موقعی که سیاست‌های پلاتینی شکست می‌خورد

سیتی، در نقطه مقابل تیم‌های کم امکانات اروپا

یک فرضیه و توصیه اکید میشل پلاتینی که بتازگی دلایل روشنی برای رد کردن و تکذیب آن به دست آمده، این است که ریخت و پا‌ش‌های عظیم در ورزش فوتبال و خریداری ستاره‌های این ورزش با قیمت‌های نجومی و انباشتن آنها روی هم لزوما به معنای داشتن تیمی خوب و قوی نیست و پیامد قطعی آن کسب موفقیت‌های بزرگ نخواهد بود. آنچه این فرضیه را از اعتبار انداخته، نمایش‌های این فصل تیم منچسترسیتی است. در حالی که رئیس فرانسوی نهاد حاکم بر فوتبال اروپا به کرات از باشگاه‌های این قاره خواسته است که به جای خرج کردن ارقامی نجومی و جمع‌آوری ستاره‌ها به پرورش بازیکنان جوان بپردازند و از فوتبال رده‌های سنی پایه غافل نمانند و به جای کسب موفقیت در پی خریداری موفقیت نباشند، سیتی در نقطه‌ای 180 درجه متفاوت با فرضیه فوق و با هزینه‌ای سرسام‌آور موفقیت را به سوی خود فراخوانده است.
کد خبر: ۴۴۳۰۴۹

این باشگاه در 3 سال و نیمی که از تملک آن توسط ثروتمندان اماراتی می‌گذرد، با هزینه‌ای بیش از 350 میلیون پوند بیش از 25بازیکن زبده و تازه‌ را جذب خویش کرده و در نتیجه به کلی تغییر یافته و متحول شده است.

اگر فرضیه پلاتینی صحت ‌داشت، سیتی نه مجری فوتبال زیبا می‌بود و نه موفق می‌شد، اما می‌دانید که این تیم بعد از فتح جام حذفی انگلیس در آخرین روزهای فصل پیش در این فصل چند درجه بالاتر رفته و باز هم بهتر شده، به طوری که در تمامی 9 هفته نخست فصل فعلی لیگ انگلیس بی‌شکست ماند و در یکی از مهم‌ترین مسابقات فصل، یونایتد را در اولدترافورد با نتیجه عجیب و غریب 6 بر یک له کرد.

در شرایطی که توصیه رئیس فرانسوی یوفا به تمامی اعضای جامعه فوتبال اروپا این بوده که به جای خریداری جام‌ها آن را با کیفیت کار خود تصاحب کنند، سیتی نه‌تنها این جام‌ها را خریداری کرده، بلکه گاه مجری بازی‌های تماشایی و بسیار برتر از رقبا هم بوده و اغلب بردهایش هم سزاوارانه به دست آمده و سرآمد آنها نمایش اخیر سیتی در دربی شهر منچستر در برابر شیاطین سرخ ـ حاکمان 20 سال اخیر فوتبال بریتانیا ـ بوده است.

پلاتینی از وقتی 4 سال و 9 ماه پیش به جانشینی لنارت یوهان‌سون سوئدی رئیس یوفا شد، پیوسته کوشیده است سهم و جای تیم‌های کوچک و غیرمشهور را در لیگ قهرمانان اروپا بیشتر کند.

او حتی ابتدا قصد داشت از سهمیه کشورهای نامدار و 4 سهمیه‌ای در لیگ قاره بکاهد و آن را به کشورهای درجه سوم و چهارم اروپا بسپارد، اما مخالفت شدید انگلیس، اسپانیا و ایتالیا به عنوان قدرت‌های برتر قاره او را از این کار بازداشت و سرمربی و کاپیتان سابق تیم ملی فرانسه نیز مجبور شد از آن قضیه کنار بکشد و به دنبال راه‌هایی دیگر برای مطرح کردن تیم‌های کم‌هزینه و حتی نیمه‌حرفه‌ای اروپا و وارد ساختن آنها به صحنه مسابقات لیگ قهرمانان این قاره و همچنین «لیگ اروپا» (جام یوفای سابق)‌ برود که به برخی موفقیت‌ها هم در این زمینه رسید.

با این حال براساس آنچه برای من‌ سیتی روی داده و شمه‌ای از آن را آوردیم، پلاتینی بیش از هر کسی از بابت درخشش چشمگیر سیتی و به واقع موفق از آب درآمدن سیاست‌های کاری این تیم مغبون شده و با این که شخصا هیچ عنادی با تیم روبرتو مانچینی ایتالیایی ندارد، اما در دل ترجیح می‌داد که این اتفاقات نیفتد.

حالا هر کسی در فوتبال اروپا می‌تواند مدعی شود که مثل منچستر سیتی در حال حاضر و چلسی 7، 8 سال پیش و رئال مادرید 12، 13 سال پیش می‌توان ستاره‌های روز جهان را دستچین و خریداری کرد و به یک جا آورد و با استمرار در تلاش و تمرین به بازی گروهی جالبی نایل ساخت و درپی آن به پیروزی‌هایی بزرگ رسید که برای تیم‌های کوچک‌تر و فاقد امکانات مالی و مورد اشاره پلاتینی غیرقابل دسترس است.

منبع: S.I.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها