مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از ابلاغ و لازم‌الاجرا شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز خبر داد.
کد خبر: ۴۶۲۹۳۱

 تورج همتی افزود: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز که پیش از این در کارگروه ملی گرد و غبار به تصویب رسیده بود در کمیسیون امور زیربنایی دولت تصویب و ابلاغ شد. این طرح برای تمام دستگاه‌ها لازم‌الاجراست.

به گفته وی، طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز با وجود پیگیری‌های زیاد حدود10 سال در انتظار تصویب هیات دولت بوده است.

همتی از مهم‌ترین بندهای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز را ممنوعیت استقرار صنایع در محدوده شهر عنوان کرد و گفت: بر اساس این طرح صنایع باید در شعاع 30 کیلومتری شهر مستقر شوند.

وی با بیان این‌که توسعه فضای سبز از عمده بخش‌های طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز است تأکید کرد: طبق طرح به ازای هر نفر سالانه باید یک مترمربع به فضای سبز شهری اضافه شود.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای خوزستان افزود: بر این اساس در سال آینده باید حداقل 120 هکتار فضای سبز در اهواز ایجاد شود.

وی اظهار کرد: اهواز در بخش صنعت و به لحاظ استقرار منابع نفت و گاز و صنایع مادر و سنگین یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور است. همچنین وقوع جنگ در کشورهای همجوار، پدیده خشکسالی و وقوع مکرر پدیده گرد و غبار از منابع مهم آلاینده هوای اهواز طی سال‌های اخیر به شمار می‌آید.

همتی سهم خودرو‌ها در آلایندگی هوای اهواز را  25 درصد، سهم وسایل نقلیه عمومی 3 درصد و سهم صنایع را 74 درصد عنوان کرد و افزود: کارگروه مقابله با آلودگی هوا منابع آلاینده و راهکارهای کاهش آلودگی این کلانشهر را در چند بخش شامل صنعت، توسعه فضای سبز، مدیریت ترافیک، بهبود کیفیت سوخت و بهینه‌سازی مصرف انرژی، توسعه ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا و آموزش و فرهنگ‌سازی بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، نخستین طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اهواز در سال 80 به تصویب رسید، اما مصوبات و راهکارهای ارائه شده در این طرح محقق نشد.

سازمان بهداشت جهانی مهر امسال کلانشهر اهواز را به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی کرد. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها