از امروز فرمانداری‌ها و استانداری‌ها با دعوت از افراد پردرآمد، فرم انصراف از دریافت یارانه را ارائه می‌دهند

آغاز «خودانصرافی» 4 میلیون نفر ا ز دریافت یارانه نقدی

سرانجام پس از مدت‌ها کشاکش و انتشار خبرهای ضد و نقیض دولت اعلام کرد از امروز فرآیند خودانصرافی 4 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی را آغاز خواهد کرد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، اطلاع‌رسانی ناهماهنگی که درباره شیوه انصراف افراد پردرآمد از یارانه نقدی انجام شد باعث شد شایعات فراوانی بر سر زبان‌ها بیفتد که البته دولت و سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی آن را تکذیب می‌کنند.
کد خبر: ۴۵۷۷۴۰

یکی از این شایعات این بود که دولت راسا و بدون اطلاع دادن به سرپرستان خانوار اقدام به قطع یارانه نقدی آنان خواهد کرد و یارانه 10 میلیون نفر به این ترتیب حذف خواهد شد. همچنین چون اشاره درستی به میزان درآمد افرادی که اقشار پردرآمد خوانده می‌شوند، نشده بود بسیاری افراد جامعه از قطع یارانه نقدی خود نگران شدند. با این حال اعلام رسمی جزئیات حذف یارانه پردرآمدها به بسیاری از این شایعات پایان داد.

آغاز خودانصرافی از امروز

براساس اعلام محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی از امروز و با آغاز مرحله اول حذف یارانه نقدی پردرآمدها، اطلاعات 4 میلیون نفر به فرمانداری‌ها و استانداری‌های کل کشور ارسال می‌شود. به همراه این اطلاعات فرم‌هایی است که باید توسط فرمانداری‌ها به صورت حضوری به افراد تسلیم و آنان دعوت شوند تا در صورت تمایل از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند. دولت بارها بر واژه «اختیاری بودن» انصراف از دریافت یارانه نقدی تاکید و اعلام کرده است که هیچ اجباری در این انصراف وجود ندارد. به این ترتیب استان‌ها در روزهای پایانی سال، بار سنگینی را بر دوش دارند؛ چرا که هر استان ـ بجز تهران ـ به طور متوسط باید پذیرای حدود 129 هزار شهروند پردرآمد باشد که برای مذاکره پیرامون انصراف از دریافت یارانه نقدی دعوت خواهند شد، چرا که مذاکره برای این انصراف قرار است به صورت حضوری صورت گیرد. دعوت از 6 میلیون نفر باقیمانده نیز بویژه در تهران در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد ابهاماتی مبنی بر حذف یارانه کسانی که درآمد‌های بالا دارند، اظهار کرد: دریافت نکردن یارانه‌ها کاملا به صورت خودانصرافی است و دولت فرد را برای انصراف مجبور نمی‌کند و نگرانی‌هایی که در برخی آحاد جامعه به وجود آمده، مبنایی ندارد.

به گزارش ایسنا، فرزین دیروز در حاشیه نشست تشریح نتایج طرح تحول اقتصادی و فضای سرمایه‌گذاری خارجی در جمع خبرنگاران افزود: تا فردا فرم‌ها را به استان‌ها می‌فرستیم و بخش عمده‌ کار بر دوش فرمانداران و استانداران خواهد بود که افراد را دعوت کرده، با آنها صحبت می‌کنند. در این هفته کار در استان‌ها را شروع می‌کنیم و باز تاکید می‌کنیم که کاملا به صورت خودانصرافی است و مردم و گروه‌ها نگران حذف یارانه نباشند.وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد 10 میلیون نفر انتخاب شده برای خود انصرافی مربوط به استان تهران است، گفت: الان حضور ذهن ندارم، در فرصت اول لیستی حدود 4 میلیون نفر را آماده کردیم که در این هفته ارسال می‌کنیم؛ بعد از آن بقیه فرم‌ها را می‌فرستیم. وی تاکید کرد: همان‌طور که قبلا گفتیم عموم افراد دعوت شده، درآمد‌های بالای 3 میلیون تومان در ماه دارند، یعنی طرف ممکن است 10 میلیون، 20 میلیون یا 50 میلیون درآمد در ماه داشته باشد، ضمن این‌که در روش شناسایی ما تاکید داریم که افراد خودشان اظهار کنند، پس اگر فرمی را هم ارسال می‌کنیم، فرد فعلا مخیر است که خود انصراف دهد یا خیر. در مرحله‌ قبل هم تعدادی از افراد خودانصرافی انجام دادند.معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در واکنش به این پرسش که وقتی از واژه «فعلا» استفاده می‌کنیم، آیا به این معنی است که بعدا در صورتی که مردم خود انصراف ندهند، یارانه آنها راسا حذف می‌شود، ادامه داد: نه چنین برنامه‌ای نداریم؛ افراد خودشان باید انصراف دهند.

زمان مرحله دوم هدفمندی روشن نیست

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره اجرای مرحله‌ دوم اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها گفت: در حال برنامه‌ریزی مرحله‌ دوم هستیم، آمادگی لازم را دولت کسب می‌کند، اما در مورد زمانش صحبت نمی‌کنم.فرزین حاضر به پاسخگویی در مورد میزان بودجه‌ سال آینده برای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها نشد، اما تاکید کرد: در فاز دوم همین سبدی که اصلاح قیمت شد، همچنان اصلاح قیمت می‌شود و اضافه بر این سبد چیز دیگری نیست.

«الف» به جای نام واحد جدید پول ملی

وی در مورد حذف چهار صفر از پول ملی نیز گفت: لایحه‌ پیشنهادی حذف چهار صفر توسط بانک مرکزی تهیه شده، به کارگروه طرح تحول اقتصادی آمد، جلسات متفاوتی داشتیم، نظرات اصلاحی لایحه‌ها را انجام دادیم و لایحه را به شورای اقتصاد ارائه کردیم و اصلاحات مدنظر این شورا انجام شده است. فرزین ادامه داد: مصوبه‌ شورای اقتصاد، مصوبه‌ دولت است، بنابراین در مرحله‌ بعدی لایحه باید به مجلس ارائه شود، چون بخشی از انجام این کار، نیاز به اختیارات قانونی دارد که مجلس باید انجام دهد؛ قطعا بررسی لایحه به مجلس بعدی می‌رسد.دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به انتخاب نام جدید واحد پول ملی نیز گفت: نظرسنجی انجام شده و اسامی مختلفی پیشنهاد شده است، اما هنوز هیچ جمع‌بند‌ی‌ نداریم. ما در لایحه از واژه الف استفاده کردیم که تا وقتی نام پول نهایی شد، مراجع ذی‌ربط از آن استفاده کنند.

فرزین در پاسخ به این‌که آیا از واژه‌هایی که بیشترین امتیاز را دارند، استفاده می‌کنید یا خیر؟ اظهار کرد: انتخاب اسم باید در مراجع مختلف مطرح شود، فعلا از منظر اقتصادی هیچ پیشنهاد مشخصی نداریم، چون ممکن است جاهای مختلف بخواهند اظهارنظر کنند؛ اختیار با آنهاست.

هدفمندی یارانه‌ها، ضریب جینی را بهبود بخشیده است

معاون وزیر اقتصاد همچنین در جمع سفرا و نمایندگان خارجی مقیم تهران گفت: هدفمندی یارانه‌ها در 6 ماهه اول امسال به افزایش قدرت خرید و رفاه 80 درصد جامعه منجر شده است.وی افزود: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فقط 2 دهک بالای درآمدی، قدرت خریدشان کاهش یافته و قدرت خرید 8 دهک دیگر افزایش یافته است، به عبارت دیگر اجرای این قانون به نفع 80 درصد مردم جامعه بوده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی با بیان این‌که ضریب جینی ضریبی است که توزیع درآمد در کشورها را نشان می‌دهد، گفت: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موفق شدیم این ضریب را که در 6 ماهه دوم سال 89 در مناطق شهری 38 صدم بود، به 367 هزارم کاهش دهیم. به عبارت دیگر آمار نشان می‌دهد توزیع درآمد در مناطق شهری بهبود یافته است.فرزین ادامه داد: بهبود توزیع درآمد در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری رخ داده است.وی همچنین درخصوص تورم بعد از اجرای این طرح گفت: در آذر 89 که این طرح اجرا شد، تورم نقطه به نقطه 12 و 8 دهم درصد بود و تورم سالانه برابر با 10 و یک دهم درصد بود و طبیعی بود که اجرای قانون منجر به افزایش تورم خواهد شد؛ زیرا قیمت تمام شده تولید در کشور افزایش یافت.فرزین گفت: تورم نقطه به نقطه شروع به افزایش کرد و به نقطه اوج خود که 22 و 3 دهم درصد است، در اواسط خرداد و اوایل تیرماه رسید. به عبارت دیگر هدفمندی شوکی بود که در این مدت اثر خود را در اقتصاد گذاشت.وی افزود: در همان زمان تورم سالانه 15 و 4 دهم درصد شد و الان شاخص تورم نقطه به نقطه روند طبیعی خود را پیدا کرد، به این معنا که شوک هدفمندی و اصلاح قیمت‌ها تا آن زمان اثر خود را گذاشت، پس از آن متناسب با شرایط اقتصادی کشور حرکت کرد.فرزین درخصوص این سوال که گفته می‌شد به علت این‌که یارانه‌ها نقدی پرداخت می‌شود، تورم ایجاد می‌شود، گفت: پرداخت یارانه نقدی ربطی به تورم ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها