با گذشت 3 روز از ناآرامی‌های تازه در قاهره، تعداد کشته‌ها و مجروحان حمله نیروهای امنیتی و نظامی مصر به تحصن‌کنندگان و تظاهرات‌کنندگان میدان التحریر و خیابان قصر العینی همچنان رو به افزایش است. درحالی‌که آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت مصر از مجروحان حوادث 3 روز گذشته میدان التحریر و خیابان قصر العینی 440 نفر اعلام شده است، بیمارستان میدانی التحریر که در نزدیکی مسجد عمر مکرم واقع شده از مجروح شدن 700 نفر خبر می‌دهد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت مصر تاکنون 10 نفر نیز جان خود را از دست داده‌ و کشته‌ شده‌اند.
کد خبر: ۴۴۶۹۲۴

به گزارش فارس، حوادث روز شنبه بر اثر حمله و یورش نیروهای امنیتی و نظامی مصر به تحصن‌کنندگان خیابان قصر العینی روی داد که در برابر مقر دفتر نخست‌وزیری مصر تحصن کرده و نسبت به انتصاب کمال الجنزوری به عنوان نخست‌وزیر دولت نجات ملی مصر اعتراض داشتند. در این حوادث علاوه بر کشته و مجروح شدن صدها مصری، نیروهای امنیتی مصر به چادرهای تحصن‌کنندگان التحریر یورش برده و آنها را به آتش کشیدند؛ همچنین آتش‌سوزی‌هایی در طبقه اول ساختمان نخست‌وزیری در قصر العینی روی داد که در آن اسناد و کتاب‌های قدیمی مصر نگهداری می‌شد. از سوی دیگر شاهدان عینی تاکید کردند که نیروهای امنیتی مصر پس از آتش زدن خیمه‌های تحصن‌کنندگان به بیمارستان‌های میدانی التحریر حمله برده و پزشکان این بیمارستان‌ها و مجروحان آنها را ربوده و داروها و تجهیزات پزشکی‌شان را به آتش ‌کشیدند. شاهدان عینی در خیابان قصر العینی اظهار کردند که خودروهای امنیتی و ارتش مصر را دیده‌اند که تظاهرات‌کنندگان مصری را با زور سوار کرده و با خود می‌بردند.

با این حال و با وجود سرکوب شدید و درگیری‌هایی که تا روز گذشته همچنان در التحریر ادامه داشت، بسیاری از تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی مصر با دادن فراخوان‌هایی از انقلابیون این کشور درخواست کردند برای اعتصاب مجدد در التحریر بار دیگر در این میدان تجمع کنند که بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون 13 خیمه اعتصاب در میدان نصب شده است. از سوی دیگر و در واکنش به قتل و کشتار و سرکوب شدید تظاهرات‌کنندگان و تحصن‌کنندگان مصری، شورای عالی نظامی مصر تنها به انتشار بیانیه‌ای اکتفا کرد که در آن به خاطر حوادث روی داده در خیابان قصر العینی و میدان التحریر ابراز تاسف کرده بود.

این بیانیه شورای عالی نظامی مصر با انتقاد بسیاری از شخصیت‌های مصری از جمله محمد البرادعی، جورج اسحاق، عبد المنعم ابو الفتوح، محمد سلیم العوا، محمد البلتاجی، ابو العلاء ماضی و بسیاری از جنبش‌ها و تشکل‌های سیاسی از جمله جنبش 6 آوریل مواجه شد.

بسیاری از فعالان مصری پاسخ این بیانیه شورای عالی نظامی را با ارسال تصاویری از حملات و جنایات نیروهای نظامی و امنیتی به این شورا داده و تاکید کردند که این نحوه برخوردهای شورای عالی نظامی، ملت مصر را به یاد سیاست‌های دوران حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مخلوع مصر می‌اندازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها