سلام فیاض و اسماعیل هنیه در پیام‌هایی جداگانه از توافق سران فتح و حماس در قطر استقبال کردند

توافق فتح و حماس بر سر نخست وزیری محمود عباس

روزگذشته یک منبع آگاه فلسطینی از توافق اولیه جنبش‌های فتح و حماس برای نخست‌وزیری محمود عباس در دولت آینده فلسطین خبر داد. این توافق روز یکشنبه درپی دیدار محمود عباس و خالد مشعل حاصل شده، اما هنوز چنان که برخی مقامات حماس می‌گویند توافق مذکور قطعی نیست.
کد خبر: ۴۵۶۲۹۴

به گزارش فارس، یک منبع آگاه فلسطینی گفت: در دیدار روز یکشنبه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در دوحه ـ پایتخت قطر ـ بخش دیگری از پرونده آشتی ملی فلسطینی‌ها مورد بررسی قرار گرفت و طرفین روی تصدی سمت نخست وزیری دولت آینده فلسطین توسط عباس توافق کردند. به این ترتیب وی موظف است زمینه را برای برگزاری انتخابات سراسری در کرانه باختری و غزه فراهم کند. هنوز وزرای این کابینه و یا ادامه نقش ریاست محمود عباس روشن نیست. از سوی دیگر مشخص نیست که از این پس سلام فیاض، نخست‌وزیر فعلی دولت خودگردان و اسماعیل هنیه،نخست‌وزیر منتخب حماس چه مسوولیت‌هایی خواهند داشت و از اینها مهم‌تر تکلیف دولت ائتلاف ملی است که قرار بود تشکیل شود. اینها پرسش‌هایی است که هنوز نمی‌توان از توافقات مشعل و عباس برای آنها پاسخی پیدا کرد.

استقبال هنیه و فیاض از توافقنامه دوحه

در این رابطه سلام فیاض، نخست‌وزیر دولت خودگردان در کرانه باختری و اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر منتخب فلسطین در غزه از توافقنامه دوحه استقبال کردند. هنیه که در سفر دوره‌ای خود به چند کشور عربی به سر می‌برد با استقبال از توافقنامه دوحه اعلام کرد که دولت متبوع وی آماده اجرای این توافقنامه است. فیاض نیز ابراز امیدواری کرد که این توافقنامه از جمله بندهای مربوط به تشکیل دولت به ریاست عباس و برگزاری انتخابات هر چه سریع‌تر اجرا شود و به اختلافات و 2دستگی‌ها پایان داده شود.

وی افزود که این توافقنامه پاسخ به خواسته‌های ملت فلسطین برای برقراری وحدت در وطن و نهادهای آن است و یک ضرورت مبرم ملی به شمار می‌رود.

در همین راستا، عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که مشعل و عباس جلسه نخست خود را با حضور شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی، امیر قطر برگزار کردند. دیدار عباس و مشعل به منظور پیشبرد پرونده آشتی ملی و پیگیری روند اجرای توافقات حاصل شده در قاهره صورت گرفت. قبل از این دیدار نیز نشست گسترده‌ای با حضور سامی خاطر و محمد نصر، 2 نفر از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس و صائب عریقات و عزام الاحمد، 2 عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و نیز منیر غنام، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در دوحه برگزار شد. دیدارهای میان عباس و مشعل دیروز نیز ادامه داشت، اما تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از نتایج آن منتشر نشده است. این سومین نشست برگزار شده میان عباس و مشعل از زمان امضای سند آشتی ملی فلسطین تحت نظارت مصر در ماه مه ـ اردیبهشت ـ به شمار می‌رود.

پروند ه آشتی ملی

پس از سقوط دولت حسنی مبارک در مصر، مقامات رسمی این کشور پرونده آشتی مــــلــی فلسطینی‌ها را که به خاطر سیاست‌های جانبدارانه مبارک از غرب و همراهی و همکاری‌اش با رژیم صهیونیستی بایکوت شده بود به جریان انداختند. در همین راستا و با میانجیگری مصر دیدارهای تازه‌ای بین مقامات ارشد حماس و فتح برگزارشد و توافقاتی حاصل گردید. در ادامه این روند یک ماه پیش گروه‌های مختلف فلسطینی طی نشستی در قاهره گردهم آمده و با تعیین کادر رهبری موقت سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و تشکیل دولت آشتی ملی تا آخر ژانویه 2012 موافقت کردند. حتی در این رابطه اعلام شد که گروه‌های جهاد اسلامی و حماس نیز بزودی به سازمان آزادیبخش فلسطین خواهند پیوست.

به گزارش ایسنا، در این نشست همچنین تصمیمات مختلفی برای اداره فلسطین گرفته شد که از جمله آنها می‌توان به توافق برای آزادسازی تمامی زندانیان سیاسی تا قبل از پایان ماه ژانویه زیر نظر مصر اشاره کرد. در نشست‌های قاهره همچنین جنبش‌های فتح و حماس توافق کردند اعضای فتح که در سال 2007 از نوار غزه خارج شدند به این منطقه بازگردند و مقرر شد با بازگشت این افراد به غزه شرایط برای زندگی عادی آنها فراهم شود. با این همه برخی از این توافقات تنها روی کاغذ ثبت شده و تا کنون در عمل هیچ‌گونه پشتوانه اجرایی نداشته است.

آشتی ملی فلسطینی‌ها همواره خار چشم رژیم صهیونیستی بوده و تل‌آویو به انحای گوناگون دراین مسیر کارشکنی کرده است. با جدی شدن طرح آشتی، مقامات اسرائیلی اعلام کردند با دولتی فلسطینی که حماس نیز جزء آن باشد هرگز مذاکره نخواهند کرد. در این میان با فشارهای آمریکا یک بار دیگر روند سازش به جریان افتاد و 2 دور مذاکرات بی‌حاصل در امان، پایتخت اردن برگزار شد. دراین مذاکرات نه‌تنها رژیم صهیونیستی حاضر به انعطاف نبود، بلکه زیاده‌خواهی‌های بیشتری داشت و عملا دوباره مذاکرات به بن‌بست رسید. این اقدام با مخالفت شدید فلسطینی‌ها درکرانه باختری مواجه شد و آنها با برگزاری تظاهرات بر‌توقف مذاکرات سازش تاکیدکردند. به اعتقاد ناظران، شاید بن‌بست مذکور دولت خود گردان را به پیگیری تازه روند آشتی فلسطینی‌ها تشویق کرده باشد.

توافقی که قطعی نیست

با این حال دیروز یکی از رهبران جنبش حماس اعلام کرد اخبار رسانه‌های خبری در مورد توافق فتح و حماس بر سر نخست‌وزیری محمود عباس در دولت آینده فلسطین هنوز قطعی نشده است. به گزارش فارس، اسماعیل الاشقر در غزه گفت: عباس شخصیتی جنجالی است و به صراحت می‌گویم که وی در میان قشر وسیعی از حماس مقبولیت ندارد، زیرا اشکال‌تراشی‌های زیادی کرده است. در همین حال، روز شنبه گذشته صدها معترض فلسطینی با برگزاری تظاهراتی خواستار استعفای سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان در کرانه باختری رود اردن به دلیل افزایش مالیات‌ها و قیمت‌ها شدند. این نخستین تظاهراتی بود که در جریان آن جمعیت گسترده‌ای کناره‌گیری سلام فیاض را فریاد می‌زدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها