گفت‌وگو اختصاصی«جام جم آنلاین»

سفیر ژاپن: نفت را به ما گران‌تر می‌فروشید!

مبادلات نفتی ایران و ژاپن سابقه ای دیرینه دارد. چه در زمان جنگ جهانی دوم و چه در برهه فعلی، توکیو همواره یکی از خریداران عمده نفت تهران بوده است.در حال حاضر، ارزش مبادلات تجاری میان این دو کشور از مرز 12میلیارد دلار در سال گذشته و بالغ بر 10 میلیارد دلار از این حجم معاملات به فروش طلای سیاه به سرزمین آفتاب تابان برمی گردد.البته روابط نفتی گسترده همواره با چالش ها و موانعی روبرو بوده و تحریم های اقتصادی ایران در کیفیت روابط نفتی این دو کشور آسیایی تاثیر داشت.
کد خبر: ۴۴۵۰۰۱

مبادلات نفتی ایران و ژاپن سابقه ای دیرینه دارد. چه در زمان جنگ جهانی دوم و چه در برهه فعلی، توکیو همواره یکی از خریداران عمده نفت تهران بوده است.

در حال حاضر، ارزش مبادلات تجاری میان این دو کشور از مرز 12میلیارد دلار در سال گذشته است و بالغ بر 10 میلیارد دلار از این حجم معاملات به فروش طلای سیاه به سرزمین آفتاب تابان برمی گردد.

البته این روابط نفتی گسترده همواره با چالش ها و موانعی نیز روبرو بوده و تحریم های اقتصادی ایران در کیفیت روابط نفتی این دو کشور آسیایی بی تاثیر نبوده است.

گریزی کوتاه به اوضاع " ژاپن پس از زلزله " و واکاوی وضعیت تبادل انرژی میان تهران و توکیو، دغدغه هایی است که ما را پای صحبت های کین ایچی کومانو، سفیر کبیر ژاپن در ایران نشاند.

کومانو معتقد است که تحریم ها در تجارت نفت ایران و ژاپن تاثیری نداشته  و این محدودیت ها، تنها در حوزه اکتشاف نفت موثر بوده است. مشروح این مصاحبه را از نظر می گذرانید.

- پس از آن زلزله هولناک، خسارت های معنوی و اقتصادی فراوانی به کشور ژاپن تحمیل شد. شما به عنوان نماینده دولت ژاپن در ایران، اوضاع سیاسی و اقتصادی کشورتان را پس از زلزله چگونه ارزیابی می کنید؟
به بیان دیگر، با وجود استعفای آقای کان و روی کارآمدن دولت جدید، آیا اولویت های سیاسی و اقتصادی آقای نودا در راس این دولت نوپا، توانسته است که ژاپن را به اوضاع قبل از زلزله برگرداند؟

- دولت آقای نودا و حزب دموکرات(حزب حاکم)، فعلا دو اولویت اصلی را مد نظر دارد. اولویت اول، سرعت دادن به کار کمک رسانی و بازسازی خرابی های حاصل از زلزله خواهد بود و اولویت دوم نیز ایجاد توازن بین رشد اقتصادی با کاهش کسری بودجه در ژاپن است.

هم اکنون بدهی دولت ژاپن بالاست. از سوی دیگر هزینه ها نیز حجم بودجه را بالا برده است. همه این هزینه ها از طریق مالیات مردم ژاپن تامین نخواهد شد و دولت ژاپن در حال حاضر مجبور شده است که اوراق قرضه بسیار زیادی را بین مردم توزیع کند.

به گونه ای که دولت آنقدر اوراق قرضه صادر کرده است که بدهی کل دولت ژاپن به 200 درصد تولید ناخالص ملی رسیده است. اما سپرده مردم ژاپن در بانک ها نیز بسیار بالاست و تقریبا سپرده های مردم ژاپن به 200 درصد تولید ناخالص ملی رسیده است .

دولت ژاپن حتی می توانست که این اوراق قرضه را بین مردم کشور خودمان توزیع کند اما ما نمی خواهیم که کسری بودجه فعلی را تنها با فروش اوراق قرضه به داخل و خارج از کشورتامین کنیم ؛ زیرا می ترسیم که به سرنوشت کشوری مثل یونان گرفتار شویم.

برای رسیدن به یک اقتصاد سالم ، به یک رشد متوازن اقتصادی نیاز داریم  و به همین دلیل اولویت دوم دولت جدید ژاپن ، کاهش کسری بودجه خواهد بود.

به طور کلی، در امر بازسازی و کاهش کسری بودجه،‌ در مسیر پیشرفت حرکت می کنیم اما هنوز با ژاپن قبل از زلزله فاصله زیادی داریم.

- آیا تغییر نخست وزیر بر روابط تهران و توکیو تاثیری گذاشته است؟

- خیر. روی کارآمدن دولت جدید در ژاپن، هیچ تاثیری بر روابط سیاسی و تجاری  میان تهران و توکیو نگذاشته است. جابجایی قدرت سیاسی در ژاپن ، برکیفیت خوب روابط تهران و توکیو بی‌تاثیر است.

- اگر بخواهیم کمی رک تر حرف بزنیم، گاه درحوزه روابط اقتصادی و سیاسی میان ایران و ژاپن تناقضاتی مشاهده می شود. از سویی همواره شاهد هستیم که دو کشور بر گسترش روابط حسنه میان یکدیگر تاکید دارند اما درمقام عمل می بینیم که شرکت ((اینپکس))که بزرگترین شرکت نفتی ژاپن است، به جمع تحریم کنندگان صنعت نفت ایران می پیوندد!

- ببینید شرکت اینپکس ژاپن یک شرکت خصوصی است و فعالیت این شرکت نفتی در ایران اصلا به مرحله ی تولید نفت درمیدان نفتی آزادگان ختم نشد.

در واقع، شرکت اینپکس، تازه در مرحله اول اکتشاف نفت بود و با کناره گیری سریع از فعالیت در صنعت نفت ایران، تاثیر مثبت یا منفی در حوزه های نفت خیز ایران برجای نگذاشت.

- بگذارید سوال را این گونه مطرح کنم که با وجود تحریم های نفتی علیه ایران، آیا دولت ژاپن همچنان به ادامه همکاری های نفتی با ایران علاقه مند است؟

-دولت ژاپن تا سال 2010 روزانه 360 هزار بشکه از نفت ایران خریداری کرده است. پس از عربستان ، امارات و قطر، هم اکنون ایران چهارمین کشور بزرگ صادر کننده نفت به ژاپن است.

از سوی دیگر ، پس از چین، کشور ژاپن در سه سال گذشته ،بزرگترین خریدار نفت ایرانی ها بوده است.

خوشبختانه تجارت نفت از حوزه اقدامات تحریمی خارج است و این موضوع نیز بر دولت ایران و ژاپن واضح است.

تجارت نفت در ایران از طریق شرکت ملی نفت ایران صورت می گیرد اما در کشور ژاپن، تجارت نفت از طریق شرکت های ژاپنی انجام می شود. این شرکت های ژاپنی برای تجارت نفت با ایران محدودیتی ندارند اما برای فعالیت در زمینه اکتشاف نفت ایران با محدودیت روبرو هستند.

شما می دانید که آمریکا از نظر اکتشاف و تولید نفت در جهان قدرت و تاثیرگذاری زیادی دارد و بیشتر کمپانی های نفتی جهان با آمریکا روابط قوی دارند.

 آمریکا اجازه نمی دهد که این کمپانی های بزرگ از نظر تولید و اکتشاف نفت با ایران روابط قوی داشته باشند. این کمپانی های نفتی در آمریکا نیز کار می کنند و اگر تحریم ها را بشکنند ، دیگر نمی توانند در ایالات متحده  کار کنند.

در واقع تحریم ها علیه ایران در حوزه تجارت نفت تاثیری نداشته است اما برای ما در برخی از حوزه های دیگر اثر گذار بوده است. من هم می خواهم با شما رک حرف بزنم و اعلام می کنم که ایرانی ها نفت را به ما گران می فروشند.

 قیمت نفت ایران برای خریداران ژاپنی نسبت به نفتی که ایران به اروپا و آسیای شرقی می فروشد، قدری گران تر است. قیمت نفت ایران نسبت به قیمت نفتی که کشورهای عربستان ، کویت و امارات به ژاپنی ها می فروشند بالاتر است.

-آیا مسافت جغرافیایی و هزینه زیاد انتقال نفت ایران به ژاپن، در افزایش قیمت نفت صادراتی ایران به کشور شما موثر نبوده است؟

- نه، گمان نمی کنم .

-خب، پس به اعتقاد شما چرا ایران باید نفت را به ژاپنی ها گران تر بفروشد؟

-من نمی دانم. بهتر است این سوال را از شرکت ملی نفت ایران بپرسید.

-با وجود این که اعلام می کنید قیمت نفت صادراتی ایران به ژاپن گران است ،پیش بینی می کنید که در ماه های منتهی به سال جاری میلادی، حجم تجارت نفتی بین شرکت های خصوصی ژاپن و شرکت ملی نفت ایران به چه سمتی سوق یابد؟

- افزایش یا کاهش حجم تجارت نفتی میان ایران و ژاپن، به کمپانی های خریدار نفت ایران در ژاپن بستگی دارد.

طبیعی است که این کمپانی ها همواره به دنبال سود بیشتر باشند و این شرکت ها به عوامل متعددی برای خرید نفت از کشورهای نفت خیز نگاه می کنند.

مثلا زمانی که اوضاع سیاسی کشور لیبی وخیم شد، خرید نفت از کشور لیبی را کاهش دادیم. به همین دلیل است که می گویم تجارت نفت ایران و ژاپن به خیلی از عوامل بستگی دارد و نمی توان از هم اکنون پیش بینی کرد که حجم تجارت انرژی میان دو کشور در ماه های آینده به چه سمتی پیش می رود .

- به عنوان سوال پایانی ، شاید برای برخی از مردم ایران جالب باشد که بدانند یک دیپلمات ژاپنی، اوقات فراغتش را در کشوری مثل ایران چگونه می گذراند؟

- بیشتر اوقات فراغتم در ایران را به خواندن روزنامه و گوش دادن به موسیقی کلاسیک، موسیقی ژاپنی و افریقایی می گذرانم.

من روزی سه ساعت، روزنامه های کشور ایران را می خوانم و گاه در روزهای تعطیل از صبح تا شب به خواندن روزنامه ها و کتاب های ایرانی می پردازم.

تازگی ها کتابی به نام «ایران شناسی در ژاپن» نوشته آقای رجب زاده را خواندم و کلا به کتاب های نویسندگان ایرانی و کتاب هایی که در باره ژاپن نوشته شده باشد، علاقه مندم.

به علت شلوغی و ترافیک کمتر بیرون می روم و وقتی رهبر ایران در نماز جمعه ها سخنرانی می کند، حتما در تلویزیون به صحبت هایشان گوش می کنم.

امین جلالوند – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها