دیدار مرکل و سارکوزی در سایه‌ سقوط یورو

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نیکلا سارکوزی رییس جمهور فرانسه در نخستین دیدار خود در سال ۲۰۱۲ در مورد بحران بدهی کشورهای حوزه‌ یورو گفت و گو کردند. همزمان با این دیدار ارزش یورو به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۰ رسیده است.
کد خبر: ۴۵۰۸۴۶

به گزارش یورونیوز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز دوشنبه 9 ژانویه در برلین میزبان نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه بود. این دیدار سه هفته قبل از نشست سران حوزه یورو انجام شد و رهبران دو کشور ثروتمند اروپا پس از آن در نشستی خبری حاضر شدند.

آنگلا مرکل در این نشست خبری گفت با کمک «صندوق ثبات مالی اروپا» کشورهای حوزه یورو راحت تر می توانند قرض کنند و ما به دنبال صندوقی دائمی به این منظور هستیم.

مرکل همچنین گفت: «من شخصا از مالیات بر نقل و انتقالهای مالی حمایت می کنم. هرچند اگر بتوانیم همه کشورهای اتحادیه اروپا را به حمایت از این مالیات ترغیب کنیم بهتر خواهد بود. پیشنهاد کمیسیون اروپا در این باره همه 27 کشور اتحادیه اروپا را در بر می گیرد. آلمان و فرانسه موافقند که این مالیات در شرایط کنونی واکنش مناسبی است.»

نیکلا سارکوزی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت که بر خلاف گزارشهای منتشر شده او و خانم مرکل بر سر مالیات بر نقل و انتقالات مالی به توافق اصولی رسیده اند.

فرانسه برای به‌کارگیری مالیات بر نقل و انتقال در سطح ملی موافقت کرده است اما آلمان می گوید این مالیات را باید همه کشورهای اتحادیه اروپا اعمال کنند. اما بریتانیا گفته است تنها درصورتی این مالیات را در نظر می گیرد که موافقتی جهانی برای آن شکل گرفته باشد.

نیکلا سارکوی تاکید کرد: «ما علاقمندیم که توافقنامه جدید بر سر صندوق ثبات مالی اروپا در چند روز آینده امضا شود. ما انتظار داریم که این صندوق جدید تا شش ماه دیگر به اجرا دربیاید. ما آماده ایم که روند سرمایه گذاری در این صندوق را سریعتر کنیم.»

آنگلا مرکل تصریح کرد که اگر یونان نتواند به تعهداتی که داده است عمل کند بخش بعدی کمکهای اروپا و صندوق بین المللی پول به این کشور پرداخت نخواهد شد.

اقتصاد آلمان در وضعیت خوبی است و نگرانی اصلی مرکل اوضاع بحران زده منطقه یورو است. اما سارکوزی به جز منطقه یورو نگران رتبه اعتباری ممتاز فرانسه هم است که به تازگی از طرف موسسات اعتبارسنجی تهدید به کاهش شده است، آن هم چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه.

بحران بدهی‌ها در حوزه یورو کشور یونان را به لبه پرتگاه ورشکستگی کشانده است. دولت‌های ایرلند، اسپانیا، پرتغال و ایتالیا هم با بدهی‌های سنگینی مواجه هستند. این در حالی است که آمار و ارقام اقتصادی پیش بینی می کند که منطقه یورو در سال جاری میلادی وارد رکود شود.

ادامه کاهش ارزش یورو در برابر دلار

دیدار سران سیاسی آلمان و فرانسه در شرایطی انجام شد که ارزش یورو در برابر دلار آمریکا در روندی نزولی به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر سال ۲۰۱۰ سقوط کرده است.

ارزش برابری واحد پول کشورهای حوزه‌ی یورو، یکشنبه شب هشتم ژانویه برای نخستین بار در یک سال و نیم گذشته به زیر یک دلار و ۲۷ سنت رسید. صبح دوشنبه 9 ژانویه و با گشایش بازارهای بورس اروپا وضعیت یورو اندکی بهبود یافت اما همچنان مرز یک دلار و ۲۷ سنت را پشت سر نگذاشت.

ناظران یکی از علت‌های اصلی کاهش ارزش یورو را ادامه‌ بحران یونان و کم‌اثر بودن کمک‌های اتحادیه اروپا می‌دانند. بر این اساس آینده‌ ناروشن یونان بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران را با نگرانی‌های جدی روبرو کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها