ژاپن: ژاپن یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه پرداختن به مسأله پیش‌بینی زلزله است که از سال 1963 با تشکیل کمیته پیش‌بینی زلزله کار خود را در این زمینه آغاز کرده است.
کد خبر: ۴۴۷۷۴۸

مرکز تحقیقات پیش‌بینی زلزله ژاپن نیز سال 1994 تأسیس شد تا پایه‌گذار و حامی تحقیقات ملی و بین‌المللی در زمینه پیش‌بینی زلزله باشد. به‌علاوه، دانشگاه‌های کیوتو، توکایی و توکیو نیز در زمینه پیش‌بینی زلزله در موضوعاتی مانند بررسی فیزیک تولید زلزله و انتشار گسیختگی، پایش تغییر شکل پوسته و همچنین مطالعه پیش‌نشانگرهای مختلف لرزه‌ای، الکترومغناطیسی، الکتریکی و گرانی سنجی فعالیت می‌کنند.

چین: به‌رغم وجود سابقه غیرعلمی طولانی برای پیش‌بینی زلزله در چین، اقدامات جدید و علمی از دهه 80 در این کشور آغاز شد. این تحقیقات عمدتاً روی رفتار غیرعادی حیوانات، پایش سطح و کیفیت آب چاه‌ها، تغییر شکل پوسته، بی‌هنجاری‌های مغناطیسی و الکترومغناطیسی و همچنین پیش‌نشانگرهای لرزه‌ای متمرکز شده‌اند. درحال حاضر، مرکز پیش‌بینی زلزله وابسته به موسسه زلزله‌شناسی چین، بسیاری از این تحقیقات را پایه‌گذاری و اداره می‌کند.

ایالات متحده آمریکا: موسسات و ارگان‌های مختلفی در آمریکا تحقیقات راجع به زلزله و پیش‌بینی آن را بر عهده گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به سازمان زمین شناسی آمریکا، مرکز تحقیقات ناسا، JPL و همچنین دانشگاه‌های کالیفرنیا (UCLA)، استنفورد و برکلی اشاره کرد. عمده فعالیت‌های تحقیقاتی این مراکز در زمینه درک و بسط دانش فیزیک تولید زلزله، پایش و مدلسازی تغییر شکل پوسته، استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، مطالعات ژئوفیزیک درون چاهی، پایش کمیت‌های ژئودتیکی، تداخل‌سنجی راداری، بررسی خواص شیمیایی آب‌های زیرزمینی و همچنین پایش پیش‌نشانگرهای لرزه‌ای، مغناطیسی، الکترومغناطیسی، یونسفری و مادون قرمز است.

روسیه: اصلی‌ترین مرکز تحقیقات در زمینه پیش‌بینی زلزله در روسیه، مؤسسه بین‌المللی تئوری پیش‌بینی زلزله (IIEPT) وابسته به آکادمی علوم روسیه است. محور فعالیت‌های این مرکز، بررسی کاربرد ریاضیات پیشرفته در زلزله‌شناسی و بخصوص پیش‌بینی زلزله است که مباحثی همچون نظریه آشوب، دینامیک غیرخطی لیتوسفر، توسعه ناپایداری در سیستم‌های غیرخطی، الگوریتم‌های پیش‌بینی میان‌مدت زلزله و همچنین پایش و تحلیل تغییرات میدان تنش ـ کرنش را در بر می‌گیرد. علاوه بر تحقیقات نظری، برنامه‌هایی نیز برای پایش کمیت‌های پیش نشانگری یونسفری توسط ماهواره تدوین و اجرا شده است.

ایتالیا: در ایتالیا، عمده تحقیقات در زمینه پیش‌بینی زلزله بر عهده مرکز بین‌المللی فیزیک نظری (ICTP) و همچنین دانشگاه رُم است. در مرکز بین‌المللی فیزیک نظری، برنامه‌ای با عنوان SAND برای بررسی دینامیک غیرخطی و کاربرد آن در پیش‌بینی زلزله طراحی‌ شده که توسط دانشمندان گروه زمین شناسی دانشگاه Trieste اداره می‌شود. این برنامه تحقیقاتی با همکاری گروهی از دانشمندان برجسته روسی انجام می‌شود. در دانشگاه رُم، تحقیقات اغلب روی پیش‌نشانگرهای الکتریکی، مغناطیسی و الکترومغناطیسی متمرکز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها