حاشیه خبر

اهانت سربازان آمریکایی به اجساد کشته‌شدگان افغان

بی‌شک جنگ یکی از منفورترین مفاهیم موجود در دنیای بشری است، اما نمی‌توان در همین مقوله نیز اصول اخلاقی و انسانی را زیر پا گذاشت. آمریکایی‌ها که خود را مدعی احترام به حقوق اولیه انسان‌ها دانسته و همواره بر طبل حمایت از مردم می‌کوبند، حال باید شاهد رفتار شنیع و زشت سربازانشان در دیگر نقاط دنیا باشند.
کد خبر: ۴۵۲۲۶۰

به گزارش واحد مرکزی خبر، تصاویر ویدئویی که اخیرا منتشر شده است نشان می‌دهد چند نفر از نظامیان آمریکایی بر روی اجساد افرادی که به اعضای طالبان نسبت داده شده‌اند، ادرار می‌کنند. در کنار تبعات منفی، این حادثه می‌تواند خسارات زیادی را به تلاش‌های صورت گرفته از سوی مقامات آمریکایی برای کشاندن طالبان به میز مذاکره وارد کند. در همین خصوص مقامات آمریکایی می‌کوشند با محکوم اعلام کردن این اقدام و نیز با ارائه وعده مجازات نظامیان خاطی، از شدت تنش‌ها بکاهند. در همین زمینه، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای واقعی بودن این تصاویر را تایید کرده و گفته است کسانی که در انجام چنین رفتاری دست داشته‌اند، به طور کامل مورد محاکمه قرار خواهند گرفت. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز در سخنانی در روز پنجشنبه، به تکرار سخنان پانه‌تا پرداخت و گفت: «من نیز همانند وی (وزیر دفاع آمریکا) این رفتار قبیح را که در آن فیلم به تصویر کشیده شده است، محکوم می‌کنم. این (رفتار) کاملا مغایر با ارزش‌های آمریکا و مخالف استانداردهای رفتاری است که ما از پرسنل نظامی خود انتظار آن را داریم».

در حال حاضر مشخص نیست نظامیانی که در تصویر نمایش داده شده‌اند، اکنون در افغانستان هستند یا خیر. همچنین به هیچ وجه نمی‌توان مشخص کرد که انتشار این تصاویر در این برهه زمانی، تا چه حد ممکن است بر روند مذاکرات مستقیم بین آمریکا و طالبان اثرگذار باشد. ژنرال کارستن جاکوبسان، سخنگوی نیروهای نظامی ناتو، در این باره گفت: «واضح است که هرگونه فعالیت یا تصویری از این نوع، به طرز زشتی مخالف تمامی ارزش‌های اخلاقی است که نیروهای ائتلافی با تمام وجود مقابل آنها ایستاده‌اند». این اتفاق یادآور تصاویری است که در سال 2010 منتشر شد و در آن نظامیان آمریکایی در کنار اجساد قربانیان غیرنظامی در استان قندهار، عکس یادگاری گرفته بودند. انتشار عکس‌های تازه اهانت سربازان آمریکایی در روزهای اخیر خشم و نفرت شدید مردم افغانستان را بار دیگر نسبت به نیروهای اشغالگر برانگیخته است که حتی حرمت مردگان را هم حفظ نمی‌کنند.

رضا عظیمی / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها