محبی‌نیا، سبحانی‌نیا و کوهکن، سه نفر از اعضای هیات رئیسه هستند که قرار است در این زمینه با مسوولان وزارت کشور گفت‌وگو کنند

مجلس هیاتی را مامور رسیدگی به رد صلاحیت‌ها کرد

رد صلاحیت شدن جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی هیات‌های اجرایی وزارت کشور، واکنش علی لاریجانی، رئیس مجلس را برانگیخت.
کد خبر: ۴۵۱۷۵۳

به گزارش «جام‌جم»، این رد صلاحیت‌ها که روز سه‌شنبه به شماری از داوطلبان انتخابات مجلس نهم اعلام شد، روز گذشته واکنش‌های زیادی در میان نمایندگان مجلس داشت و آنان با دادن تذکرات متعدد به هیات رئیسه خواستار پیگیری این موضوع شدند. رئیس مجلس نیز با وارد دانستن برخی اعتراضات برخی رد صلاحیت‌ها را فاقد مبنا خواند و از معترضان خواست موضوع را از مسیر قانونی پیگیری کنند.

لاریجانی گفت: بعضی رد صلاحیت‌ها، کار درستی نبوده و عده‌ای از سوی مجلس مشخص شده‌اند تا در این زمینه با هیات‌های اجرایی مذاکره کنند.

بنابر اطلاعات به دست آمده، افراد مشخص شده از سوی هیات رئیسه مجلس جهانبخش محبی‌نیا، حسین سبحانی‌نیا و محسن کوهکن، سه نفر از اعضای هیات رئیسه هستند که قرار است در این زمینه با مسوولان وزارت کشور گفت‌وگو کنند.

اما علی لاریجانی، اعلام اسامی برخی نمایندگان و درج آنها در رسانه‌ها را در مواردی اشتباه عنوان کرد و یادآور شد بعد از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شده که اعداد و ارقام، درست نیست و اسامی بعضی از آقایان به اشتباه درج شده است.

وی حتی اعلام کرد نام آقایان موسوی و دلخوش به اشتباه به عنوان نماینده ردصلاحیت شده، ذکر شده است.

افراد ملتزم ردصلاحیت شده‌اند

دامنه اعتراضات ابتدایی از اول جلسه علنی دیروز، نهایتا به تذکر احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به هیات رئیسه منتهی شد.

وی با استناد به اصل 86 قانون اساسی مبنی بر آزادی نمایندگان در اظهارنظر بدون تعقیب تاکید کرد: برخی ردصلاحیت‌هایی که صورت گرفته، درست نیست و در حال حاضر قانون طوری اجرا می‌شود که باعث هتک قانونگذاری می‌شود.

این نماینده تهران یادآور شد:‌ وقتی افرادی نماینده مجلس هستند و نسبت به آنها گفته می‌شود که صلاحیتشان احراز نشده، این بحث تعجب‌آور به وجود می‌آید که نمایندگانی که 4 سال در مجلس بودند و دیندار و دارای سابقه انقلابی هستند و پرونده شفاف و روشنی دارند و طرفدار ولایت فقیه هستند، چرا به استناد این‌که التزام به ولایت فقیه ندارند،‌ ردصلاحیت شده‌‌اند.

وی این‌گونه ردصلاحیت‌ها را لطمه به آبروی نظام و باعث سوءاستفاده دشمنان دانست و خطاب به رئیس مجلس گفت: با مقامات ذی‌ربط صحبت کنید که این برخوردها صورت نگیرد، چون ضررش بیشتر از منفعت آن است.

حمید رسایی، نماینده تهران و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی نیز در تذکر دیگری به هیات رئیسه اظهار کرد: برخی از نمایندگان از سویی به رای هیات‌های اجرایی که ردصلاحیتشان کرده، اعتراض می‌کنند و از طرف دیگر به رهبر انقلاب و صحبت ایشان اشاره دارند، بالاخره ما باید دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس آنها را!

وی افزود:‌ اگر ما پیرو رهبری هستیم، باید براساس بیانات ایشان مسیر قانون را طی کنیم، چون در قانون مسیر اعتراض معین شده است.

این نماینده تهران در ادامه تذکرش هیات‌های اجرایی را مردمی دانست که احتمال اشتباه دارند و گفت: برخی از دوستان که معترض هستند و در دولت‌های همسو با خودشان نیز ردصلاحیت‌ شده‌اند و سپس شورای نگهبان آنها را تایید کرده، نباید انگ سیاسی بودن به این موضوع بزنند.

وی خواستار طی شدن روند قانونی بدون فضاسازی روزنامه‌ای شد تا فضا امنیتی نشود.

رسایی در ادامه نسبت به تشکیل تیمی از مجلس برای بررسی صلاحیت نمایندگان اعتراض کرد و گفت: نباید تیمی را تشکیل دهیم که پیگیر کار بیست و چند نفر که رد صلاحیت شده‌اند،‌ باشند چون این برخلاف قسمی است که خورده‌ایم.

در ادامه شهاب‌الدین صدر نایب‌رئیس دوم مجلس که اداره نیمه دوم جلسه علنی را برعهده داشت، تاکید کرد که علی لاریجانی براساس آیین‌نامه داخلی که بر حفظ شأن و منزلت مجلس تاکید دارد چنین تیمی را مامور پیگیری کرده است.

اعتراضات از مسیر قانونی پیگیری شود

غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران خواستار پیگیری اعتراضات از مسیر قانونی شد.

وی رد صلاحیت‌ها را امری دانست که در هر انتخاباتی اتفاق می‌افتد و یادآور شد که این رد صلاحیت‌ها در مجاری بالاتری رسیدگی می‌شود و در بعضی موارد تجدیدنظر صورت می‌گیرد و در برخی موارد هم رای قبلی تایید می‌شود.

حداد عادل افزود: به هیچ وجه بحث مصداقی نمی‌کنم و از هیچ داوطلب رد صلاحیت شده‌ای هم دفاع نخواهم کرد و در عین حال از هیچ اعتراضی هم دفاع نمی‌کنم چون این کار مستلزم ورود به جزئیات است.

عضو کمیته داوری جبهه متحد اصولگرایان درخصوص فعالیت‌های این جبهه نیز گفت:‌ مشغول گفت‌و‌گو با جبهه پایداری هستیم تا با دعوت از آنها به وحدت برسیم چون بر وحدت اصرار داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها