واحدهای پتروشیمی در ماهشهر و عسلویه هستند که براساس پیگیری‌هایی که از سوی واحدهای پتروشیمی مستقر در این دو بندر صورت گرفت، پیشنهاد شد سهام 2 شرکت مزبور به واحدهای پتروشیمی واگذار شود تا از انحصار خارج شده و منجر به افزایش قیمت یا نرخ‌گذاری آب، برق و بخار مورد نیاز واحدهای پتروشیمی خارج از قانون نشود.

به گفته این مقام مطلع، از سال گذشته تاکنون موضوع نرخ‌گذاری آب و برق مورد نیاز واحدهای پتروشیمی، یکی از مشکلات این واحدها بوده است.

به گفته وی دلیل ارائه چنین پیشنهادی، جلوگیری از افزایش قیمت آب و برق و به دنبال آن، افزایش قیمت محصولات تولیدی واحدهای پتروشیمی بوده است.

شرکت پتروشیمی فجر در بندر ماهشهر تامین‌کننده آب، برق و بخار مورد نیاز 18 واحد پتروشیمی است و شرکت پتروشیمی مبین در عسلویه نیز تامین‌کننده 8 واحد پتروشیمی در این بندر است.

بنادر ماهشهر و عسلویه هر کدام 50 درصد تولید محصولات پتروشیمی را به‌عهده دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها