محمد سرافراز، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما در پاسخ به تصمیم اوایل آذرماه آفکام ـ سازمان نظارت بر رسانه‌های بریتانیا ـ مبنی بر محکومیت شبکه پرس.تی.وی به پرداخت جریمه یکصد هزار پوندی و انتقال پروانه پخش آن از لندن به تهران (ظرف ۳۵ روز) به اتهام نقض قوانین آفکام، نامه اعتراض‌آمیزی خطاب به رئیس این موسسه ارسال کرد. رئیس آفکام در جوابیه‌ای ادعا کرده این موسسه از دولت انگلیس مستقل بوده و تصمیماتش مستقلا و با توجه به قانون ارتباطات این کشور اتخاذ می‌شود.
کد خبر: ۴۵۱۵۶۱

به گزارش «جام جم»، معاون برون‌مرزی صداوسیما به جوابیه آفکام و ادعای رئیس این موسسه پاسخ داده است که در این پاسخ آمده است: در تعیین این‌که آیا یک موسسه به دولت وابسته است، 2 فاکتور دخیل می‌باشند، الف: موسسه ذی‌ربط قدرت خود را از دولت اخذ کرده باشد. ب: بودجه آن از طریق دولت تامین شده باشد. موسسه آفکام براساس یکی از قوانین پارلمان انگلستان، تحت عنوان قانون وزارت ارتباطات مصوب سال 2002 ایجاد شده است. همین قانون همچنین به وزیر امور خارجه انگلستان، قدرت عزل و نصب ریاست آفکام و اعضایش و حتی قدرت انحلال موسسه آفکام را داده است. سرافراز افزود: بودجه آفکام به واسطه پرداخت وام دولتی و دریافت کمک‌های بلاعوض از سوی دولت انگلیس تامین می‌شود. در حقیقت، از آنجا که کمک‌های بلاعوض دولتی منبع اصلی بودجه آفکام به‌شمار می‌رود، اخیرا سازمان آمار ملی انگلستان اظهار نموده که آفکام ‌باید به عنوان یک بخش مرکزی دولتی شناخته شود. حال شما چگونه ادعا کرده‌اید که مستقل هستید و به دولت انگلیس وابستگی ندارید؟ آیا با اعلام چنین خلاف آشکاری که مطرح کرده‌اید، صلاحیت رسیدگی به شکایت‌ها علیه شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ها را دارید؟

معاون برون‌مرزی صداوسیما افزود: دولت پادشاهی انگلیس با کارنامه سیاه 4 قرن اخیر، شبکه پرس.تی.وی را به خاطر انتشار یک جمله خبری 10 ثانیه‌ای یکصد هزار پوند جریمه کرده و مجوز پخش آن را در اسکای لغو کند. جمله‌ای که مازیار بهاری گفته و پرس‌.تی.وی پخش کرده، این بوده است: «روز دوشنبه، 15 ژوئن، من گزارشی درخصوص حمله به یک پایگاه، یک پایگاه نظامی بسیج، برای کانال خبری 4 و همچنین مجله نیوزویک ارسال کردم.» آفکام مدعی است به خاطر پخش این جمله به حریم شخصی بهاری تجاوز شده و با او منصفانه رفتار نشده است. شبکه پرس.تی.وی قضاوت ناعادلانه آفکام را قبول ندارد و قضاوت را به افکار عمومی واگذار می‌کند که آیا دولت انگلیس به خاطر تجاوز به حقوق بشریت باید محاکمه و مجازات شود یا پرس.تی.وی؟ سرافراز در پایان خاطرنشان کرده، گمان باطل دیگری که به نظر می‌رسد آفکام از آن رنج می‌برد این باور وهم‌آلود است که با لغو مجوز می‌تواند پرس.تی.وی را از پخش حقیقت درباره رژیم سلطنتی انگلستان بازدارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها