مرجع ملی جنگل ساماندهی زباله‌ها در شمال کشور را وعده داد

جنگل‌های شمال پهناورتر شده است

انجمن‌ها، کارشناسان و دیده‌بانان جنگل می‌گویند جنگل‌های شمال ایران روز به روز تحلیل می‌روند، اما دیروز علی منتظری (مرجع ملی جنگل) آمارهایی را اعلام کرد که نشان می‌داد جنگل‌های هیرکانی نسبت به دهه 70 خورشیدی نه‌تنها کوچک‌تر نشده‌اند بلکه پهناورتر نیز شده‌اند.
کد خبر: ۴۴۸۳۳۲

او به عکسبرداری‌هایی استناد می‌کند که در سال 73 وسعت جنگل‌های شمال را یک میلیون و 847 هزار و 886 هکتار گزارش داده و در سال 86، یک میلیون و 939 هزار و 494 هکتار ، یعنی بیش از 90 هکتار افزایش مساحت طی 13 سال.

با این حال، منتظری که چند ماهی است سمت «مرجع ملی جنگل» را عهده‌دار شده و به عنوان تنها فردی که حق اظهارنظر رسمی درباره وضعیت جنگل‌ها را دارد، شناخته می‌شود دیروز در کنار اصحاب رسانه روز سختی را تجربه کرد.وی کسی است که همه باید به آمارهای او استناد کنند و حرفی روی حرفش نزنند، اما خبرنگاران با او چنین نکردند و در طول مصاحبه وضعیت نابسامان جنگل‌های شمال و تخریب‌ها و تجاوزاتی را که در این عرصه یک میلیون و 939 هکتاری اتفاق می‌افتد، گوشزد کردند.

خبرنگاران از منتظری می‌خواستند پاسخ دهد که چرا با وجود وضع نابسامان جنگل‌های شمال بودجه طرح خروج دام از جنگل حذف شده و چرا جنگل‌نشینانی که از جنگل خارج شده و در شهرک‌هایی ساماندهی شده‌اند همچنان اوضاع نامناسبی دارند و به بازگشت مجدد به جنگل فکر می‌کنند.دغدغه برخی خبرنگاران در این نشست حرکت منتظری و همکارانش به سمت برداشت چوب از جنگل‌های شمال و نگاه تجاری به این عرصه‌ها بود در حالی که تداوم دفن زباله در جنگل‌های هیرکانی که چندین هکتار از این جنگل‌ها را روبه نابودی برده است نیز نگرانی خبرنگاران دیگری بود که آن را با منتظری در میان گذاشتند. حرکت بی‌وقفه زمین‌خواران در شمال کشور که سبب شده آنها حتی به اراضی ملی نیز رحم نکنند و این معضل که هنوز مردان سیاست برای راضی کردن مردم از جنگل‌ها هزینه می‌کنند هم موضوع سوال خبرنگاران از این مدیر بود.

البته برخلاف انتظار، این نشست به یک گردهمایی برای پیدا کردن نقاط ضعف مدیریت جنگل‌های شمال تبدیل نشد، ‌چون «مرجع ملی جنگل» به تمام سوالات با احتیاط کامل پاسخ داد و حتی با مهارت از پاسخ دادن به برخی پرسش‌ها طفره رفت تا آنجا که مورد اعتراض خبرنگار «جام‌جم» هم قرار گرفت.

وی در خصوص حذف بودجه طرح خروج دام از جنگل گفت که تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان سال گذشته از محل اجرای این طرح بازدید کردند و قرار است در طول برنامه پنجم توسعه 3 میلیون دام ساماندهی شود.

همچنین در حالی که جنگل‌نشینان اسکان داده شده در آستارا با وضعیت اسفناک معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و حسرت بازگشت به جنگل را می‌خورند، منتظری وعده داد که تا قبل از عید امسال وضعیت این شهرک ساماندهی شود.

وی در مورد برداشت چوب از جنگل‌های شمال که همیشه به عنوان یکی از عوامل تخریب شناخته می‌شود به خبرنگاران اطمینان داد که جای هیچ نگرانی وجود ندارد. او در حالی این اطمینان را به اصحاب رسانه داد که هم‌اکنون سالانه 800 هزار مترمکعب چوب به صورت مجاز و 817 هزار مترمکعب چوب به صورت غیرمجاز از جنگل‌های شمال برداشت می‌شود که کمبود بیش از 3 میلیون و 478 مترمکعب چوب در سال به افزایش برداشت‌های غیرمجاز دامن می‌زند.

منتظری ساماندهی زباله‌ها را در شمال کشور هم با دادن یک وعده به آینده موکول کرد و با بیان این‌که در دو سه اخیر هیچ مجوز دفن زباله‌ای در جنگل‌های شمال صادر نشده است، اعلام کرد که با راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز در بابل و آغاز به کار آزمایشی آن کلید حل این مشکل در شمال زده می‌شود.مرجع ملی جنگل در حالی این پاسخ‌ها را در قبال سوالات خبرنگاران ارائه کرد که معتقد است افزایش سطح جنگل‌های شمال از سال 73 تاکنون که به واسطه اقداماتی چون جنگلکاری در مناطق تخریب شده کوهستانی و احیا و غنی‌سازی در جنگل‌های مخروبه و حفاظت و قرق اتفاق افتاده، نشانه عزم ملی برای حفظ جنگل‌های هیرکانی است؛ عزمی که با طرح اقدام ملی جنگل کامل می‌شود و در صورت نهایی شدن، انضباطی عمومی در شمال کشور ایجاد می‌شود که بر مبنای آن تمام پروژه‌های عمرانی باید تابع موازین حفظ جنگل شوند.

مریم خباز ‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها