«پیش به سوی شگفتی سوم». این جمله خولیو ولاسکو سرمربی تیم ملی والیبال کشورمان پس از برتری مقابل لهستان، تیم بدون شکست جام جهانی بود، هدفی که در ادامه شگفتی سازی ایران در این رقابت‌ها محقق شد و آرژانتین هم مقابل تیم پرقدرت ایران سرتعظیم فرود آورد. لهستان قهرمان اروپا در سال 2009 و تیمی که با 3 پیروزی پیاپی در جام جهانی به استقبال تیم ملی والیبال ایران آمده بود، تصور نمی‌کرد پس از صربستان دومین تیم بزرگ مغلوب شده مقابل ایران لقب بگیرد. با این حال خولیو ولاسکو در این دیدار هم شاگردانش را عالی هدایت کرد تا در پایان و در میان بهت آناستازی، شاگرد سابقش و سرمربی کنونی لهستان، این تیم ایران باشد که پیروزی 3 بر 2 را جشن می‌گیرد.
کد خبر: ۴۴۲۸۱۵

در این بازی که صبح روز پنجشنبه برگزار شد تیم ایران در گیم‌های دوم، چهارم و پنجم و با نتایج 28ـ26، 26ـ24 و 15ـ11 پیروز شد و گیم‌های اول و سوم را با نتایج 25 بر 23 و 25 بر 8 به حریف واگذار کرد.

در این بازی اوج هنر ولاسکو در گیم سوم بود، جایی که وقتی دید عنان کار از دستش خارج شده هر 6 بازیکن اصلی تیم را بیرون کشید و به 6 بازیکن ذخیره میدان داد تا نفرات اصلی در این گیم به استراحت بپردازند؛ ترفندی که کار ساز شد و تیم ایران با پیروزی در گیم چهارم، در گیم پنجم نیز حریف قدرتمند خود را خلع سلاح کرد.

در پایان این دیدار و پس از آن‌که مهدی بازارگرد به عنوان بهترین بازیکن میدان لقب گرفت، ولاسکو در جمع خبرنگاران گفت: «خیلی خوشحالم، چون یکی از قویترین تیم‌های جهان را شکست دادیم. قابل انکار نیست که لهستان از ما قوی‌تر است، اما این تیم مثل صربستان شانس برد را به ما داد و ما هم از آن نهایت استفاده را کردیم و برنده شدیم. دریافت و سرویس ما امروز تازه دریافت و سرویس شد.»وی افزود: «بعد از پیروزی مقابل صربستان به بازیکنانم گفتم حالا که شگفتی اول را رقم زده اید چرا دنبال دومی نباشیم و حالا که شگفتی دوم رقم خورده است به بازیکنانم می‌گویم بیایید شانس مان را برای خلق شگفتی سوم و شکست دادن آرژانتین امتحان کنیم.»

این اتفاق افتاد و آرژانتین تیم دوم قاره آمریکای جنوبی هم گرچه در گیم‌های اول و سوم با نتایج 25 بر 15 و 26 بر 24 طعم برد را مقابل تیم ایران چشید، اما در گیم‌های دوم، چهارم و پنجم این تیم ایران بود که 25 بر 21،25 بر 16 و 15 بر 12 برنده از زمین خارج شد تا ایران این بازی مهم را هم 3 بر 2 پیروز شود.

پس از پایان این بازی این بار نوبت حمزه زرینی رسید که به عنوان برترین بازیکن میدان لقب بگیرد، اما ولاسکو که در پایان بازی به دلیل شکست دادن تیم کشورش، در ظاهر خوشحالی خود را کنترل می‌کرد، در کنفرانس خبری بازی نتوانست این خوشحالی خود را پنهان کند: «باید بگویم واقعا خوشحالم. ما امروز یکی از بهترین تیم‌های دنیا را شکست دادیم، ترکیب دفاعی ما خوب بود و در این قسمت از عملکرد مهدی مهدوی، پاسور تیمم هم بسیار راضی هستم، چرا که وی در دفاع‌ها نقش زیادی داشت.»

علیرضا نادی، کاپیتان تیم ملی نیز در این باره گفت: «برابر آرژانتین تنها به پیروزی فکر می‌کردیم، گرچه حریف تــــیم با تجربه‌ای بود، اما کادر فنی تاکتیک ویژه‌ای برای دفاع در نظر گرفته بود و شاهد بودیم که پس از گیم دوم عملکرد خوبی در دفاع داشتیم.»

تمجید فدراسیون جهانی از ستاره جوان ایران

اتفاق جالب توجه در 3 پیروزی تاریخی والیبال ایران مقابل صربستان، لهستان و آرژانتین، کسب امتیاز پایانی توسط جوان 18 ساله تیم ملی، پوریا فیاضی بود. سایت فدراسیون جهانی در مطلبی با اشاره به درخشش این بازیکن نوشت: «فیاضی که در گذشته ستاره‌های بزرگ والیبال را فقط در تلویزیون می‌دید، هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد در میدانی به این بزرگی حاضر شود، اما مهاجم جوان ایران نمایش خیره‌کننده‌ای در جام‌جهانی دارد و درخشش او و دیگر ملی پوشان کشورش باعث شده تا همه نگاه‌ها متوجه ایران شود.»

این سایت همچنین با اشاره به حضور تماشاگران ایرانی در سالن محل برگزاری دیدار ایران و آرژانتین از قول یکی از تماشاگران ایرانی نوشت: «ولاسکو جادوگری است که باعث رشد، پیشرفت و توسعه سریع والیبال ایران شده است.»

5 سال برنامه‌ریزی و ولاسکو؛ رمز موفقیت

از نگاه محمدرضا داورزنی، ولاسکو تنها عامل پیشرفت و توسعه والیبال ایران نبوده است. سرپرست فدراسیون والیبال در گفت وگو با «جام‌جم»، درخشش تیم ملی در پیـکارهای جام جهانی را حاصل 5 سال برنامه‌ریزی فدراسیون دانست و گفت: «موفقیتی در این سطح کاری نیست که درشش ماه یا یک سال به دست‌آید. به نظر من تنها کمبود والیبال ایران تجربه بود که خوشبختانه در این رقابت‌ها با کمک دانش فنی بالای ولاسکو و تجارب بی‌نظیر او این نقیصه هم برطرف شد و می‌بینیم که تیم ایران به قدرت نمایی می‌پردازد.»

داورزنی که قرار است از امروز به ژاپن برود تا در آستانه بازی با آمریکا پاداش‌های ویژه‌ای به ملی‌پوشان بدهد، افزود: «قاعدتا قرار گرفتن تیم ایران در رده‌های اول تا سوم این رقابت‌ها بسیار دشوار است با این حال گرچه خود ما انتظار کسب چنین نتایجی را از تیم ملی نداشتیم و تنها به جنگنده بودن این تیم یقین داشتیم، اما تیم ما گام به گام جلو می‌رود و با توجه به این‌که حریف بعدی آمریکاست این اطمینان را می‌دهم که با توجه به حساسیت‌هایی که در رابطه با این دیدار وجود دارد ملی پوشان ایران باتعصب تر و با غیرت‌تر از همیشه مقابل این تیم قرار خواهند گرفت.»

وی با اشاره به این‌که فدراسیون والیبال تا بازی‌های المپیک با ولاسکو قرارداد دارد، گفت: «ما تازه در آغاز راه هستیم و حفظ موقعیتمان در این سطح به مراتب سخت‌تر از رسیدن به آن است، در نتیجه همچنان برای برطرف کردن نقاط ضعف خود تلاش خواهیم کرد و این مربی بزرگ را حتی پس از بازی‌های المپیک نیز و این بار برای درخشش در لیگ جهانی والیبال و تداوم قدرت نمایی والیبال ایران در میان قدرت‌های این رشته حفظ خواهیم کرد.»داورزنی تصریح کرد: «تا همین جای کار تیم ما بسیار عالی ظاهر شده است و مردم عزیز نباید نگران عدم صعود تیم ملی به المپیک باشند چرا که از 12 خردادماه و در ژاپن یک مرحله دیگر انتخابی المپیک را در پیش داریم که با حضور ایران، ژاپن، چین، کره جنوبی و 4 تیم از قاره‌های دیگر برگزار خواهد شد و طی آن تیم قهرمان مسابقات در کنار تیم اول آسیا مجوز حضور در المپیک را دریافت خواهند کرد. برنامه‌ریزی ما هم به گونه‌ای است که در آن رقابت‌ها سهمیه قطعی حضور در المپیک را به دست آوریم.»

آمریکا؛ حریف بعدی تیم ملی والیبال

با پیروزی تاریخی تیم والیبال کشورمان مقابل آرژانتین دور دوم رقابت‌های جام جهانی نیز به پایان رسید تا خولیو ولاسکو و شاگردانش با خاطره‌ای خوش شهر اوزاکا را به مقصد فوکوئوکا ترک کنند.12 تیم حاضر در جام جهانی والیبال امروز را استراحت خواهند کرد تا از فردا شاهد رقابت‌های دور سوم باشیم. تیم ملی والیبال کشورمان که تاکنون 4 بازی از 5 بازی خود را برده است، ساعت 5:30 بامداد فردا (یکشنبه) به مصاف آمریکایی می‌رود که در رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال، بعد از برزیل، روسیه و ایتالیا در مکان چهارم قرار دارد. البته این تیم در ژاپن 3 بازی از 5 بازی قبلی‌اش را واگذار کرده تا با ترس بیشتری از شکست مقابل ایران، قدم به این بازی بگذارد.تیم والیبال ایران دوشنبه ساعت 30:5 بامداد به مصاف مصر می‌رود و روز سه‌شنبه نیز در آخرین بازی خود در شهر فوکوئوکا از ساعت 9:30 صبح به وقت تهران با چین روبه‌رو خواهد شد.3 بازی حساس دیگر تیم ملی والیبال ایران مقابل برزیل، روسیه و ایتالیا هم در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه آینده (11 تا 13 آذر) برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها