روزانه‌ها

فراخوان گوگل برای دانشمندان آینده

گوگل در فعالیت‌های جدیدش، دانش‌آموزان خلاق و نوآور را هدف قرار داده و درصدد است با برنامه‌های خود نسل آینده دانشمندان دنیای علم و فناوری را شناسایی کند. این غول دنیای فناوری قرار است طی 3 سال آینده، 2 نمایشگاه فناوری اطلاعات در لندن برگزار ‌کند.
کد خبر: ۴۵۲۴۹۶

در این نمایشگاه‌ها تاریخچه جامعی از پیشرفت ۲۰۰ سال اخیر فناوری ارتباطات و اطلاعات پیش چشم بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت و آن طور که مدیران گوگل اعلام کرده‌اند، چیزهایی به نمایش گذاشته می‌شود که هرگز تا پیش از این دیده نشده است. گرچه تا برپایی این نمایشگاه‌ها چند سالی فاصله است، اما تمرکز گوگل بر دانش‌آموزان از همین حالا آغاز شده و رقابت بین‌المللی «نمایشگاه علم گوگل» از این هفته کلید خورده است. گوگل با همکاری سرن (شورای تحقیقات هسته‌ای اروپا)، شرکت لگو، بنیاد نشنال جغرافی و مجله Scientific American دومین دوره نمایشگاه علم گوگل را ـ که گفته می‌شود بزرگ‌ترین رقابت علمی آنلاین بین‌المللی ویژه دانش‌آموزان 13 تا 18 است ـ برگزار می‌کند. این رقابت به 13 زبان برگزار می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند به صورت تیمی (حداکثر سه نفر) یا انفرادی در آن شرکت کنند. شرکت‌کنندگان در این رقابت جهانی کافی است سوالی را در شاخه‌های مختلف علم مطرح کنند، فرضیه‌ای را درباره آن ارائه کرده و در نهایت برای تست آن آزمایش‌های علمی انجام دهند.

آن طور که در سایت این رقابت عنوان شده کمیسیونی متشکل ازبرندگان نوبل چند سال گذشته، مسوولیت ارزیابی پروژه‌ها را به عهده دارند. در پایان، اسامی برندگان هر شاخه در 3 رده سنی 13 تا 14، 15 تا 16 و 17 تا 18 سال اعلام می‌شود. اعطای بورس تحصیلی 50 هزار دلاری، سفر 10 روزه اکتشافی به جزایر گالاپاگوس و حمایت یک مربی به مدت یک سال برای اجرایی کردن پروژه، بخشی از جوایزی است که برای فینالیست‌های این رقابت در نظر گرفته شده است. در اولین دوره «نمایشگاه علم گوگل» که سال 2011 برگزار شد، بیش از 10 هزار دانش‌آموز از 90 کشور بیشتر از 7500 پروژه را ارائه کردند. پیش‌بینی می‌شود رقابت امسال شرکت‌کنندگان بیشتری داشته باشد.

علاقه‌مندان شرکت در این رقابت می‌توانند با مراجعه به سایت نمایشگاه علم گوگل ـ Google Science Fair ـ شانس خود را بین همسالانشان امتحان کنند. اگر شما هم خلاق هستید یا خودتان را فردی باهوش می‌دانید تا آخرین لحظه‌های روز یکشنبه 12 فروردین فرصت دارید تا طرحتان را در وب‌سایت گوگل ثبت کنید. شاید شما هم یکی از برندگان خوش‌شانس و خوش‌فکر این رقابت باشید.

بهاره صفوی / گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها