عرضه بنزین پاک در روز هوای پاک

همزمان با روز هوای پاک، دولت هفته آینده فقط طی یک روز 9 میلیون لیتر بنزین و 10 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 که دارای گوگرد و آروماتیک اندکی نسبت به سایر بنزین‌های تولیدی کشور است، توزیع می‌کند.
کد خبر: ۴۵۱۳۲۲

به گزارش خبرنگار «جام‌جم»، در حال حاضر روزانه حدود 50 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود که دارای استاندارد یورو 2 است.

عدد اکتان (درجه آرام‌سوزی)‌ بنزین معمولی که هم‌اکنون در جایگاه‌ها عرضه می‌شود، 87 و اکتان بنزین سوپر 95 است.

گازوئیل و بنزین تولیدی معمولی در کشور دارای بیش از 10 پی‌پی‌ام گوگرد است و براساس سیاست‌های وزارت نفت در بخش پالایش قرار است از فروردین سال آینده بنزین و گازوئیل با استاندارد جدید یورو 4 و 5 که استاندارد روز اروپایی است، عرضه ‌شود.

تفاوت این دو نوع استاندارد فقط در میزان گوگرد آنهاست، این نوع بنزین سبک‌تر بوده و احتراق بهتر دارد. بنزین نوع سوپر آن با اکتان 95 تا 98 خواهد بود. استفاده از این سوخت بستگی به نوع خودروها نیز خواهد داشت.

بنزین تولیدی فعلی دارای MTBE (مواد افزودنی)‌ و گوگرد و مواد آروماتیک بالایی است. با راه‌اندازی تعدادی از واحدهای جدید در پالایشگاه امام خمینی شازند که دارای تجهیزات مدرن و فناوری پیشرفته روز دنیاست، بنزین تولیدی در این واحدها به میزان 16.5 میلیون لیتر تا پایان سال افزایش می‌یابد و بر این اساس از ابتدای سال 91 این نوع بنزین قابل عرضه در سراسر کشور خواهد بود.

این گزارش‌ حاکی است، واحدهای آر.سی.دی و آر.اف.سی.سی پالایشگاه شازند که اسفندماه راه‌اندازی خواهد شد، بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 تولید خواهد کرد.هم‌اکنون در پالایشگاه شازند 8.3 میلیون لیتر در روز از این نوع بنزین تولید می‌شود که با راه‌اندازی دو واحد مذکور در همین پالایشگاه 8.2 میلیون لیتر دیگر به مجموع فعلی بنزین اضافه خواهد شد.

این واحدها عملیات تصفیه گوگرد و مواد آروماتیک را اجرا می‌کنند که با کم کردن میزان گوگرد در بنزین تولیدی علاوه بر تاثیرات زیست‌محیطی، صرفه‌های اقتصادی نیز به دنبال خواهد دا شت زیرا گوگرد جدا شده از فرآورده‌های نفتی ارزش اقتصادی بالایی در ساخت آسفالت‌ و کودهای شیمیایی دارد.

به گزارش مهر، همزمان با بهره‌برداری از طرح توسعه پالایشگاه‌های نفت تهران، امام خمینی شازند و آبادان، ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل کم گوگرد با استاندارد روز اروپا فراهم شده است و برای نخستین بار به طور آزمایشی این نوع فرآورده با کیفیت مذکور همزمان با روز هوای پاک توزیع می‌شود.

این گزارش حاکی است، با بهره‌برداری از طرح‌های بنزین‌سازی، ظرفیت تولید بنزین در کشور افزایش می‌یابد. بر این اساس تا پایان امسال پالایشگاه آبادان روزانه 3.9 میلیون لیتر، تهران روزانه 1.8 میلیون لیتر و شازند 11 میلیون لیتر افزایش ظرفیت تولید بنزین خواهند داشت.

واحد بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس نیز با ظرفیت تولید 2.5 میلیون لیتر بنزین با استاندارد جدید اروپا تا پایان سال 91 به بهره‌برداری خواهد رسید.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طرح عرضه سوخت با استاندارد یورو 4 و 5 را فقط به مدت یک روز و به صورت آزمایشی اعلام کرد. این نوع سوخت در سطح جایگاه‌های تهران پنجشنبه هفته آینده با نرخ‌های فعلی بنزین عرضه می‌شود.

این گزارش حاکی است، در حال حاضر ایران با یک میلیون و 765 هزار بشکه ظرفیت پالایش نفت، بزرگ‌ترین پالایشگر نفت خاورمیانه به شمار می‌رود.

سرمایه‌گذاری 13.5 میلیارد دلاری برای اجرای 10 طرح بنزین‌سازی، بهبود فرآیند تولید و توسعه پالایشگاه‌های موجود را امکان‌پذیر می‌کند که با تکمیل این طرح‌ها تولید بنزین به 70 میلیون لیتر و گازوئیل به بیش از 100 میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد که علاوه بر تامین نیاز داخلی امکان صادرات این دو فرآورده استراتژیک را نیز فراهم می‌سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها