در پی ترور معاون سایت هسته ای نطنز شهید احمدی روشن، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی مهم، با اشاره به این‌که ملت بزرگ ایران بر خلاف تلاش اردوگاه استکبار راه پیشرفت را با قوت و اراده راسخ دنبال می‌کند، تاکید کردند: از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه آن چشم‌پوشی نخواهیم کرد.
کد خبر: ۴۵۲۱۸۴

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت دانشمند نخبه جوان، شهیدمصطفی احمدی روشن، اندوه دیگری بر دل دوستداران دانش و متعهدان به پیشرفت جمهوری اسلامی نهاد. ما همگی شریک غم پدر و مادر و همسر و فرزند این جوان مظلوم و برجسته و سرافرازیم.

این ترور بزدلانه که عاملان و طراحانش هرگز جرأت نخواهند کرد به جنایت کثیف و پلید خود اعتراف کنند و مسوولیت آن را بپذیرند مانند دیگر جنایات شبکه تروریزم بین‌الملل دولتی، با طراحی یا همراهی سرویس‌های سیا و موساد عمل شده و نشانه به بن‌‌بست رسیدنِ استکبار جهانی به سردستگی آمریکا و صهیونیزم در مقابله با ملت مصمم و مومن و پیشرونده ایران اسلامی است. آنها در این رفتار شنیع و قساوت‌آمیز نیز شکست خواهند خورد و به اغراض پلید و شریرانه خود دست نخواهند یافت. رشد شتابنده علمی و فتح قله‌های دانش که با همت و عزم جوانان مومن و غیور و توانایی چون مصطفای شهید رونق یافته، امروز قائم به هیچ فردی نیست، این یک جنبش تاریخی و برخاسته از یک عزم خلل‌ناپذیر ملی است. ما به کوری چشم سران اردوگاه استکبار و نظام سلطه، این راه را با قوت و اراده راسخ دنبال خواهیم کرد و پیشرفت رشک‌آور ملت بزرگ خود را به رخ دشمنان عنود و حسود خواهیم کشید و البته از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه آن هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

اینجانب شهادت این عزیز را به والدین و همسر و فرزندش و به جامعه علمی و دانشگاهی کشور و به عموم دوستداران و متعهدان نهضت علمی فراگیر، تبریک و تسلیت می‌گویم و برای آنان صبر و سکینه الهی و برای شهید عزیزمان علو درجات اخروی را از خداوند متعال مسألت می‌کنم و یاد شهیدان علیمحمدی و شهریاری و رضایی‌نژاد را گرامی می‌دارم.

سیدعلی خامنه‌ای

22 ‌دیماه ‌1390

رئیس‌جمهور نیز در پیامی به مناسبت شهادت مصطفی احمدی روشن، ضمن محکوم کردن این اقدام مذبوحانه و ناجوانمردانه عوامل استکبار و صهیونیسم جهانی، این ضایعه را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور و ملت قدرشناس ایران تسلیت گفت. در پیام احمدی‌نژاد آمده است: بی‌تردید ترور دانشمندان ایرانی نشانه ورشکستگی خودخواهان و سلطه‌جویان بین‌المللی است که با آگاهی از هزیمت خود در برابر پیشرفت‌های علمی، سیاسی و اقتصادی کشورما، صرفا به انتقامجویی از ملت عزیز ایران روی آورده‌اند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی با محکومیت این اقدام تروریستی آورده است: بی‌شک این گونه اعمال غیرانسانی تروریستی، نشانه ضعف و ناتوانی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در متوقف کردن پیشرفت علمی دانشمندان کشورمان در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است.

برگزاری مراسم تشییع پس از نماز جمعه

مراسم تشییع پیکر شهیدان مصطفی احمدی روشن و رضا قشقایی پس از اقامه نماز جمعه از مقابل در اصلی دانشگاه تهران برگزار شد و نمازگزاران تهرانی با سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ براسرائیل»، پیکر این دو شهید را تشییع کردند.پیش از برگزاری مراسم تشییع، آیت‌الله امامی کاشانی بر پیکر این دو شهید نماز اقامه کرد.

اعتراض رسمی و شدیداللحن ایران به انگلیس و آمریکا

همزمان با تشییع پیکر شهید احمدی روشن، وزارت خارجه کشورمان با ارسال 2 یادداشت اعتراضی شدیداللحن خطاب به دولت‌های آمریکا و انگلیس بر نقش آشکار آنها در وقوع این جنایت تاکید کرد و این کشورها را در قبال جنایات انجام شده علیه دانشمندان هسته‌ای ایران مسوول دانست.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ در یادداشت اعتراضی ایران خطاب به دولت انگلیس که برای وزارت خارجه این کشور ارسال شده است، با اشاره به سخنان جان ساورز رئیس سرویس اطلاعات خارجی این کشور در پاییز سال گذشته تاکید شده است که ترور دانشمندان هسته‌ای ایران بلافاصله پس از سخنرانی ساورز درباره آغاز عملیات اطلاعاتی علیه ایران انجام شده است.

وزارت امور خارجه بر همین اساس تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران بر مسوولیت انگلیس در قبال این قبیل اقدامات تروریستی تاکید دارد.همچنین ایران یادداشت اعتراض دیگری را خطاب به دولت آمریکا را به سفیر سوئیس در تهران که مسوولیت دفتر حافظ منافع آمریکا را بر عهده دارد، ارائه کرد.

ایران در این یادداشت بر این نکته تاکید کرده است که یادداشت‌های دیپلماتیک مکرر ایران در مورد وجود اسنادی مبنی بر حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی علیه ایران بدون پاسخ مانده و حتی با سکوت تاییدآمیز این کشور مواجه شده است.این یادداشت اضافه می‌کند: براساس اسناد معتبر و اطلاعات موثق این عملیات ترور با هدایت، پشتیبانی و برنامه‌ریزی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و با دخالت مستقیم عوامل وابسته به آن سازمان به انجام رسیده است که مسوولیت مستقیم آن برعهده آن دولت می‌باشد که باید براساس موازین و حقوق بین‌الملل و تعهدات دو جانبه پاسخگو باشد.

این یادداشت تاکید می‌کند: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این ترور ناجوانمردانه و درخواست توضیح فوری دولت آمریکا، نسبت به عواقب آن به طور جدی هشدار می‌دهد و از آن دولت قویا می‌خواهد به حمایت‌های خود از هرنوع عملیات تروریستی ضدبشری نسبت به جان شهروندان ایران که ناقض حقوق بین‌الملل و تعهدات ذی‌ربط آن دولت بوده و صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد، فورا پایان دهد. ضمن آن که حق پیگیری مقتضی موضوع نیز برای دولت جمهوری اسلامی ایران محفوظ می‌باشد.

البته وزیر امور خارجه آمریکا و یک مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه انگلیس دخالت در ترور دانشمند هسته‌ای ایران را تکذیب و این حادثه تروریستی را محکوم کردند ولی آنچه در این دو کشور می‌گذرد و موضعگیری‌هایی که از سوی برخی مقامات این کشور ها صورت می‌گیرد، امر دیگری را نشان می‌‌دهد. به عنوان مثال همین چندی قبل بود که برخی سیاستمداران آمریکایی در کنگره این کشور از طرح ترور یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سخن گفته بودند یا بتازگی، ریک سنتروم نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواهان در کمپین خود در«کارولینای جنوبی» با اشاره به ترور دانشمندان ایرانی اظهار کرده است: در مواقعی شاهد بودیم دانشمندان ایرانی که روی برنامه هسته‌ای این کشور کار می‌کردند کشته شدند؛ صادقانه بگویم که این موضوع بسیار کار جالبی است.

به گزارش فارس، وی افزوده است: فکر می‌کنم باید پیامی شفاف به دانشمندان روسیه، کره شمالی و ایران بدهیم که اگر بخواهند به برنامه ایران جهت دستیابی به بمب کمک کنند، در امان نخواهند بود.

اشپیگل: ترور با همکاری موساد و منافقین انجام شده

هفته‌نامه اشپیگل آلمان به نقل از یک فرد مطلع در امور امنیتی اسرائیل نوشت که ترور یک استاد دانشگاه ایران در روز چهارشنبه، با همکاری موساد و گروه موسوم به مجاهدین (منافقین) انجام شده است.

به گزارش ایرنا، اشپیگل در یک مطلب تحلیلی از سایت شخصی ریچارد سیلور اشتاین که وی را یک منبع مورد اعتماد و مطلع معرفی کرده است، نوشت: در حمله تروریستی روز چهارشنبه تهران، گروه مجاهدین (منافقین)، که با همکاری مستقیم موساد برای این عملیات تروریستی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، دست داشته‌اند.به نوشته اشپیگل، ریچارد سیلور اشتاین که یک وبلاگ‌نویس مقیم آمریکاست، اطلاعات مهم و دست‌اولی در مورد امور امنیتی اسرائیل دارد.

جنبش عدم‌تعهد، ترور را محکوم کرد

نماینده کشورمان در سازمان ملل نیز گفت: جنبش عدم تعهد ضمن محکومیت ترور دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، بزودی بیانیه‌ای در این خصوص منتشر خواهد کرد.

محمد خزاعی که در پایان نشست سفیران کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در نیویورک صحبت می‌کرد به واحد مرکزی خبر گفت: پیرو دریافت خبر شهادت دکتر روشن، بلافاصله نامه‌های جداگانه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل، روسای مجمع عمومی و شورای امنیت و همچنین رئیس جنبش عدم‌تعهد ارسال کردم که هدف از این نامه‌ها، تقبیح اقدامات تروریستی و جنایتی است که صورت گرفت تا اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران به این قبیل اقدامات تروریستی در محافل بین‌المللی ثبت شود.نماینده کشورمان در سازمان ملل متحد به نشست عصر چهارشنبه گذشته سفیران عضو جنبش عدم‌تعهد اشاره و تصریح کرد: در این نشست از جنبش عدم‌تعهد خواسته شد این موارد محکوم شود که ضمن ابراز محکومیت رئیس و دیگر اعضای جنبش، مقرر شد در روزهای آینده، بیانیه جنبش عدم‌تعهد در این باره صادر شود.علی‌اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز پنجشنبه در نامه‌ای به سفیر مصر به عنوان رئیس جنبش عدم‌تعهد خواستار اقدام این جنبش برای جلوگیری از ترور دانشمندان هسته‌ای شد.

موضع حزب الله و سازمان همکاری اسلامی

اکمل‌الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی هم دیروز ترور مصطفی احمدی‌روشن دانشمند ایرانی را بشدت محکوم کرد.حزب‌الله لبنان هم با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن ترور یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای ایران، تاکید کرد: این جنایت مانع پیشرفت هسته‌ای ایران نمی‌شود.

بررسی چگونگی مجازات عاملان

در همین حال، سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این‌که در حال بررسی مجازات عاملان پشت صحنه و مزدوران میدانی ترور شهید احمدی‌روشن هستیم، نحوه این مجازات را برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و شرکای آنها، آزاردهنده توصیف کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها