سیا با ارائه گزارشی اعلام کرد که ایران موانع پیش روی پیشرفت‌های هسته‌ای خود را کنار زده است

اذعان سازمان سیا به پیشرفت هسته‌ای ایران

سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) با ارائه گزارشی به کنگره این کشور از پیشرفت زیرساخت‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال 2011 میلادی خبر داد و نوشت که ایران موانع پیش روی پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی خود را کنار زد.
کد خبر: ۴۶۵۴۷۷

بنابر این گزارش، ایران تعداد سانتریفیوژهایش را به 6200 رسانده و تاکنون 4150 کیلو اورانیوم با غنای 5/3 درصدی و 80 کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی تولید کرده است.

این گزارش را جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا تهیه و در آن مباحثی درباره برنامه هسته‌ای ایران را به کنگره این کشور ارائه کرده است.

این اولین بار نیست که منابع غربی به دستیابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای اشاره می‌کنند. در پی انتشار آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در شورای حکام قرائت شد، به پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان اشاره گردید و بازتاب این گزارش، صرف‌نظر از بخش‌هایی که نگاه مغرضانه‌ای به برنامه هسته‌ای ایران داشت، حاکی از اذعان آژانس به رشد توانمندی‌های هسته‌ای ایران بود. بر همین اساس رسانه‌های غربی و عربی هم بر افزایش توانمندی ایران در غنی‌سازی تاکید کردند. این همان چیزی است که مقامات ایران بارها به طور رسمی اعلام کرده‌اند، اما برخی رسانه‌ها و مقامات غربی با اشاره به تحریم‌ها سعی در القای نوعی اختلال در فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشتند. اینک نیز سازمان سیای آمریکا رسما به این امر اذعان کرده است.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، جیمز کلپر در گزارش خود با تاکید براین‌که ایران فعالیت‌های مربوط به زیرساخت‌های هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم خود را در سال 2011 گسترش داده است، تاکید کرد: پیشرفت‌های هسته‌ای ایران شامل غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی نطنز با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اولی و همچنین آزمایش و عملیات سانتریفیوژهای پیشرفته در بخش پایلوت تاسیسات هسته‌ای نطنز است.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ادامه گزارش اعلام کرده است، ایران از ماه نوامبر 2011 میلادی 4900 کیلوگرم اورانیوم با درصد غنای پایین تولید کرده که این میزان تا نوامبر 2010 برابر با 3200 کیلوگرم و در نوامبر 2009 نیز برابر با 1800 کیلوگرم بوده است.

بنابر این گزارش، متعاقب افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی، ایران 4150 کیلوگرم اورانیوم 5/3 درصد و تقریبا 80 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد دارد و تولید اورانیوم با غنای 20درصد را نیز در تاسیسات غنی‌سازی سایت فردو در نزدیکی قم آغاز کرده است که این درصد غنا همچنان پایین‌تر از اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت تسلیحات هسته‌ای است.

ایران پیش از این از اقدام به تولید اورانیوم غنی شده 20درصدی در تاسیسات هسته‌ای خود خبر داده بود. بر اساس گزارش سیا، تعداد سانتریفیوژهای در حال عملیات ایران نیز طبق برآوردهای صورت گرفته از 3800 عدد در آگوست 2010 به 6200 سانتریفیوژ رسیده است؛ این گزارش به برخی موانع کاهش‌دهنده پیشرفت هسته‌ای ایران در طول یک سال اشاره کرده، اما به ارائه جزئیات بیشتر دراین‌باره نپرداخته است. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در قالب گزارشی با محور پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به نقل از گزارش سیا به کنگره آمریکا نوشت: برنامه هسته‌ای ایران موانع پیش روی خود را در سال 2011 کنار زد.

عباسی: به گلوگاه اصلی ساخت رآکتور رسیده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به این‌که امروز از معدود کشورهای سازنده سوخت هسته‌ای هستیم، گفت: گلوگاه اصلی ساخت رآکتورها، تولید سوخت است که ما به آن رسیده‌ایم.

به گزارش فارس، فریدون عباسی در برنامه «ثریا» که شامگاه پنجشنبه گذشته از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: ما می‌توانیم رآکتورهای استخری را در 3 تا 5 سال طراحی کرده و بسازیم که این رآکتورها می‌تواند از نوع رآکتور تهران و با توانی 2 برابر آن باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با ذکر این نکته که در رآکتورهای هزار مگاواتی یا بالاتر، سازندگان داخلی را دعوت کرده و در حال توجیه آنها هستیم، گفت: تلاش داریم تا با مشارکت طرف خارجی، این رآکتورها را بسازیم که 30 تا 40 درصد مشارکت از ما خواهد بود و این پروسه 15 تا 20 سال زمان خواهد برد.

عباسی گفت: در ساخت رآکتورهایی شبیه بوشهر نیز به همکاری طرف‌های خارجی نیاز داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان درخصوص سهام هسته‌ای خارجی ایران نیز گفت: سهامی در نامیبیا داشتیم که با شیطنت‌هایی تلاش می‌شود آن را از ما بگیرند یا سهم ما را کم کنند، اما ما موضوع را دنبال و پیگیری می‌کنیم و در مورد سهم خود در فرانسه نیز فعالیت‌هایی را برای گرفتن آن در پیش گرفته‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها